Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Statsbudsjettet 2023

Startet av Motorwatt, torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:15

« forrige - neste »

filtvet

Om du har lyst til å 2-3 doble prisen du betaler for alle elektronikk, småsaker, medisiner så må du gjerne gjøre det for min del. Et annet problem er at det ikke finnes nok kompetente folk i eu lenger.

Men ikke dra oss andre ned. Virker som om endel folk i eu vil tilbake til 1800-tallet i levestandard.

Electric cars in Norway

Enig i det du skriver. De er litt bakpå i EU. Og det blir dyrt. Tror at oljesmurt økonomi som Norge har ikke har noe i EU å gjøre.

Ja enten 1800 tallet eller år 1810 som det synges om i julesangen om Støre.


automat

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 02. desember 2022, klokken 09:32

Så når Norge lar være å lete opp ny gass (på uoppdagede felt) så bidrar de til at prisene øker og at Kina utvikler kull-kraft for å spare penger.

Det tar gjennomsnittlig ti år fra funn til produksjon på nye felt.
Stans i en konsesjonsrunde vil derfor neppe påvirke gass- og oljepriser særlig mye på kort sikt.

Og nettopp fordi dette tar så lang tid, så er det også en risiko. Hvis overgangen til fornybar energi går så raskt som den burde, så kan vi sitte igjen med felt som aldri vil gi lønnsomhet. Felt med høye produksjonskostnader er mest utsatt.

Leting etter nye områder nå er å gamble, og satse på at klimaskiftet går dårlig.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ToWalkOrDrive

Sitat fra: automat på mandag 05. desember 2022, klokken 23:50
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 02. desember 2022, klokken 09:32

Så når Norge lar være å lete opp ny gass (på uoppdagede felt) så bidrar de til at prisene øker og at Kina utvikler kull-kraft for å spare penger.

Det tar gjennomsnittlig ti år fra funn til produksjon på nye felt.
Stans i en konsesjonsrunde vil derfor neppe påvirke gass- og oljepriser særlig mye på kort sikt.

Og nettopp fordi dette tar så lang tid, så er det også en risiko. Hvis overgangen til fornybar energi går så raskt som den burde, så kan vi sitte igjen med felt som aldri vil gi lønnsomhet. Felt med høye produksjonskostnader er mest utsatt.

Leting etter nye områder nå er å gamble, og satse på at klimaskiftet går dårlig.

Ti år går fort. Nå valgte heldigvis AP og SP å tillate leteboring på "kjente steder"....ikke noe letebrems der. Avkastningen har jo vært helt fantastisk på norske felt, så økonomisk er det ikke noen gambel. Per dags dato trenger en visst og olje for å lage vindmøller, samt at en trenger olje til klær og flasker. Litt kult at vi i år får over 1000 milliarder i oljepenger. Om noen år kan kanskje alle nordmenn bare slappe av og leve av å klippe hverandre. Vindmølleparker / solcellepaneler trenger utrolig lite personell.

https://e24.no/olje-og-energi/i/RrmbbJ/ti-grunner-til-at-norsk-olje-og-gassaktivitet-forblir-viktig
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Det er noe rart når AP og SV kutter 300 stillinger i FHI. Kunne forstått det om det var noe ultraborgerlig....samtidig som vi håver inn over 1000 milliarder på et år i oljepenger....alt pga importert inflasjon. Veldig rart å kutte i de som holder oss i live bokstavelig talt.
Tesla Model Y                         2021-

Merce

Sitat fra: automat på mandag 05. desember 2022, klokken 23:50

Det tar gjennomsnittlig ti år fra funn til produksjon på nye felt.
Stans i en konsesjonsrunde vil derfor neppe påvirke gass- og oljepriser særlig mye på kort sikt.

Og nettopp fordi dette tar så lang tid, så er det også en risiko. Hvis overgangen til fornybar energi går så raskt som den burde, så kan vi sitte igjen med felt som aldri vil gi lønnsomhet. Felt med høye produksjonskostnader er mest utsatt.

Leting etter nye områder nå er å gamble, og satse på at klimaskiftet går dårlig.

Hehe, det er nok ingen fare for at det ikke blir fortsatt behov for olje&gass i all overskuelig fremtid. Verden er ikke som Norge, det er det lett å glemme her vi gjerne sitter med nisselua dratt godt ned..

Du kan ikke vise dette vedlegget.

ToWalkOrDrive

Poenget er og at det ikke er nok å bytte ut dagens kull med fornybar.
En må i tillegg bytte ut all veksten med fornybar....og per nå så bygger Kina mye "ren kull".
Så verden vil trenge masse energi fremover.
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

Kull er snart forbigått av fornybar energikilder (samlet sett) ifølge det internasjonale energibyrået (IEA). Fornybar-utbyggingen de neste fem årene kan bli like stor som i de foregående 20 årene. Endringen kommer raskere som en følge av energikrisen etter Russlands invasjon av Ukraina. NTB/E24 i dag.

https://e24.no/olje-og-energi/i/eJG9vQ/kraftig-groenn-vekst-i-kjoelvannet-av-krig-og-krise
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 06. desember 2022, klokken 13:59
Kull er snart forbigått av fornybar energikilder (samlet sett) ifølge det internasjonale energibyrået (IEA). Fornybar-utbyggingen de neste fem årene kan bli like stor som i de foregående 20 årene. Endringen kommer raskere som en følge av energikrisen etter Russlands invasjon av Ukraina. NTB/E24 i dag.

https://e24.no/olje-og-energi/i/eJG9vQ/kraftig-groenn-vekst-i-kjoelvannet-av-krig-og-krise

Det er jo kjempegode nyheter. Får håpe de og finner en løsning på alle skipene som går på tungolje, og flyene....og at flere enn 6% av amerikanerne kjøper elbil snart. Får håpe ikke republikanerne i USA vinner det neste valget, og fjerner den nye støtten til grønn energi (inflation act).

For Kina's del så blir det vel at den fornybare delen skal erstatte "gammeldags kull" og for å gi strøm til det voksende energibehovet, mens det "rene kullet" også skal satses på.
Tesla Model Y                         2021-

Egil S

10år er lenge, dette gjelder nok nye felt, det foregår mye leteboring rundt eksisterende felt med såkalt "tie-in" til disse.
Klart skal du i gang med en "Johan Sverdrup" med subsea utbygging plattformer, landstrøm osv så går det fort opp mot 10 år.

Men en vanlig borekampanje kan man se gevinst av etter 1-2 år.

Vi har litt teknologiske utfordringer med det grønne skiftet.
De fleste er ikke klar over hvor avhengige vi er av hydrokarboner, og disse kommer fra olje,
alt fra smøremidler og løsemidler til ingrediensene i stort sett alt som er syntetisk.
Utstyr for å utvinne fornybar energi krever hydrokarboner, solceller og vindmøller, uten olje kan vi ikke lage dem.

Framtiden vil gjerne gi oss en verden hvor vi ikke brenner olje som drivstoff, men vi må ha det til å lage alt annet i samfunnet vårt.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Merce

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 06. desember 2022, klokken 13:59
Kull er snart forbigått av fornybar energikilder (samlet sett) ifølge det internasjonale energibyrået (IEA). Fornybar-utbyggingen de neste fem årene kan bli like stor som i de foregående 20 årene. Endringen kommer raskere som en følge av energikrisen etter Russlands invasjon av Ukraina. NTB/E24 i dag.

https://e24.no/olje-og-energi/i/eJG9vQ/kraftig-groenn-vekst-i-kjoelvannet-av-krig-og-krise

Uttrykket snart er relativt, pr i dag står kull for 27% av verdens energiproduksjon, mens fornybare står samlet kun for knappe 11%. Og når vi vet at store nasjoner i stor grad bygger ut gasskraftverk samt kullkraft, er det langt frem i tid..

vinterdekk

Sitat fra: Merce på tirsdag 06. desember 2022, klokken 18:15
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 06. desember 2022, klokken 13:59
Kull er snart forbigått av fornybar energikilder (samlet sett) ifølge det internasjonale energibyrået (IEA). Fornybar-utbyggingen de neste fem årene kan bli like stor som i de foregående 20 årene. Endringen kommer raskere som en følge av energikrisen etter Russlands invasjon av Ukraina. NTB/E24 i dag.

https://e24.no/olje-og-energi/i/eJG9vQ/kraftig-groenn-vekst-i-kjoelvannet-av-krig-og-krise

Uttrykket snart er relativt, pr i dag står kull for 27% av verdens energiproduksjon, mens fornybare står samlet kun for knappe 11%. Og når vi vet at store nasjoner i stor grad bygger ut gasskraftverk samt kullkraft, er det langt frem i tid..

IEA har oppgitt spesifikk årstall når dette skjer. I 2025.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Merce

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 06. desember 2022, klokken 23:38

IEA har oppgitt spesifikk årstall når dette skjer. I 2025.

Selvsagt totalt urealistisk..

vinterdekk

Sitat fra: Merce på onsdag 07. desember 2022, klokken 06:46
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 06. desember 2022, klokken 23:38

IEA har oppgitt spesifikk årstall når dette skjer. I 2025.

Selvsagt totalt urealistisk..

Tja, hva skal jeg si til det? Jeg bare skrev kort hva E24/NTB har gjengitt fra rapporten, men du får mer detaljer ved å gå til kilden å lese hva IEA har kommet fram til. Når IEA spår kraftig vekst for fornybar og det ikke er noe nytt at prisen på sol og vindkraft faller i pris per kW så har jeg ikke noen grunn til å betvile at fornybare energikilder vil øke ekspansivt.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Electric cars in Norway

SitatNår IEA spår kraftig vekst for fornybar og det ikke er noe nytt at prisen på sol og vindkraft faller i pris per kW så har jeg ikke noen grunn til å betvile at fornybare energikilder vil øke ekspansivt.

Det tror jeg du har helt rett i. Ekspansivt!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA