Veibygging har irritert meg over i over 30 år.
Jeg er helt enig med deg, 4-felt motorvei burde vært et minimum på E6, E18, E39 i hele landet.
Jeg har heller aldri skjønt hvorfor man er så i mot omkjøringsveier.
De klager på at næringslivet vil miste kunder, men hvem mister man?
Det er utrolig få som kjører innom et lite tettsted på slump.
Og så kan vi ikke flytte veien fordi da mister 5 personer på en bensinstasjon jobben, men så bygg en ny bensinstasjon ved den nye veien da !!!
Neida, 100.000 bilister hver dag skal tvinges til å kjøre 60 gjennom et lite tettsted fordi 50 stykker kanskje stopper uplanlagt for å kjøpe seg en pølse med brød.
Et annet problem er bompengene på disse nye veiene, jeg bor som deg i Stavanger. Jeg har familie i Trondheimsområdet, men om jeg nå på vinteren skulle kjørt Stavanger-Oslo-Trondheim er det dyrere i bompenger enn å fly.
Jeg venter ennå i spenning på motorveien mellom Stavanger og Kristiansand, Sørlendingene er iallfall begynt og har kommet til Mandal. Jeg er 45 og regner med jeg har dødd av alderdom før det er 4 felt fra Sandnes til Kristiansand.
I Stavanger har vi diskutert i over 10 år hvor traseen skal gå og vi har valgt å legge trasèen der de bor minst folk UTEN å sørge for veier som kan mate trafikken til den nye veien.
E39 burde blitt lagt ute ved Jærkysten ned forbi Egersund, der bor det 90.000 mennesker, men neida, vi skal legge den langs eksisterende trasé hvor det bor 15.000 mennesker, og vi skal heller ikke sørge for at Klepp, Bryne, Nærbø, Brusand, Helvik og Egersund har gode tilførselsveier til den nye veien.
Det går utrolig mye tungtransport mellom Kristiansand og Bergen, så 4-felt hadde gjort livet så mye lettere når man ikke trenger ligge bak et undermotorisert østeuropeisk vogntog i milevis før det kommer noen hundre meter med 3-felt så man kan komme seg forbi.
Vi i Rogaland er jo kjent med situasjonen i Ålgård, som er en tragedie.
Men et annet idiotprosjekt er E6 gjennom Steinkjer, her vant handelsstanden gjennom å fikk ny E6 gjennom byen, resultatet er vel ca 10 rundkjøringer for å komme seg forbi Steinkjer, det er visst så ille at de nå vurdere å bytte ny vei igjen, utenom sentrum, noe de burde gjort når de bygget dagens vei for ca 10 år siden.
Man har vel sakt på fleip at 80% av landets rundkjøringer ligger i Stenkjer og resten ligger i Ålgård.
Men veibygging er politikk, horisonten er 4 år, og det beste er å holde seg inne med lokalbefolkningen slik at man kanskje blir gjenvalgt.
Da vinner noen kjøpmenn og bensinstasjonseiere over samfunnsnytten HVER GANG.