Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Etterfølger til klassisk Ioniq?

Startet av Syklist, tirsdag 04. oktober 2022, klokken 08:40

« forrige - neste »

Syklist

Kommer det etterhvert en etterfølger til klassisk Ioniq?

Ioniq 5 og 6 er endel større, skulle vært interessant med en oppgradert mindre kombi-kupe slik som Ioniq.

(Kia Niro har jo fått en kraftig ansiksløftning.)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Zimon

Hyundai har nok en plan om en mindre, som etterfølger etter "klassisk" Ioniq. Men er vel ikke noe annonsert enda. Men antar at de har en plan og noe på tegnebordet og evt tidlige modeller for vindtunell tester, kanskje noe er ute å kjører med annet karosseri for å kamuflere det enda bedre nede i Sør Korea.

Kona fikk jo også en facelift for litt siden, men annen front og litt smått, ikke leste meg opp på hva som er nytt på Kona'en.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

RJK

#2
Sitat fra: Zimon på tirsdag 04. oktober 2022, klokken 11:45
Hyundai har nok en plan om en mindre, som etterfølger etter "klassisk" Ioniq. Men er vel ikke noe annonsert enda. Men antar at de har en plan og noe på tegnebordet og evt tidlige modeller for vindtunell tester, kanskje noe er ute å kjører med annet karosseri for å kamuflere det enda bedre nede i Sør Korea.

Kona fikk jo også en facelift for litt siden, men annen front og litt smått, ikke leste meg opp på hva som er nytt på Kona'en.
Forrige front er glattet ut (ikke disse "dumpene" i "grillen", men fåt snute litt mer lik TM3. Fått nye lykter foran og bak, og ellers noe "chrom" i linjene i nedkant både foran og bak i det som er helsort plast på f.eks. 118/19-modellene og muligens og 20-modellen som fikk større skjerm innvendig. Ellers er det vel lite som skiller disse.

Men virker som det kommer en mikro-refresh igjen på 23-modellene, der den lik refreshed e-Niro vil få skjermer mer lik Ioniq 5 og EV6.

https://insideevs.com/news/613376/2023-hyundai-kona-ev-interior-spy-photos/

https://topelectricsuv.com/news/hyundai/next-gen-hyundai-kona-ev-future/

Endringer i 23/24-modellen:

https://www.youtube.com/watch?v=pV2K8PVaQfg

GJennomgang av 2022/23-modellen:

https://www.youtube.com/watch?v=VncGBbMgX_k
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

Er det mulig å få kjøpt gamle ioniq'n ny? Eller er den sluttsolgt?

RJK

Sitat fra: Svk på onsdag 19. oktober 2022, klokken 21:17
Er det mulig å få kjøpt gamle ioniq'n ny? Eller er den sluttsolgt?
28 kWh-versjonen forsvant da 38 kWh-versjonen kom. 38 kWh-modellen er markert som utgående modell på sidene til Hyundai, så da tømmer de nok bare restlageret...

304 900,- for premium-versjonen av 38 kWh-modellen, i premium utførelse.

https://www.hyundai.com/no/bilmodeller/ioniq-electric.html
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

er dette en god pris?er det kampanje? eller har den alltid kostet det?

RJK

Sitat fra: Svk på torsdag 20. oktober 2022, klokken 07:54
er dette en god pris?er det kampanje? eller har den alltid kostet det?
Prisen er nok ganske grei i dagens marked, der mange biler har opplevd prisøkninger i mellomtiden. Her er noen tall fra da den ble lansert:

Nye Hyundai Ioniq electric:

Ioniq electric standard – 282.900,-
Ioniq electric Teknikk – 307.900,-
Skinnseter (krever Teknikk) – 10.000,-
Elektrisk soltak med LED interiørbelysning (krever skinnseter) – 10.000,-

https://bil24.no/historisk-modell-far-okt-rekkevidde-‒-og-pris/

Altså snakker vi 327 900,- + levering (sted mellom 12-20 K ut fra husken) og ev. tillegg for metallic-lakk på 5 900,- NOK.

Skinnseter er med på "sell-out"-kampanjen (ja det er kampanjepris), men usikker på om dette inkluderer soltak. Dette må eventuelt sjekkes med forhandler, men forutsatt ingen soltak, men leveringskostnader på 13 K, så snakker vi 330 900,- som lanseringspris for dette utstyrsnivået. Legg til prisoppgang, så vil jeg si det er en god pris.

Sammenlign gjerne med lanseringskartet til Finnøy på egen tråd, men egen bil en 2019 Kona, dog med krok, appløsning og 11 kW ombordlader som oppgradering på ny versjon (og litt lengere sommer-rekkevidde pga dekkvalg++), betalte jeg ca 370 K for.

Samme hadde nå kommet på 0ver 430 K nå, så 60 K opp. Om Ioniq 38 kWh bare gikk opp halvparten, så er det altså en god rabatt i den prisen de nå ber om.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

har fått pris IONIQ EV Premium+skinn MY22 347.300kr med vinterhjul.Phantom black

RJK

Sitat fra: Svk på torsdag 20. oktober 2022, klokken 12:21
har fått pris IONIQ EV Premium+skinn MY22 347.300kr med vinterhjul.Phantom black
Premium er med skinn, det skal de ikke ha ekstra betalt for. Og tilbudet på nett er vel bindende. Jeg tok ikke med vinterdekk, men de bør ikke utgjøre mer enn 20 K siden de selges med bilen, og derved uten mva. Så 331 inkludert levering bør være rett pris.

Men virker som din forhandler er ute etter å melke noen ekstra kroner pga stor etterspørsel, Som sagt, tilbudet var inkludert levering, og i premium utførelse med skinnseter inkludert.

Du bør sjekke hos flere forhandlere for å se om noen faktisk står for tilbudet fra Hyundai.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

#9
ser ut som de bruker pris fra siste prisliste og kaller dette for kampanje pris.
står jo 305.000 hos hyundai.
ser ikke ut som den har soltak iflg prisliste.
har fått pris :
IONIQ EV Premium+skinn MY22 Kr 327.900
Engangavgift Kr 0
Phantom black Kr 5.900
Komplette vinterhjul 'Vinterspesial' G2400ADE06, 16' alu, inkl TPMS Kr 13.500
Sum  Kr 347.300

edit. ser jeg har fått 23.000 i rab. nederst på tilbudet. så har faktisk fått tilbud på 305.000.
var litt lettere å se på ipad`n  :-)


thrain

Er det mer avansert førerassistanse på Ioniq 6?

RJK

Sitat fra: thrain på lørdag 05. november 2022, klokken 16:06
Er det mer avansert førerassistanse på Ioniq 6?
Ja, det har de skrytt av, så det kommer nok. Her er litt av det som kommer fram i artikkel hos bilnorge.no:

"Ioniq 6 er utstyrt med neste nivå av Hyundai SmartSense, Advanced Driver Assistance Systems, som gir høy sikkerhet og bekvemmelighet på veien."

https://www.bilnorge.no/hyundai-ioniq-6-miljo-og-bil/fremtidsrettet-elbil-fra-hyundai/1891135
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk


geear

Har bare sett inni en Kona og syns den så mye trangere ut i baksetet enn Ioniq. Ioniq er helt "OK" som familiebil, det kan umulig Kona være?

Svk

Foreldrene mine har kona. har sittet i den en gang. Far min bak rattet,jeg i passasjer sete foran. mor mi bak + mine 2 yngste dørtre . gikk fint det. kjørte 2 mil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA