Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Blir det 25% mva fra 2023?

Startet av elektrolux, mandag 03. oktober 2022, klokken 10:01

« forrige - neste »

elektrolux

Virker som innføring av mva på elektriske kjøretøy kan bli utsatt nok en gang. Hva tror forummedlemmene?

https://www.tv2.no/broom/usikkert-om-det-blir-moms-pa-elbil-na/15146267/

Selv støtter jeg 25% mva fra 500 000 kr men med en snart 2år gammel bestilling på et elektrisk kjøretøy til over 600 000 kr håper jeg likevel på ny forskyvning av innføringen av mva på elektriske kjøretøy.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Merce

Ender sikkert med en utsettelse, føyer seg i så fall inn i rekken av vingling fra myndighetene, samt "gjøre motsatt av hva de sier" strategien de ser ut til å følge...

arthur

#2
Myndighetene er så mangt, her er det snakk om den sittende regjering, utgått fra politisk valgte partier!
De sitter nok og vurderer og følger med, muligens godt med og så vil du vurdere å gjøre noe når de har fått diskutert det en stund til.

Det igjen betød at aksjonærene heller ikke kunne føre sitt tap mot annen fortjeneste, mange som husker dette som selvopplevd!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Hvis en skal basere problemstillingen på at bedrifter får dårlig tid på seg for å lage systemer for å håndtere at kun beløpet over 500.000 får mva, så tror jeg ikke de utsetter. Regjeringen/LO har jo vist gang på gang at de anser bedrifter som en pest og plage, som er full av kapitalister og demoner, som ikke kan tas hardt nok, og som sannsynligvis er roten til alt ondt. Så er nok ikke mye forståelse og ettergivenhet der i gården.

Blir sikkert sånn at dersom du er LO-medlem så er du fritatt mva ut 2025. Er du hytte-eier må du betale dobbel-mva. Er du begge deler får du 8 piskeslag.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Mva. og engangsavgift på hele prisen, går til å holde dieselvgiften i ro tipper jeg med dagens regjering.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Burger

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 03. oktober 2022, klokken 14:41
Hvis en skal basere problemstillingen på at bedrifter får dårlig tid på seg for å lage systemer for å håndtere at kun beløpet over 500.000 får mva, så tror jeg ikke de utsetter. Regjeringen/LO har jo vist gang på gang at de anser bedrifter som en pest og plage, som er full av kapitalister og demoner, som ikke kan tas hardt nok, og som sannsynligvis er roten til alt ondt. Så er nok ikke mye forståelse og ettergivenhet der i gården.

Blir sikkert sånn at dersom du er LO-medlem så er du fritatt mva ut 2025. Er du hytte-eier må du betale dobbel-mva. Er du begge deler får du 8 piskeslag.
Dette blir for dumt, man kan ikke ha en seriøs diskusjon med slike ytringer.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 03. oktober 2022, klokken 15:29
Mva. og engangsavgift på hele prisen, går til å holde dieselvgiften i ro tipper jeg med dagens regjering.
Hadde ikke blitt overrasket.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

alda

Där kom det, moms på beløp over 500'. I tillägg ny vektavgift: 12,5 kr/kilo på vikt över 500 kilo! Det betyder 21250 kroner extra på en bil som väger 2200 kg.... :-1: :-1: :-1:
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

elektrolux

Godt fornøyd med det. Kan selvfølgelig koste meg opp mot 30 000 kr, men den "dugnaden" tar jeg for fellesskapet skulle det blir nødvendig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RJK

Sitat fra: elektrolux på torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:47
Godt fornøyd med det. Kan selvfølgelig koste meg opp mot 30 000 kr, men den "dugnaden" tar jeg for fellesskapet skulle det blir nødvendig.
Men økning fra maks 50 % i bompenger til maks 70 % i denne omgangen, det tilter alt i dine øyne da?

Er jo den totale pakken som er avgjørende. Og nå går og omregistreringsavgiften opp i tillegg på elbiler.

Glemte de forresten å omtale "årsavgiften/veibruksavgiften", eller klarte AP+SP-regjeringen å glemme at den og er litt lavere for elbilister? Det må jo være krise i "avgiftskomitéen til AP når de nå blir kjent med den forglemmelsen...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

#10
Sitat fra: Burger på onsdag 05. oktober 2022, klokken 16:32
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 03. oktober 2022, klokken 14:41
Hvis en skal basere problemstillingen på at bedrifter får dårlig tid på seg for å lage systemer for å håndtere at kun beløpet over 500.000 får mva, så tror jeg ikke de utsetter. Regjeringen/LO har jo vist gang på gang at de anser bedrifter som en pest og plage, som er full av kapitalister og demoner, som ikke kan tas hardt nok, og som sannsynligvis er roten til alt ondt. Så er nok ikke mye forståelse og ettergivenhet der i gården.

Blir sikkert sånn at dersom du er LO-medlem så er du fritatt mva ut 2025. Er du hytte-eier må du betale dobbel-mva. Er du begge deler får du 8 piskeslag.
Dette blir for dumt, man kan ikke ha en seriøs diskusjon med slike ytringer.

Det var satt litt på spissen, og ikke helt seriøst, men ble jo ganske så sant. Ikke nok med at det ble 25%mva fra 500.000, men det ble og vektavgift på elbiler, for å straffe de med mye penger, for å fordele.

Bedriftene blir og straffet med 5% ekstra i arbeidsgiveravgift dersom de lønner folk over 750.000, altså folk med utdanning og jobber i privat næringsliv. Skatten øker og på de som tjener mer enn 750.000. De har og andre skatter og avgifter som øker med 41 milliarder til bedrifter. Er og 0 støtte til hytte-eiere.

En annen ting jeg traff bra med var at LO-medlemmer får økt fagforeningsfradraget fra 5.800 til 7.700 kroner.

Hadde og rett med at regjeringen ikke ville ta hensyn til en tilpasningtid for bedrifter til å løse 500.000-kroners-grensen på mva....

Så da hadde jeg rett på alle punkter.
Tesla Model Y                         2021-

Merce

Sitat fra: elektrolux på torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:47
Godt fornøyd med det. Kan selvfølgelig koste meg opp mot 30 000 kr, men den "dugnaden" tar jeg for fellesskapet skulle det blir nødvendig.

Håper du er ironisk her.. hvem f.. betaler skatt og avgifter med glede?? Da ha man i så fall ekstremt liten innsikt i det enorme sløseriet skattepengene går med til.
Selv ville jeg heller brent pengene, det ville forhindret at andre nesten helt uhemmet kunne våse bort pengene på fullstendig nytteløse prosjekter.

jkirkebo

Sitat fra: Merce på torsdag 06. oktober 2022, klokken 13:21
Sitat fra: elektrolux på torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:47
Godt fornøyd med det. Kan selvfølgelig koste meg opp mot 30 000 kr, men den "dugnaden" tar jeg for fellesskapet skulle det blir nødvendig.

Håper du er ironisk her.. hvem f.. betaler skatt og avgifter med glede?? Da ha man i så fall ekstremt liten innsikt i det enorme sløseriet skattepengene går med til.
Selv ville jeg heller brent pengene, det ville forhindret at andre nesten helt uhemmet kunne våse bort pengene på fullstendig nytteløse prosjekter.

Jeg betaler også "med glede". Ville kanskje ikke brukt akkurat de ordene men har ingenting imot å betale min skjerv i skatt og avgifter.

Personlig synes jeg vi får svært mye for skattepengene her i landet, spesielt i motsetning til en del andre land der pengene ofte havner i lommene på folk fremfor å bli brukt til det de skal (det beste eksempelet der er vel Russland).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Merce

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 06. oktober 2022, klokken 13:43

Jeg betaler også "med glede". Ville kanskje ikke brukt akkurat de ordene men har ingenting imot å betale min skjerv i skatt og avgifter.

Personlig synes jeg vi får svært mye for skattepengene her i landet, spesielt i motsetning til en del andre land der pengene ofte havner i lommene på folk fremfor å bli brukt til det de skal (det beste eksempelet der er vel Russland).

Poenget er at du kunne fått omtrent de samme tjenestene uten å betale noe særlig inntektsskatt. Du er blitt opplært til å tro at det er din skatt som sikrer velferden, men det stemmer jo ikke.

Problemet til staten er at den har altfor mye penger..

geear

Sitat fra: Merce på torsdag 06. oktober 2022, klokken 13:21
Sitat fra: elektrolux på torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:47
Godt fornøyd med det. Kan selvfølgelig koste meg opp mot 30 000 kr, men den "dugnaden" tar jeg for fellesskapet skulle det blir nødvendig.

Håper du er ironisk her.. hvem f.. betaler skatt og avgifter med glede?? Da ha man i så fall ekstremt liten innsikt i det enorme sløseriet skattepengene går med til.
Selv ville jeg heller brent pengene, det ville forhindret at andre nesten helt uhemmet kunne våse bort pengene på fullstendig nytteløse prosjekter.
Vet ikke om noen andre som bruker så mye energi som elektrolux, på å unngå bompenger, og få redusert strømkostnader med å bunkre strømstøtte.  :laugh:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA