Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Statsbudsjettet 2023

Startet av Motorwatt, torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:15

« forrige - neste »

Egil S

Jeg er av den oppfatning at moms på elbiler er greit, men, og det er et stort men her.

Det er først i 2021/22 at det har begynt å komme et godt utvalg biler av en størrelse og rekkevidde hvor de kvalifiserer helt og fullt som en nr #1 bil (Ja du kan ha andre behov, jeg snakker generelt), med 500km rekkevidde, tilhengerfeste, god plass til 5 personer og bagasje.

Disse bilene har blitt VELDIG forsinket pga Covid og situasjonen i Ukraina.
Derfor mener jeg at momsen kom 1-2 år for tidlig og regjeringen har bommet grovt her.
I tillegg er ikke er bil til 500.000kr en dyr bil, egentlig ikke 600.000kr heller, det er faktisk under en gjennomsnittlig årslønn som i 2022 er 609.000kr.

Jeg husker en Opel Vectra kostet 245.000kr ny i 1994, samme år kostet en BMW 325i 509.000kr en MB E220 612.000kr og en Corolla 200.000kr da var gjennomsnittslønna 217.000kr.
Justert for lønnsvekst skulle altså en tilsvarende Opel kostet over 700.000kr, BMW'n 1,5 million, Mercedesen 1,8 million og Corollaen 600.000kr.

De kunne startet med moms på relativt dyre biler, altså biler over 1 million kroner, så trappet prisen ned over noen år.
Da hadde normale familiebiler med god rekkevidde vært overkommelige for folk flest en stund til og kun de som kjøpte Porsche, Tesla Plaid, MB EQS AMG o.l fått moms.

Vektavgiften har ingen praktisk betydning og er en ren fiskal skatt, den var helt unødvendig.

Når det gjelder andre fordeler som bompenger, ferger og slikt så er det greit for meg at dette reduseres, elbiler tar like mye plass og sliter like mye som andre biler på veiene.

Jeg personlig har vært svært heldig, jeg tok en råsjans å bestilte en Enyaq RS i sommer som nå står hos forhandler og blir registrert i morgen. Den bilen blir 65.000kr dyrere 1. januar og ville kommet på 749.000kr, til den prisen hadde jeg ikke kjøpt den bilen.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

hELgenen

Sitat fra: Thalgar på onsdag 30. november 2022, klokken 17:38
Einig i at moms over 500 000 er eit svakt løftebrot. Det gjeld ikkje vektavgifta, som kom fullstendig ut av det blå og som gjeld alle elbilar, ikkje berre "dyre" som det vare snakk om å ramma.

Og vektavgiften gjelder bare elbiler - er det ikke slik?
Det som kjennetegner denne regjeringen er jo at de har sittet på bakrommet og diskutert skatter og avgifter - så kommer de med blitz-angrep på hvermansen og bedrifter med endringer som ikke er godt fundamentert og diskutert på forhånd.  Og de lyver mhp. avgiftsgrenser - det ble sagt 600.000 - og det ble 500.000
Det er blank løgn uansett hvordan man vrir og vender på det - og folk som lyver vender i det minste jeg ryggen.

Jeg har ikke noe imot skatter og avgifter generelt - men jeg er ekstremt opptatt av ryddighet og forutsigbarhet i ALT - og nå har vi en regjering man ikke kan stole på. Og uansett om de gir meg og hele Norge en trillion penger på bok, gratis lege,tannlege og mat ,husrom - ja alt hva jeg peker på gratis resten av livet så faller jeg aldri så lavt at jeg sier ja takk til dette fra noen som lyver - aldri! Sånn sett har hele denne regjeringen utspillt sin rolle allerede uansett hva de måtte utrette de neste årene.

Thalgar

Model Y LR Quicksilver, 2023

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på onsdag 30. november 2022, klokken 21:29
Og vektavgiften gjelder bare elbiler - er det ikke slik?
Det som kjennetegner denne regjeringen er jo at de har sittet på bakrommet og diskutert skatter og avgifter - så kommer de med blitz-angrep på hvermansen og bedrifter med endringer som ikke er godt fundamentert og diskutert på forhånd.  Og de lyver mhp. avgiftsgrenser - det ble sagt 600.000 - og det ble 500.000
Det er blank løgn uansett hvordan man vrir og vender på det - og folk som lyver vender i det minste jeg ryggen.

Vektavgiften gjelder forsåvidt alle biler, men rammer jo elbiler mest.

Ellers helt enig, denne regjeringen har nå vist sitt sanne jeg. Om de ikke må gå ved neste valg skjønner jeg ikke noe som helst. Spørsmålet er bare hvor mye de greier å ødelegge før neste valg.

Som det er nå styrer de landet inn i en resesjon med ekspressfart.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: turfsurf på torsdag 01. desember 2022, klokken 06:47
Sitat fra: hELgenen på onsdag 30. november 2022, klokken 21:29
Og vektavgiften gjelder bare elbiler - er det ikke slik?
Det som kjennetegner denne regjeringen er jo at de har sittet på bakrommet og diskutert skatter og avgifter - så kommer de med blitz-angrep på hvermansen og bedrifter med endringer som ikke er godt fundamentert og diskutert på forhånd.  Og de lyver mhp. avgiftsgrenser - det ble sagt 600.000 - og det ble 500.000
Det er blank løgn uansett hvordan man vrir og vender på det - og folk som lyver vender i det minste jeg ryggen.

Vektavgiften gjelder forsåvidt alle biler, men rammer jo elbiler mest.

Ellers helt enig, denne regjeringen har nå vist sitt sanne jeg. Om de ikke må gå ved neste valg skjønner jeg ikke noe som helst. Spørsmålet er bare hvor mye de greier å ødelegge før neste valg.

Som det er nå styrer de landet inn i en resesjon med ekspressfart.

Har alle biler «bunnfradraget» på 500 kg? Uansett helt koko at de ikke kan gi et fritak for eksisterende kundekontrakter.

Ødelegge er jo stikkordet her, for regjeringen har nå gitt de borgerlige en gavepakke. De slipper å ta de upopulære avgjørelsene, men de kommer aldri til å reversere dem.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

vinterdekk

Forundrer meg ikke om SV måtte ofre noe for å få gjennomslag på å utsette 26. konsesjonsrunde (oljeleting i følsomme områder) denne stortingsperioden, selv om dette ikke har noe med budsjettet i 2023 å gjøre. Er i og for seg bra av SV å oppnå det. Men også viktig å gjennomføre tiltakene som de folkevalgte har bestemt, som f.eks. 2025 målet om 100% utslippfritt nybilsalg. Dersom slike mål ikke er første prioritet så betyr det at politikerne ikke føler noen forpliktelser med klare klima-målene for 2030 heller. Det blir bare vondere og mer upopulære omstillinger senere når man skyver problemene foran seg.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

esan

Jeg applauderer på ingen måte de kommende avgiftsøkninger for el-biler. Men minner likevel om at el-biler fortsatt er et lønnsomt valg. Hver el-bil over 500 000 kr sparer deg for 125 000 kr i moms, de er billigere i vedlikehold og billigere å kjøre så lenge man lader hjemme.
Personlig er jeg så fornøyd med el-bil at jeg hadde valgt det selv uten noen økonomiske insentiver over fossil bil!
Utviklingen på verdensbasis går uansett sin gang uavhengig av hva Norske myndigheter gjør. Om noen år blir det jo nesten ikke mulig å få tak i fossilbiler.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 01. desember 2022, klokken 09:32
Forundrer meg ikke om SV måtte ofre noe for å få gjennomslag på å utsette 26. konsesjonsrunde (oljeleting i følsomme områder) denne stortingsperioden, selv om dette ikke har noe med budsjettet i 2023 å gjøre. Er i og for seg bra av SV å oppnå det. Men også viktig å gjennomføre tiltakene som de folkevalgte har bestemt, som f.eks. 2025 målet om 100% utslippfritt nybilsalg. Dersom slike mål ikke er første prioritet så betyr det at politikerne ikke føler noen forpliktelser med klare klima-målene for 2030 heller. Det blir bare vondere og mer upopulære omstillinger senere når man skyver problemene foran seg.

Er ikke alle landene i Europa som setter pris på at en setter konsesjonsrunde 26 på vent. I mens bygger de kullkraftverk i Kina pga mangel på norsk gass.
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 01. desember 2022, klokken 15:40
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 01. desember 2022, klokken 09:32
Forundrer meg ikke om SV måtte ofre noe for å få gjennomslag på å utsette 26. konsesjonsrunde (oljeleting i følsomme områder) denne stortingsperioden, selv om dette ikke har noe med budsjettet i 2023 å gjøre. Er i og for seg bra av SV å oppnå det. Men også viktig å gjennomføre tiltakene som de folkevalgte har bestemt, som f.eks. 2025 målet om 100% utslippfritt nybilsalg. Dersom slike mål ikke er første prioritet så betyr det at politikerne ikke føler noen forpliktelser med klare klima-målene for 2030 heller. Det blir bare vondere og mer upopulære omstillinger senere når man skyver problemene foran seg.

Er ikke alle landene i Europa som setter pris på at en setter konsesjonsrunde 26 på vent. I mens bygger de kullkraftverk i Kina pga mangel på norsk gass.

Det kan være at noen land i Europa er misfornøyd, men oljeindustrien binder også opp mye arbeidskapital som behøves for havvind-utbyggingen regjeringen håper vi får se mye av etter 2030. Det blir brems og gass samtidig å satse på nye felt og fornybar-satsing samtidig.

Kina er nok fornøyde med at Russland har mistet sin handel med vesten pga. krigen i Ukraina. Tror du at Kina vil slite med å få tak i naturgass med Russland som nabo?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Electric cars in Norway

#414
Sitat fra: turfsurf på torsdag 01. desember 2022, klokken 06:47
Sitat fra: hELgenen på onsdag 30. november 2022, klokken 21:29
Og vektavgiften gjelder bare elbiler - er det ikke slik?
Det som kjennetegner denne regjeringen er jo at de har sittet på bakrommet og diskutert skatter og avgifter - så kommer de med blitz-angrep på hvermansen og bedrifter med endringer som ikke er godt fundamentert og diskutert på forhånd.  Og de lyver mhp. avgiftsgrenser - det ble sagt 600.000 - og det ble 500.000
Det er blank løgn uansett hvordan man vrir og vender på det - og folk som lyver vender i det minste jeg ryggen.

Vektavgiften gjelder forsåvidt alle biler, men rammer jo elbiler mest.

Ellers helt enig, denne regjeringen har nå vist sitt sanne jeg. Om de ikke må gå ved neste valg skjønner jeg ikke noe som helst. Spørsmålet er bare hvor mye de greier å ødelegge før neste valg.

Som det er nå styrer de landet inn i en resesjon med ekspressfart.


Nå får jeg vel sjeft av dere men det tåler jeg.

Er det mulig å få skrevet så mye eder og galle rettet mot de politiske partiene?  :-)  Det høres jo nesten ut som dere sitter å skriver dette på pc fra et eller annet partikontor som ikke er i regjering nå om dagen.

Mitt råd er dere heller prøver å fokusere på hva som skjer i steden for å bare sitte å fordele skyld til de politiske partiene.

Egil S

Om vektavgiften rammer elbiler hardere enn fossilbiler er jeg usikker på.
Jeg har tidligere hatt to BMW 5-serier èn sedan og èn stasjonsvogn, de var begge 2,1-2,2tonn.
Enyaq'en jeg har bestilt er 2,3 tonn, den er nok relativt lik i størrelse med BMW'ene.
Motor, girkasse, drivverk o.l veier også endel.
Gamle BMW 850'n min fra 1990 har en tørrvekt på 1790kg og er over 1900kg med full tank, riktignok en V12 og automatkasse i den da.

@Electric cars in Norway.
Det er viktig å ha noe(n) å klage på vet du :)
Jeg synes faktisk sittende regjering fortjener litt dårlig tilbakemelding.
Jeg skal innrømme at jeg ikke stemte på dem, men jeg tviler på det hadde vært svært annerledes med en annen regjering, det er som nevnt lett å klage, spesielt i opposisjon.
Jeg synes derimot dagens regjering virker en smule handlingslammet, svært vinglete og rett og slett ha beslutningsvegring.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

Sitat@Electric cars in Norway.
Det er viktig å ha noe(n) å klage på vet du :)
Jeg synes faktisk sittende regjering fortjener litt dårlig tilbakemelding.
Jeg skal innrømme at jeg ikke stemte på dem, men jeg tviler på det hadde vært svært annerledes med en annen regjering, det er som nevnt lett å klage, spesielt i opposisjon.
Jeg synes derimot dagens regjering virker en smule handlingslammet, svært vinglete og rett og slett ha beslutningsvegring.

Ser den ja, du har rett i det.

Jeg stemte heller ikke på de.....men systemet som kalles demokrati er at vi stemmer på de som skal bestemme for oss... da må vi forholde oss til det og heller være konstruktive....

Men jeg sitter ikke foran tastaturet og syter og klager heller..

Vi må være fremoverlent og se på mulige løsninger.

hELgenen

Sitat fra: esan på torsdag 01. desember 2022, klokken 12:32
Jeg applauderer på ingen måte de kommende avgiftsøkninger for el-biler. Men minner likevel om at el-biler fortsatt er et lønnsomt valg. Hver el-bil over 500 000 kr sparer deg for 125 000 kr i moms, de er billigere i vedlikehold og billigere å kjøre så lenge man lader hjemme.
Personlig er jeg så fornøyd med el-bil at jeg hadde valgt det selv uten noen økonomiske insentiver over fossil bil!
Utviklingen på verdensbasis går uansett sin gang uavhengig av hva Norske myndigheter gjør. Om noen år blir det jo nesten ikke mulig å få tak i fossilbiler.

Nei - elbiler er ikke nødvendigvis billigst gitt at man skal ha mest bil for pengene - da mener jeg hybrider gir overraskende mye forutsatt at man ikke kjører gjennom bom og at man bruker bilen til korte turer på ren strøm. Så for en pendler som har slikt bruksmønster og vil ha mest mulig kvalitet i bilen for pengene - så fremstår en hybrid som svært mye for pengene.

Det er litt underlig å se at hybrider kom så bra ut av dette. De kan jo også slippe denne foreslåtte 3 kr/mil avgiften
for elbiler - sånn sett kan en ren pluggbar hybrid kanskje være bilen som snor seg unna de verste avgiftsspøkelsene fremover.

Men 100% sikker kan man vel aldri være - kanskje de sitter å diskuterer nye avgifter nede i et hjørne i Stortingsgarasjen


ToWalkOrDrive

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 01. desember 2022, klokken 16:50
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 01. desember 2022, klokken 15:40
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 01. desember 2022, klokken 09:32
Forundrer meg ikke om SV måtte ofre noe for å få gjennomslag på å utsette 26. konsesjonsrunde (oljeleting i følsomme områder) denne stortingsperioden, selv om dette ikke har noe med budsjettet i 2023 å gjøre. Er i og for seg bra av SV å oppnå det. Men også viktig å gjennomføre tiltakene som de folkevalgte har bestemt, som f.eks. 2025 målet om 100% utslippfritt nybilsalg. Dersom slike mål ikke er første prioritet så betyr det at politikerne ikke føler noen forpliktelser med klare klima-målene for 2030 heller. Det blir bare vondere og mer upopulære omstillinger senere når man skyver problemene foran seg.

Er ikke alle landene i Europa som setter pris på at en setter konsesjonsrunde 26 på vent. I mens bygger de kullkraftverk i Kina pga mangel på norsk gass.

Det kan være at noen land i Europa er misfornøyd, men oljeindustrien binder også opp mye arbeidskapital som behøves for havvind-utbyggingen regjeringen håper vi får se mye av etter 2030. Det blir brems og gass samtidig å satse på nye felt og fornybar-satsing samtidig.

Kina er nok fornøyde med at Russland har mistet sin handel med vesten pga. krigen i Ukraina. Tror du at Kina vil slite med å få tak i naturgass med Russland som nabo?

Kina bruker like mye gass som Russland totalt produserer i løpet av et år (ca 360 milliarder m3).
Men nå når gassprisene har steget mye så har myndighetene i Kina lagt press på at man heller skal satse på kull... rent kull, vel og merke....i tillegg til fornybar energi. Energibehovet øker for hvert år i Kina, så de streber etter å skaffe mer energi hele tiden, og soper til seg.

Så når Norge lar være å lete opp ny gass (på uoppdagede felt) så bidrar de til at prisene øker og at Kina utvikler kull-kraft for å spare penger. Er jo sært at Kina skal behandles som u-land i Paris-avtalen, og kan slippe ut CO2 i de mengder de ønsker.
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

#419
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 02. desember 2022, klokken 09:32
Så når Norge lar være å lete opp ny gass (på uoppdagede felt) så bidrar de til at prisene øker og at Kina utvikler kull-kraft for å spare penger. Er jo sært at Kina skal behandles som u-land i Paris-avtalen, og kan slippe ut CO2 i de mengder de ønsker.

Selv om jeg er usikker på sammenhengen mellom gasspris i Europa og Kina. Så er det ganske sikkert ett uheldig avhengighetsforhold til produksjon av billige varer fra Kina som vi importerer hit, mens klimautslipp bare skal regnes nasjonalt. Det gjør det helt rett å sette en import-skatt på produkter fra land som ikke gjør nok med å redusere produksjonsutslippene.

Men det er nok litt på siden av statsbudsjettet 2023. :)
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA