Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Statsbudsjettet 2023

Startet av Motorwatt, torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:15

« forrige - neste »

hemi

Strøm har en app som viser strømforbruket hjemme.

– Den viser at elbilladingen i høst har stått for rundt 30 prosent av vårt strømforbruk. Jeg er usikker på om elbilgjengen trenger det, gitt, sier Strøm.


lurer på hvor i all verden han bor

eksempelet hans for oslo......  hvem bor i oslo i 175kvm hus og kjører så mye med 2 elbiler? pendler begge i husstanden til tønsberg for jobb hver dag? hele poenget med å bo i oslo er at man slipper kjøre så mye. mine tall viser at ladingen min hjemme står for noen få %

tak på 3000kwh? .. wtf?

lenge siden jeg har sett så mye svada med så mye clickbait blandet med så mye dårlig faktasjekking.

håper de som stemte de frem angrer og skammer seg litt.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hemi på fredag 11. november 2022, klokken 09:08
Strøm har en app som viser strømforbruket hjemme.

– Den viser at elbilladingen i høst har stått for rundt 30 prosent av vårt strømforbruk. Jeg er usikker på om elbilgjengen trenger det, gitt, sier Strøm.


lurer på hvor i all verden han bor

eksempelet hans for oslo......  hvem bor i oslo i 175kvm hus og kjører så mye med 2 elbiler? pendler begge i husstanden til tønsberg for jobb hver dag? hele poenget med å bo i oslo er at man slipper kjøre så mye. mine tall viser at ladingen min hjemme står for noen få %

tak på 3000kwh? .. wtf?

lenge siden jeg har sett så mye svada med så mye clickbait blandet med så mye dårlig faktasjekking.

håper de som stemte de frem angrer og skammer seg litt.

Hvis du hadde lest litt nøyere i artikkelen så gir det mening. Det bor nemlig 2 familier i huset. Den ene delen har 2 elbiler (den andre har 1). Delen hvor det er to biler bruker 1/3-del av strømforbruket på elbil. Ettersom det er en tomannsbolig så vil en spare litt strøm....kan gjerne og anta at det er rimelig bra isolert. Det står de totalt bruker 1600 kWh i den delen av huset med to elbiler. 1/3-del av dette er 533,33 kWh, altså 266,67 kWh per bil, som tilsvarer 1333 km per måned, som tilsvarer 16.000km per år (gitt et forbruk på ca 2kWh per mil). Kan vel anta at de har hytte på fjellet, og gjerne og en hytte ved sjøen, begge sikkert over 15 mil vekke.

Så, spør du meg så er det helt logisk.
Tesla Model Y                         2021-

Vidar_S

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 11. november 2022, klokken 10:20
Sitat fra: hemi på fredag 11. november 2022, klokken 09:08
Strøm har en app som viser strømforbruket hjemme.

– Den viser at elbilladingen i høst har stått for rundt 30 prosent av vårt strømforbruk. Jeg er usikker på om elbilgjengen trenger det, gitt, sier Strøm.


lurer på hvor i all verden han bor

eksempelet hans for oslo......  hvem bor i oslo i 175kvm hus og kjører så mye med 2 elbiler? pendler begge i husstanden til tønsberg for jobb hver dag? hele poenget med å bo i oslo er at man slipper kjøre så mye. mine tall viser at ladingen min hjemme står for noen få %

tak på 3000kwh? .. wtf?

lenge siden jeg har sett så mye svada med så mye clickbait blandet med så mye dårlig faktasjekking.

håper de som stemte de frem angrer og skammer seg litt.

Hvis du hadde lest litt nøyere i artikkelen så gir det mening. Det bor nemlig 2 familier i huset. Den ene delen har 2 elbiler (den andre har 1). Delen hvor det er to biler bruker 1/3-del av strømforbruket på elbil. Ettersom det er en tomannsbolig så vil en spare litt strøm....kan gjerne og anta at det er rimelig bra isolert. Det står de totalt bruker 1600 kWh i den delen av huset med to elbiler. 1/3-del av dette er 533,33 kWh, altså 266,67 kWh per bil, som tilsvarer 1333 km per måned, som tilsvarer 16.000km per år (gitt et forbruk på ca 2kWh per mil). Kan vel anta at de har hytte på fjellet, og gjerne og en hytte ved sjøen, begge sikkert over 15 mil vekke.

Så, spør du meg så er det helt logisk.

Mer også at han er sitert på "elbilladingen i høst har stått for rundt 30% av vårt strømforbruk" så dette er ikke nødvendigvis prosentandelen gjennom et helt år. Høsten har jo vært relativt mild og preget av overskrifter om dyr strøm og tilhørende strømsparing, så jeg tviler ikke på at ca 30% kan være reelt for hans del.

Selv ligger elbil-andelen av forbruket mitt på 30% i juli, 9% i august (primært grunnet ferie og særs lite lading hjemme), 37% i september og 23% i oktober uten at jeg skal påstå jeg er noen gjennomsnittsforbruker.

ToWalkOrDrive

...han skriver og:
– Den første familien har et strømforbruk på 1600 kilowattimen per måned og en stor og en liten elbil. De får en strømstøtte på 24 000 kroner, hvor rundt 8000 kroner går til drivstoff til de to elbilene.
(strømpriser hentet fra høsten)
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 11. november 2022, klokken 10:20
Sitat fra: hemi på fredag 11. november 2022, klokken 09:08
Strøm har en app som viser strømforbruket hjemme.

– Den viser at elbilladingen i høst har stått for rundt 30 prosent av vårt strømforbruk. Jeg er usikker på om elbilgjengen trenger det, gitt, sier Strøm.


lurer på hvor i all verden han bor

eksempelet hans for oslo......  hvem bor i oslo i 175kvm hus og kjører så mye med 2 elbiler? pendler begge i husstanden til tønsberg for jobb hver dag? hele poenget med å bo i oslo er at man slipper kjøre så mye. mine tall viser at ladingen min hjemme står for noen få %

tak på 3000kwh? .. wtf?

lenge siden jeg har sett så mye svada med så mye clickbait blandet med så mye dårlig faktasjekking.

håper de som stemte de frem angrer og skammer seg litt.

Hvis du hadde lest litt nøyere i artikkelen så gir det mening. Det bor nemlig 2 familier i huset. Den ene delen har 2 elbiler (den andre har 1). Delen hvor det er to biler bruker 1/3-del av strømforbruket på elbil. Ettersom det er en tomannsbolig så vil en spare litt strøm....kan gjerne og anta at det er rimelig bra isolert. Det står de totalt bruker 1600 kWh i den delen av huset med to elbiler. 1/3-del av dette er 533,33 kWh, altså 266,67 kWh per bil, som tilsvarer 1333 km per måned, som tilsvarer 16.000km per år (gitt et forbruk på ca 2kWh per mil). Kan vel anta at de har hytte på fjellet, og gjerne og en hytte ved sjøen, begge sikkert over 15 mil vekke.

Så, spør du meg så er det helt logisk.

Det eneste ulogiske måtte være om de hadde en hytte som staten hjalp dem med å betale med rentefrdrag.

Da snakker vi virkelig om penger til goder staten ikke bør sponse. Ikke bare støtter staten mange med rentefrafrag,men mye av gjelden går også til forbruk som gir et mye verre klima og miljøavtrykk en å lade en elbil.

Daniel_0007

Ser ikke ut som vi får noe hjelp fra sv, de nye avgiftene innføres som planlagt og vekt avgiften blir litt mindre.

https://www.motor.no/aktuelt/beholder-prinsippet-om-ny-elbil-avgift/237882
Model 3 2019 LR Rwd

bruisepristine

i-MiEV 2013
MG4 2023

Thalgar

Og 1,5 mrd mindre i drivstoffavgifter. Grønt skifte liksom.
Model Y LR Quicksilver, 2023

geear

Fortsatt letestopp etter olje samtidig som avgiftsøkning på elbil og 1,5 mrd i avgiftsreduksjon på fossile drivstoff.. for et rot, hva er det EGENTLIG de vil? Går det an å være mindre konsekvent! Vinglepilter! :laugh: :laugh:

Electric cars in Norway

Sitat fra: Thalgar på tirsdag 29. november 2022, klokken 18:59
Og 1,5 mrd mindre i drivstoffavgifter. Grønt skifte liksom.

Jeg tror du må se dette i lys av den situasjon vi har kommet i. Både Norge og resten av Europa og krig i Ukraina. Jeg tenker slik hvertfall. Unntaksregel der altså.

Thalgar

"Det er en stund siden Oslo-bilister så pumpepriser nede på 18-tallet. Men det var tilfellet ved flere bensinstasjoner i hovedstaden i helgen."

https://www.aftenposten.no/norge/i/mBKed4/nyhetsstudio-siste-nytt?pinnedEntry=65175

Bra timing for billigare fossilt drivstoff med andre ord.
Model Y LR Quicksilver, 2023

hELgenen

Pluggbare hybrider kommer jo ok ut her.

Vurderer å bytte inn en av elbilene nå.
Vil beholde en,men vi er bomfrie for en av 2 som pendler. Og istedenfor å kjøpe en elbil får en jo mer bil for pengene med hybrid..

Thalgar

Men kan momsen faktisk innførast ved årsskiftet? Har jo blitt peika på to formelle problem: naudsynt å endra MVA-lova og å få godkjenning frå ESA. Er dette i boks?



https://www.tu.no/artikler/regnskap-norge-elbil-moms-vil-kreve-lovendring/520269
Model Y LR Quicksilver, 2023

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. november 2022, klokken 19:39
Pluggbare hybrider kommer jo ok ut her.


Vel vel - de er jo dyrere i drift da. Så om de totalt sett kommer ok ut, er vel en smakssak. Men jeg ser ditt poeng.

Hybrider er bare en imidlertid ordning på vei mot elbiler.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Thalgar på tirsdag 29. november 2022, klokken 20:03
Men kan momsen faktisk innførast ved årsskiftet? Har jo blitt peika på to formelle problem: naudsynt å endra MVA-lova og å få godkjenning frå ESA. Er dette i boks?

https://www.tu.no/artikler/regnskap-norge-elbil-moms-vil-kreve-lovendring/520269

Ja det skulle jeg tro blir innført 1.1.23. De har nok snakket sammen, departementet og ESA. Mva ordner seg nok sikkert også. Men jeg bare gjetter. Vet ikke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA