Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

We Charge ladeavtale

Startet av atrus, lørdag 08. oktober 2022, klokken 09:15

« forrige - neste »

hav4rd

Med den (lave) hyppigheten av prisjusteringer de har hatt hittil, blir jeg overrasket om vi ser noen ny prisjustering med det første.

Slik tilbudet fremstår nå, lønner det seg hvis man lader relativt ofte hos Ionity. Besparelsen hos andre leverandører er mindre.

Gitt en ladepris på drøyt 7 kr/kWt hos andre operatører (f.eks Eviny med ladebonus), må en hurtiglade lade nesten 1000 kWt hos andre operatører enn Ionity for å spare inn årsavgiften for Plus.

Hos Ionity er man break even ved nesten 400 kWt i året.

Det er bare en selv som kjenner sitt eget lademønster, men det er verdt å ta med i betraktningen at Ionity-ladere er både sjeldne og travle. Med det stressmomentet det kan innebære.

På den positive siden er det behagelig å kun forholde seg til én ladebrikke, med månedlig belastning på kredittkort for all lading foregående måned.

Til orientering får jeg DNB-rabatt hos We Charge, ref. diskusjon tidligere.
ID.4 GTX (2022)

Krokstein

Sitat fra: hav4rd på torsdag 19. januar 2023, klokken 11:57
Med den (lave) hyppigheten av prisjusteringer de har hatt hittil, blir jeg overrasket om vi ser noen ny prisjustering med det første.

Slik tilbudet fremstår nå, lønner det seg hvis man lader relativt ofte hos Ionity. Besparelsen hos andre leverandører er mindre.

Gitt en ladepris på drøyt 7 kr/kWt hos andre operatører (f.eks Eviny med ladebonus), må en hurtiglade lade nesten 1000 kWt hos andre operatører enn Ionity for å spare inn årsavgiften for Plus.

Hos Ionity er man break even ved nesten 400 kWt i året.

Det er bare en selv som kjenner sitt eget lademønster, men det er verdt å ta med i betraktningen at Ionity-ladere er både sjeldne og travle. Med det stressmomentet det kan innebære.

På den positive siden er det behagelig å kun forholde seg til én ladebrikke, med månedlig belastning på kredittkort for all lading foregående måned.

Til orientering får jeg DNB-rabatt hos We Charge, ref. diskusjon tidligere.
Den største gevinsten med "Plus" abo er vel nettopp Ionity prisen. Om man lader andre steder enn Ionity vil det vel helst lønne seg å ta "Go".

Hvis jeg ikke bommer voldsomt på kalkulatoren må det lades 415 kw/t hver måned på Hurtiglading (DC) før det lønner seg med Plus (vs Go).
ID.4 GTX

hELgenen

Sitat fra: Krokstein på torsdag 19. januar 2023, klokken 13:18
Sitat fra: hav4rd på torsdag 19. januar 2023, klokken 11:57
Med den (lave) hyppigheten av prisjusteringer de har hatt hittil, blir jeg overrasket om vi ser noen ny prisjustering med det første.

Slik tilbudet fremstår nå, lønner det seg hvis man lader relativt ofte hos Ionity. Besparelsen hos andre leverandører er mindre.

Gitt en ladepris på drøyt 7 kr/kWt hos andre operatører (f.eks Eviny med ladebonus), må en hurtiglade lade nesten 1000 kWt hos andre operatører enn Ionity for å spare inn årsavgiften for Plus.

Hos Ionity er man break even ved nesten 400 kWt i året.

Det er bare en selv som kjenner sitt eget lademønster, men det er verdt å ta med i betraktningen at Ionity-ladere er både sjeldne og travle. Med det stressmomentet det kan innebære.

På den positive siden er det behagelig å kun forholde seg til én ladebrikke, med månedlig belastning på kredittkort for all lading foregående måned.

Til orientering får jeg DNB-rabatt hos We Charge, ref. diskusjon tidligere.
Den største gevinsten med "Plus" abo er vel nettopp Ionity prisen. Om man lader andre steder enn Ionity vil det vel helst lønne seg å ta "Go".

Hvis jeg ikke bommer voldsomt på kalkulatoren må det lades 415 kw/t hver måned på Hurtiglading (DC) før det lønner seg med Plus (vs Go).

Jeg har nå 1.6 kr/kwh i min avtale.
Nettleie alene er ca 70 øre..aå kommer kraftprisen på toppen...Så her er det butikk å bruke DC lading istedenfor hjemmelading..

igniztion

Ja, dersom man finner en ledig Ionity. Er jammen høyt trykk på de stasjonene for tiden.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

daktari

Har forsøkt å lade på Ionity også nå noen turer, men stort aett stapp fullt hver gang jeg har prøvd.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 22. januar 2023, klokken 22:49
Har forsøkt å lade på Ionity også nå noen turer, men stort aett stapp fullt hver gang jeg har prøvd.
Ja, Ionity er håpløst innenfor normaltid. På Gol er det nå kø selv kl 22. Toppet seg fredag før nyttårsaften, da var det kø helt ut i gata (tipper 10+ biler som ventet), selv om strømmen og lading på hytta da var "billig".
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Ser nå at Elli har samme priser som We Charge, kanskje nyttig om man kjører bil fra annet merke enn Volkswagen.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Kjell Salvigsen

#52
Sitat fra: turfsurf på mandag 23. januar 2023, klokken 05:14
Sitat fra: daktari på søndag 22. januar 2023, klokken 22:49
Har forsøkt å lade på Ionity også nå noen turer, men stort aett stapp fullt hver gang jeg har prøvd.
Ja, Ionity er håpløst innenfor normaltid. På Gol er det nå kø selv kl 22. Toppet seg fredag før nyttårsaften, da var det kø helt ut i gata (tipper 10+ biler som ventet), selv om strømmen og lading på hytta da var "billig".

Er helt enig i at Ionity må bli langt bedre på antall ladere per stasjon. Gol er dog et litt spesielt sted å bygge ut på, utenom de travleste helgene i sesongen der hyttefolket lader mye der, så ligger stasjonene helt øde store deler av året/uka. Jeg har ladet der en god del utenom de nevnte helgene og har omtrent vært eneste bil hver gang.

Men det er som sagt liten tvil om at Ionity bør utvide langt mer enn de allerede har gjort for at tilbudet skal stå i forhold til det store antallet elbiler Ionity eierne leverer. Tesla er utvilsomt et godt forbilde på det område, der venter man ikke lengst mulig , slik det kan virke som at Ionity nesten gjør. Der går det fryktelig tregt når det gjelder utvidelser sammenlignet med Tesla. (De forklarer ofte dette med at søknader tar så lang tid, men det er nok ikke hele forklaringen. Andre bygger som sagt raskere ut, så det virker som det går tregt innad i Ionity også-sikkert mye byråkrati der også)

Antall stasjoner leverer Ionity ganske bra på når man ser på hvor mange år Ionity biler har vært på veien, med unntak av nord for Trondheim. Der lover de endelig å bygge i år.... (de har lovet at det skal firedoble kapasiteten innen 2025: https://elbil.no/skal-bruke-7-milliarder-for-a-bygge-nye-ladere/ )
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

hELgenen

#53
Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 23. januar 2023, klokken 10:03
Sitat fra: turfsurf på mandag 23. januar 2023, klokken 05:14
Sitat fra: daktari på søndag 22. januar 2023, klokken 22:49
Har forsøkt å lade på Ionity også nå noen turer, men stort aett stapp fullt hver gang jeg har prøvd.
Ja, Ionity er håpløst innenfor normaltid. På Gol er det nå kø selv kl 22. Toppet seg fredag før nyttårsaften, da var det kø helt ut i gata (tipper 10+ biler som ventet), selv om strømmen og lading på hytta da var "billig".



Er helt enig i at Ionity må bli langt bedre på antall ladere per stasjon. Gol er dog et litt spesielt sted å bygge ut på, utenom de travleste helgene i sesongen der hyttefolket lader mye der, så ligger stasjonene helt øde store deler av året/uka. Jeg har ladet der en god del utenom de nevnte helgene og har omtrent vært eneste bil hver gang.

Men det er som sagt liten tvil om at Ionity bør utvide langt mer enn de allerede har gjort for at tilbudet skal stå i forhold til det store antallet elbiler Ionity eierne leverer. Tesla er utvilsomt et godt forbilde på det område, der venter man ikke lengst mulig , slik det kan virke som at Ionity nesten gjør. Der går det fryktelig tregt når det gjelder utvidelser sammenlignet med Tesla. (De forklarer ofte dette med at søknader tar så lang tid, men det er nok ikke hele forklaringen. Andre bygger som sagt raskere ut, så det virker som det går tregt innad i Ionity også-sikkert mye byråkrati der også)

Antall stasjoner leverer Ionity ganske bra på når man ser på hvor mange år Ionity biler har vært på veien, med unntak av nord for Trondheim. Der lover de endelig å bygge i år.... (de har lovet at det skal firedoble kapasiteten innen 2025: https://elbil.no/skal-bruke-7-milliarder-for-a-bygge-nye-ladere/ )


Å bygge ut for PEAK i helger er som regel dårlig butikk......
Løsningen ligger i flere destinasjonsladere - ikke hurtiglading.
Det Gol,Hemsedal osv trenger er altså flere 22 kw ladere i tilknytning til butikker mm.

RJK

Sitat fra: hELgenen på mandag 23. januar 2023, klokken 10:43
Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 23. januar 2023, klokken 10:03
Sitat fra: turfsurf på mandag 23. januar 2023, klokken 05:14
Sitat fra: daktari på søndag 22. januar 2023, klokken 22:49
Har forsøkt å lade på Ionity også nå noen turer, men stort aett stapp fullt hver gang jeg har prøvd.
Ja, Ionity er håpløst innenfor normaltid. På Gol er det nå kø selv kl 22. Toppet seg fredag før nyttårsaften, da var det kø helt ut i gata (tipper 10+ biler som ventet), selv om strømmen og lading på hytta da var "billig".

Å bygge ut for PEAK i helger er som regel dårlig butikk......
Løsningen ligger i flere destinasjonsladere - ikke hurtiglading.
Det Gol,Hemsedal osv trenger er altså flere 22 kw ladere i tilknytning til butikker mm.



Er helt enig i at Ionity må bli langt bedre på antall ladere per stasjon. Gol er dog et litt spesielt sted å bygge ut på, utenom de travleste helgene i sesongen der hyttefolket lader mye der, så ligger stasjonene helt øde store deler av året/uka. Jeg har ladet der en god del utenom de nevnte helgene og har omtrent vært eneste bil hver gang.

Men det er som sagt liten tvil om at Ionity bør utvide langt mer enn de allerede har gjort for at tilbudet skal stå i forhold til det store antallet elbiler Ionity eierne leverer. Tesla er utvilsomt et godt forbilde på det område, der venter man ikke lengst mulig , slik det kan virke som at Ionity nesten gjør. Der går det fryktelig tregt når det gjelder utvidelser sammenlignet med Tesla. (De forklarer ofte dette med at søknader tar så lang tid, men det er nok ikke hele forklaringen. Andre bygger som sagt raskere ut, så det virker som det går tregt innad i Ionity også-sikkert mye byråkrati der også)

Antall stasjoner leverer Ionity ganske bra på når man ser på hvor mange år Ionity biler har vært på veien, med unntak av nord for Trondheim. Der lover de endelig å bygge i år.... (de har lovet at det skal firedoble kapasiteten innen 2025: https://elbil.no/skal-bruke-7-milliarder-for-a-bygge-nye-ladere/ )
Fint om du kan flytte det du skrev, utenfor siteringstaggene. Så slipper man å lete etter hva som hører til i kvoteringen, og hva som er lagt til. Det blir så mye lettere å lese, om man gjør det riktig...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på mandag 23. januar 2023, klokken 12:43
Sitat fra: hELgenen på mandag 23. januar 2023, klokken 10:43
Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 23. januar 2023, klokken 10:03
Sitat fra: turfsurf på mandag 23. januar 2023, klokken 05:14
Sitat fra: daktari på søndag 22. januar 2023, klokken 22:49
Har forsøkt å lade på Ionity også nå noen turer, men stort aett stapp fullt hver gang jeg har prøvd.
Ja, Ionity er håpløst innenfor normaltid. På Gol er det nå kø selv kl 22. Toppet seg fredag før nyttårsaften, da var det kø helt ut i gata (tipper 10+ biler som ventet), selv om strømmen og lading på hytta da var "billig".

Å bygge ut for PEAK i helger er som regel dårlig butikk......
Løsningen ligger i flere destinasjonsladere - ikke hurtiglading.
Det Gol,Hemsedal osv trenger er altså flere 22 kw ladere i tilknytning til butikker mm.



Er helt enig i at Ionity må bli langt bedre på antall ladere per stasjon. Gol er dog et litt spesielt sted å bygge ut på, utenom de travleste helgene i sesongen der hyttefolket lader mye der, så ligger stasjonene helt øde store deler av året/uka. Jeg har ladet der en god del utenom de nevnte helgene og har omtrent vært eneste bil hver gang.

Men det er som sagt liten tvil om at Ionity bør utvide langt mer enn de allerede har gjort for at tilbudet skal stå i forhold til det store antallet elbiler Ionity eierne leverer. Tesla er utvilsomt et godt forbilde på det område, der venter man ikke lengst mulig , slik det kan virke som at Ionity nesten gjør. Der går det fryktelig tregt når det gjelder utvidelser sammenlignet med Tesla. (De forklarer ofte dette med at søknader tar så lang tid, men det er nok ikke hele forklaringen. Andre bygger som sagt raskere ut, så det virker som det går tregt innad i Ionity også-sikkert mye byråkrati der også)

Antall stasjoner leverer Ionity ganske bra på når man ser på hvor mange år Ionity biler har vært på veien, med unntak av nord for Trondheim. Der lover de endelig å bygge i år.... (de har lovet at det skal firedoble kapasiteten innen 2025: https://elbil.no/skal-bruke-7-milliarder-for-a-bygge-nye-ladere/ )
Fint om du kan flytte det du skrev, utenfor siteringstaggene. Så slipper man å lete etter hva som hører til i kvoteringen, og hva som er lagt til. Det blir så mye lettere å lese, om man gjør det riktig...

Ja - den ble merkelig - la ikke merke til det der - beklager.....
Mener jeg brukte mobilen der - ofte et problem å se all teksten....men ingen god unnskyldning..rettet nå


hakotorg

Ser at Mer også er inkludert i we charge nå.

vinterdekk

Glad for å se at Mer er med nå. Håper Mer vil støtte Plug&Charge nå som de er tilgjengelig i Elli/WeCharge nettverket, det hadde vært brukervennlig.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Bakkelicious

#58
Mulig jeg er sent til festen, men jeg ser at Ionity har 3.99 KWh som medlem.  We Charge i følge VW sin nettside tar 6.99 hos Ionity. Hvor ofte justeres prisene i We Charge?  Det er jo en ganske stor forskjell, og mye å spare på å velge Ionity medlemskap.  (Noe som er litt teit, når VW er en av eierne?)

Et annet spørsmål som en som venter på en ny ID4.  Holder det med We Charge, eller ville dere også meldt dere inn i Elbilforeningen for å få ladebrikken? 

igniztion

We Charge justerer prisene sjeldent. Mener de har justert prisene 3 ganger på de 3 årene jeg har hatt ID.4.

"Fordelen" med We Charge er at kortet fungerer på mange flere leverandører enn bare Ionity og at de støtter Plug & Charge, noe Ionity ikke gjør med sine egne abonnement.

Ladeklubben til Elbilforeningen har både Plug & Charge og bedre priser enn We Charge - men er langt fra noen prisvinner om man ser opp mot abonnementene som tilbys av Tesla, Ionity o.l. direkte.

Jeg bruker mest Tesla til lynlading. Ionity har ofte for mye kø på utfartsdager. Kjøper en månedsabonnement hos Tesla om vi skal på langtur, og sparer det inn i løpet av et par ladinger.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA