Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte 50 batteri til brukt 55 batteri?

Startet av tromsø, søndag 30. oktober 2022, klokken 15:34

« forrige - neste »

tromsø

Er fornøyd med vår 50 med 71kWh batteri og vi vil sannsynligvis beholde den i mange år. Men kom på idéen om å gi den "nytt" liv om 4-5 år ved å bytte batteriet til et brukt 95kWh batteri. Hva sier dokker, er det fysisk mulig og hva kan en slik operasjon koste?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Jan-Børre Olsen

Er vel mulig rent teknisk men bilen må sikkert typegodkjenning med nytt batteri.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

elektro

Tror det kan bli dyrt/vanskelig i praksis. Hvis du kunne fått en god pris for bilen din i dagens marked, ville jeg heller byttet til en 55 nå. Ev. en Q4 45..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

tromsø

Hmm, hvis det må til en ny typegodkjenning så blir det vanskelig ja. Men har sett på nett at noen har skiftet Leaf 24 til 30 kWh og Leaf 40 til 62 kWh så jeg tror det bør være greit egentlig. Bør vel ta en prat med EV services eller lignende, kommer tilbake.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Jan-Børre Olsen

Noe butikk er det garantert ikke. Du kan sikkert lett bytte inn bilen med en 55. Hvem vil kjøpe en 50 med 55 batteri?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: tromsø på mandag 31. oktober 2022, klokken 18:23
Hmm, hvis det må til en ny typegodkjenning så blir det vanskelig ja. Men har sett på nett at noen har skiftet Leaf 24 til 30 kWh og Leaf 40 til 62 kWh så jeg tror det bør være greit egentlig. Bør vel ta en prat med EV services eller lignende, kommer tilbake.
Med mindre det er bytte av batterikjemi, så skal du vel ikke behøve ny typegodkjenning. Du har bare fått "større tank". Men er batteriene forskjellig kjemi, så sliter du nok big time.Men endringen skal vel fremdeles godkjennes siden det nok øker vekten på bilen, og da må du sjekke at du ikke må endre på fjæring, dempere og bremseri samme slengen.

Som andre peker på, det er neppe veldig mye prisforskjell ute og går, men du risikerer mye om og men. Så enig med de over, finn deg heller en 55 med samme eller mer utstyr og farge (med mindre du vil bytte farge og angrer noen av valgene dine), og slipp trøbbelet. Det er neppe verdt kronene i forhold til implikasjoner du kan støte på.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

Bruktbilmarkedet er helt eksepsjonelt nå, samtidig som det vel fremdeles er mulig å få en ny e-tron 55 uten moms/avgifter hvis du ringer litt rundt. Ville sterkt vurdert det.

OBS, betalingsmur: https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/xgg6aQ/brukte-elbiler-du-kan-tjene-titusener-paa-salg-naa
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

tromsø

Takk for innspill men vi blir å beholde 50an flere år til, er klart god nok for oss!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA