Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer med piggdekk

Startet av Elbil80, torsdag 13. oktober 2022, klokken 21:11

« forrige - neste »

Elbil80

Jeg får levert min e-tron om to-tre uker og vurderer om jeg skal gå for piggdekk. Jeg har hatt piggfritt i alle år og det har fungert greit. Kjører i det daglige i Oslo og litt ut av byen på typ E6 og E18. Om ikke hver helg til fjells, så ganske ofte. Piggfritt har fungert greit, men en e-tron veier tett på ett tonn mer enn min nåværende bil, en Audi A6. Møller kan levere Nokian Hakkapeliitta 10 Suv. Det piggfrie alternativet er Continental VC7. Har disse i dag og er fornøyd. Suv-varianten får dog ikke like god omtale som «ordinær»-dekkene. Nokian får delt førsteplass sammen med Michelin i Motor sin test, men scorer dårligere på støy, hvilket er mitt store motargument mot piggdekk. Spørsmålet er om noen kan dele sine erfaringer med e-tron og piggdekk. Opplever den som støysvak i utgangspunktet. Vil piggdekk ødelegge denne opplevelsen fullstendig? I en eldre test linket her inne kommer forgjengeren til Nokian H.10 suv best ut på støy i en test der en Cayenne er testbil. Vil tro det samme dekket oppleves forskjellig på ulike biler? I Motor sin test var det Volvo XC40 som var testbil. Kjenner ikke til støyforholdene i denne.

ToWalkOrDrive

Dersom e-tron er i nærheten med Tesla Model Y er det omtrent ingen ulemper med piggfritt. Elbiler har mye raskere og bedre antisladd og antispinn, har nesten perfekt vektbalanse foran og bak, samt lavt tyngdepunkt. Så ingen grunn til å velge pigger. Vekten betyr ikke noe så lenge hjuldimensjonene er som de er, pluss alt det andre jeg nevnte over.
Tesla Model Y                         2021-

Øyvis Prøyvis

Jeg kan ikke uttale meg om piggfrie da jeg har kjørt e-tron utelukkende med piggdekk på vinteren. Jeg bor på Sørlandet og her har vi ofte mye is på småveiene og da føler jeg en ekstra sikkerhet med pigger. Støyen fra piggene er ikke noe du vil plages av...lyden høres knapt. De på utsiden av bilen derimot hører nok ganske så greit at du kommer.
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

Elbil80

Hvilken dimensjon kjører du med og hvilket dekkmerke/modell? Jeg får 21' på vinterhjulene.

Elbil80

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 13. oktober 2022, klokken 23:46
Dersom e-tron er i nærheten med Tesla Model Y er det omtrent ingen ulemper med piggfritt. Elbiler har mye raskere og bedre antisladd og antispinn, har nesten perfekt vektbalanse foran og bak, samt lavt tyngdepunkt. Så ingen grunn til å velge pigger. Vekten betyr ikke noe så lenge hjuldimensjonene er som de er, pluss alt det andre jeg nevnte over.
Joda, elektronikken hjelper selvsagt til. Nå vet jeg ikke hva TMY veier, men mener å ha lest at den er en god del lettere enn e-tron. Vi snakker fort opp mot 3 tonn med familien og litt bagasje her. Da blir naturens lover ganske tydelig når det er is. Piggfritt er absolutt et alternativ, men om erfaringene tilsier at støynivået i en allerede godt støyisolert bil ikke blir for ille ville jeg vurdere pigger på en såpass tung bil. Men har ikke konkludert ennå.

Øyvis Prøyvis

Jeg kjørte med 255/19 på piggdekkene vi hadde på 50'en. Dette var Continental dekk, men de synes jeg var dårlige og ønsket ikke disse på neste bil. Nå har vi byttet til 55 og jeg har fått med 255/20 piggdekk for vintersesongen. Dette med merket Goodyear. Jeg har ikke lagt om til disse enda så jeg kan ikke uttale meg om støynivået, men som nevnt tidligere så var støynivået i 50'en vi hadde før med Continental dekk ikke noe problem i det hele tatt.
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

Elbil80

Sitat fra: Øyvis Prøyvis på fredag 14. oktober 2022, klokken 09:03
Jeg kjørte med 255/19 på piggdekkene vi hadde på 50'en. Dette var Continental dekk, men de synes jeg var dårlige og ønsket ikke disse på neste bil. Nå har vi byttet til 55 og jeg har fått med 255/20 piggdekk for vintersesongen. Dette med merket Goodyear. Jeg har ikke lagt om til disse enda så jeg kan ikke uttale meg om støynivået, men som nevnt tidligere så var støynivået i 50'en vi hadde før med Continental dekk ikke noe problem i det hele tatt.
Det er interessant. Piggfrie vinterdekk støyer en del mindre enn sommerdekk. Vil tro dette også gjelder i en e-tron. Hvis du bruker sommerdekkene som referanse, hvordan vil du beskrive lydbildet med piggdekk da?

Øyvis Prøyvis

Jeg har ikke gått vitenskaplig til verks og målt lyden i bilen, men jeg synes ikke det har vært noen plagsom støy med piggdekk. Man kan jo selvsagt høre piggene mot asfalten, men det er på ingen måte en plagsom støy.
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

elektro

e-tron er en fantastisk bil på vinterføre. Nå har jeg ikke kjørt Model 3/Y etter «winter mode» softwaren, men dette har vel løst alle utfordringer de tidligere hadde knyttet til sladd ved regen og pådrag inn/ut fra sving.

Med e-tron får man i alle fall igjen for det høye forbruket mht. at man har permanent firehjulstrekk, forutsigbar regen. og utmerket balanse. Her har Audi brukt all sin kompetanse på området sammen med alle de nevnte fordelene som ligger i et elektrisk drivverk.

Men det er ett potensielt problem. Bilen veier godt over 3 tonn fullastet på juleferie. Du kommer opp de utroligste steder med piggfritt, men ned igjen er det ingenting annet enn pigger eller god planlegging som er godt nok. Det samme gjelder underkjølt regn. Som som kjent kan være vanskelig å planlegge..

Du sitter også høyt. Høyere enn bakkeklaringen skulle tilsi pga. batteriet.. Det gir noe dårligere følelse med underlaget. Sammenlignet med f.eks. Model S som jeg hadde tidligere. Den var fantastisk, men grep inn litt sent i noen «referansesvinger» jeg har. F.eks. de par første opp mot Kvitfjell.

Jeg har klart meg fint i snart fire år med piggfritt (R3 og CVC7) selv om vi frekventerer noen av de bratteste hytteveiene på fjellet. Har kommer opp og ned igjen steder hvor alle andre har parkert bilen i bunn av bakken. Det er tilfredsstillende!

Er summa summarum litt skeptisk til å du dundre rundt på piggdekk i Oslo-området. Og er du sikker på at du må/vil ha 21-tommers hjul på vinter?

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Ingeniøren

Ikke glem at piggdekk er en av kildene til all møkka som blir med vinteren. Piggdekk hakker opp rundt 100 gr asfalt per mil og i løpet av en vinter kan det bli fort 20 kg som kan tar livet av mange mennesker. El elbil bør gå på piggfritt. Har kjørt piggfritt i 20 år pluss problemfritt. Det er bare å av passe farten en gang i blandt.

https://www.vegvesen.no/om-oss/presse/aktuelt/nasjonalt/hvor-mange-kilo-asfaltstov-slites-opp-i-aret-pa-to-mil/
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

daktari

Når grepet slipper vil jo en tung bil ha mye mer energi og er vanskeligere å få stoppet enn en liten.
Men dette håndteres ved å holde farten nede. Slik busser og lastebiler gjør. Det er rjo en en slik brems-bakkefunksjon på etron så dette kan automatiseres.

På underkjølt regn holder knapt pigg uansett, men i verste fall bare noen korte strekker i året.

Forøvrig er fremkommeligheten bra, kan se min festlige demo fra 40 cm nysnø her:
https://youtu.be/VZ1hRWpEu3M
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Elbil80

Gode poenger her. Enig i skepsisen mot å kjøre med pigger rundt i Oslo området, spesielt sentrumsnært. Enkelte områder, f.eks E6 i Follo, er imidlertid ofte glatt. Der setter de faktisk ned fartsgrensen fra 110 til 100 vinterstid pga fare for isete føre. Jeg har også kjørt piggfritt i over 20 år og har levd godt med det. Man kjører etter forholdene. Men jeg har aldri kjørt 3 tonn på glatta før. Det er ikke fremkommeligheten jeg tenker på, men grepet og momentet den dagen det begynner å skli sideveis. Evt nedover. Jeg har kjørt mye på både glatte og bratte veier vinterstid opp gjennom årene og har aldri vært bekymret for det. Tvert i mot har jeg kost meg med quattro i kombinasjon med piggfrie dekk på utfordrende føre og veier. Men nå er det altså en ny «vektklasse» på gang og da er det greit å høre hvilke erfaringer andre har gjort seg.

daktari

Stort sett bart/saltet der vi kjører. Men 3 mil usaltet på hyttetur var uproblematisk uansett slaps, nysnø eller hardnakket snø. Bilen er lett å kjøre og god å kontrollere. Men hold farten nede.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvis Prøyvis

Det er nok sikkert store forskjeller i føre ut fra hvor man bor. Jeg bor på Sørlandet, nærmere bestemt Arendal, og her har vi ofte is på småveiene. Noen bratte bakker ned mot kryss er ikke optimalt med nesten 3 tonns bil og mye is på veien. Vi bor i en liten stikkvei hvor det ofte er klink is og da er det kun piggdekk som gjelder. Andre steder er det sikkert helt greit med piggfrie dekk. Jeg er uansett enig i kommentarene til de andre her; hold farten nede.

Dette med pigg/ikke pigg er vel som med (el)bil generelt...det som passer en må ikke nødvendigvis passe en annen
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

ToWalkOrDrive

#14
Jeg vil påstå at det med at en tung elbil trenger piggdekk i stor grad baseres på gamledager, hvor f.eks. min Mercedes 300 SEL fra 1987 hadde en svær rekkesekser under panseret og bakhjulsdrift. Da var det greit å ha piggdekk....siden piggfrie vinterdekk for 20 år siden ikke var like gode som nå, og fordi vektfordelingen var veldig tung foran og lett bak, så en kunne oppleve at bakenden kom opp på siden. PS: Mercen veide bare 1600kg, mens Tesla Model Y er vel ca 2 tonn. Model Y er veldig mye bedre og forutsigbar på vinterveiene, noe også Model 3P var. Vil overraske meg mye om ikke Audi e-tron og er veldig mye bedre på vinterveier en Mercen.

Hvis 3 tonn er så forferdelig mye, og vektfordeling ikke har så mye å si på dette, hvordan kan det ha seg at biler på over 13 tonn får lov til å kjøre om vinteren?

Har en mye bratte islagte bakker som ingen strør eller salter, så er det sikkert best med piggdekk, men da må en skifte de ofte, da de blir dårligere enn piggfrie når de er halvslitte.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA