Ser ut som at hjulboltproblemet har ordnet seg. Problemet henger visstnok sammen med at overgang fra hjulmuttere til hjulbolter ikke har gått så bra for Toyota.
https://www.elbil24.no/nyheter/na-toyota-frislipper-bz4x/77359725 Heldigvis var problemet av enkleste karakter, og den desidert raskeste å fikse. Toyota har likevel tatt den nødvendige tiden til å utrede problemet, som nå altså er fikset.
Utfordringene kom samtidig som Toyota har gått over fra hjulmuttere til bolter, og det er nettopp ved boltene i seg selv utfordringen har ligget, men Toyota har valgt å bruke tid på å forsikre seg om at dette er riktig.
Bolter har forskjellige hardhetsgrader, som igjen gir seg utslag i strekkfastheten. Her gjelder det å finne den eksakte middelverdien som passer til boltenes oppgaver.
I Toyota sitt tilfelle løses utfordringen ved at boltene får en løs glideflate – nærmet som en skive - der bolten er kon.
At løsningen ligger i selve boltene er gode nyheter. Bare dette, som må anses som den enkleste løsningen, har tatt Toyota rundt tre måneder å utrede. Hadde problemet ligget lenger inn ville det tatt mye lenger tid.
PS. Toyota bZ4X kommer også som Subaru Solterra. Det betyr at også denne har hatt de samme utfordringene, men også den samme løsningen. Det betyr at også Solterra nå vil bli firgitt fra forhandler til kunder som har bestilt. Også Solterra vil derfor om dager kinne prøvekjøres ute hos forhandlerne.
Gleder meg til prøvekjøringen og høre deres erfaringer med bilen, når de første bilene frigis.
