Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen hyler og piper ved møtende trailere

Startet av filtvet, onsdag 12. oktober 2022, klokken 13:33

« forrige - neste »

Tuxedo

Sitat fra: Handyman på mandag 17. oktober 2022, klokken 10:22
Sitat fra: Radial på mandag 17. oktober 2022, klokken 09:17
Blinka 3 blink i TACC, men venta bittelitt med å skifte fil på E6. Resultatet ble full alarm om feltskifte og nøkking i rattet, men jeg dro den over i feltet jeg skulle i med litt makt. Samboeren stod småredd og lurte på hva bilen klaget på nå igjen 🤨

Så feltstriper på motorveien krever blink med blinklys aktive for å unngå alarm virker det som. Mulig det har vært sånn lenge, opplevde det først nå😆
Når NOA foreslår filbytte (blå strek midt i feltet) holder det med 3-blink. Når man selv initierer filskiftet må man slå på blinklyset (dra hendelen helt enden). Slik har det vært i laaaaang tid (flere år?).
Nei, det holder med å vippe hendelen til første posisjon. Men hvis ikke feltskiftet er fullført innen en viss tid så avbryter den og drar bilen tilbake i opprinnelig felt. Tror det er åtte sekunder.

Handyman

Sitat fra: Tuxedo på mandag 17. oktober 2022, klokken 12:16
Sitat fra: Handyman på mandag 17. oktober 2022, klokken 10:22
Sitat fra: Radial på mandag 17. oktober 2022, klokken 09:17
Blinka 3 blink i TACC, men venta bittelitt med å skifte fil på E6. Resultatet ble full alarm om feltskifte og nøkking i rattet, men jeg dro den over i feltet jeg skulle i med litt makt. Samboeren stod småredd og lurte på hva bilen klaget på nå igjen 🤨

Så feltstriper på motorveien krever blink med blinklys aktive for å unngå alarm virker det som. Mulig det har vært sånn lenge, opplevde det først nå😆
Når NOA foreslår filbytte (blå strek midt i feltet) holder det med 3-blink. Når man selv initierer filskiftet må man slå på blinklyset (dra hendelen helt enden). Slik har det vært i laaaaang tid (flere år?).
Nei, det holder med å vippe hendelen til første posisjon. Men hvis ikke feltskiftet er fullført innen en viss tid så avbryter den og drar bilen tilbake i opprinnelig felt. Tror det er åtte sekunder.
I 3ern jeg hadde og i Yen jeg har nå, så har første posisjon kun funket når NOA selv foreslår filbytte.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på mandag 17. oktober 2022, klokken 14:49
I 3ern jeg hadde og i Yen jeg har nå, så har første posisjon kun funket når NOA selv foreslår filbytte.
Samme her. Men andre posisjon funker for begge tilfeller, så da gjør jeg like godt det konsekvent. Så slipper jeg å tenke på det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på mandag 17. oktober 2022, klokken 16:48
Sitat fra: Handyman på mandag 17. oktober 2022, klokken 14:49
I 3ern jeg hadde og i Yen jeg har nå, så har første posisjon kun funket når NOA selv foreslår filbytte.
Samme her. Men andre posisjon funker for begge tilfeller, så da gjør jeg like godt det konsekvent. Så slipper jeg å tenke på det.
jepp, drar som regel altid til andre posisjon jeg også.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Syklist

Sitat fra: filtvet på onsdag 12. oktober 2022, klokken 13:33
Flere som har fått dette problemet etter siste sw-oppdatering?

"Korrigerende styring" når jeg prøver å legge meg godt til høyre når en 25m trailer kommer mot meg på 2-felts vei. Piper voldsomt. Vil Tesla at jeg skal styre mot traileren?

Dette har blitt mye verre med 2022.28.2 enn det var tidligere. Har nesten blitt skummelt å kjøre på smale vestlandsveier.  (Her er det snakk om korrigerende styring ved vanlig manuell kjøring, uten autopilot.)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

filtvet

Når (også) har vi Santa fe fra 2007 med gammel cruise-kontroll. Helt utrolig deilig å bruke. Null skrik og hyl. Og ja - automatiske viskere fungerer.

Møtte en trailer i går sikkert 40 cm vil venstre for hans midtlinje. Skal tesla da "korrigere" ved å møte traileren? Idiotisk.


ronnynilsen

Sitat fra: filtvet på lørdag 05. november 2022, klokken 08:54
Når (også) har vi Santa fe fra 2007 med gammel cruise-kontroll. Helt utrolig deilig å bruke. Null skrik og hyl. Og ja - automatiske viskere fungerer.

Møtte en trailer i går sikkert 40 cm vil venstre for hans midtlinje. Skal tesla da "korrigere" ved å møte traileren? Idiotisk.

Har opplevd en slik situasjon med en buss i min Y, og da pep det og varslet om at det var noe i min kjørebane (bussen ble rød i visualiseringen på skjermen), og det kom en tekst som sa noe slikt også. Mener det var helt innafor at bilen pep siden jeg måtte bremse og helt ut på siden av vegen.
Tesla model Y LR 2022

filtvet

I teorien kan det sikkert fungere om jeg feks skulle sovne bak rattet og hindre utkjøring.

lars667

Det er et plagsomt opplegg alt dette hyleriet og grunnløs (fantom)bremsing på TACC (i tillegg til imaginære fartsgrenser som plutselig dukker opp og setter TACC ned i hastighet, selv om skilt indikert i instrument fortsatt er riktig). Jeg observerer at Tesla får superbra i sikkerhetstester, men lurer litt på hvordan de vurderer falske positive i disse testene. For meg er en sikkerhetsfunksjon ubrukelig når den gir så mange falske positive at fører til slutt skrur av det meste i løpet av hver langtur. Det er lange strekninger hvor cruisekontroll ikke kan brukes, også på motorvei.

Fra folk som har hatt nestenulykker og ulykker med viltpåkjørsel etc så virker det heller ikke som om funksjonene har gjort stort når det virkelig gjelder heller.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

sjokomelk

TACC endrer ikke satt hastighet uansett hva fartsgrensen er. Det skjer bare med AutoSteer aktivert.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Tuxedo

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 16. november 2022, klokken 15:02
TACC endrer ikke satt hastighet uansett hva fartsgrensen er. Det skjer bare med AutoSteer aktivert.
Å joda. Prøv å kjøre med TACC mellom Hamar og Brumunddal.

turfsurf

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 16. november 2022, klokken 23:41
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 16. november 2022, klokken 15:02
TACC endrer ikke satt hastighet uansett hva fartsgrensen er. Det skjer bare med AutoSteer aktivert.
Å joda. Prøv å kjøre med TACC mellom Hamar og Brumunddal.
Det har jeg gjort mange ganger. Ingen av Teslaene våre med AP har endret innstilt hastighet så lenge vi har kjørt på kun TACC.

Fantombremset har de gjort, men ikke grunnet endring av innstilt fart.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

DagfinnN

Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. november 2022, klokken 06:15
Sitat fra: Tuxedo på onsdag 16. november 2022, klokken 23:41
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 16. november 2022, klokken 15:02
TACC endrer ikke satt hastighet uansett hva fartsgrensen er. Det skjer bare med AutoSteer aktivert.
Å joda. Prøv å kjøre med TACC mellom Hamar og Brumunddal.
Det har jeg gjort mange ganger. Ingen av Teslaene våre med AP har endret innstilt hastighet så lenge vi har kjørt på kun TACC.

Fantombremset har de gjort, men ikke grunnet endring av innstilt fart.
Jeg kjører ofte Mjøsbrua til Hamar for tiden. Der er det ikke mulig å bruke TACC. Rett som det er settes hastigheten fra 110 til 50 med tilhørende bremsing. Så jo, der justerer cruisekontroll hastigheten. Dette skjer på begge våre biler.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

lars667

Dette kan jeg også bekrefte på den strekningen med både tidligere TM3 og nå Y. Det hender også hastigheten senkes til 40 eller 50 forbi visse bruer uten at skiltet i displayet skifter fra 110/ikke setter farten tilbake til 110. Bruker bare vanlig cruise, og har fast innstilling på egen fart (ikke følge grenser).
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

sjokomelk

Min feil. Ny feil følger. :o Har aldri opplevd dette selv, og det skal heller ikke skje. Så her er det åpenbart noe som ikke stemmer. Hvilken versjon av navigasjonsdatabasen har dere som opplever dette?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA