Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enyaq Coupe RS. Ordredato og leveringstid.

Startet av i3/RSiV, søndag 02. oktober 2022, klokken 15:56

« forrige - neste »

ElektronVolt

Du kan endre på alt av utstyr fram til bilen går i produksjon.

Egil S

Liten oppdatering:
Bilen min ankom Oslo 3. november.
I dag, 18. november fikk jeg betalings melding fra Møller og betalte bilen.
Nå i ettermiddag fikk jeg melding fra Statens vegvesen at en bil var registrert på meg om om jeg godkjente denne, noe jeg har gjort.

D.v.s at bilen min nå er i "klargjøringskø", den havner ikke der før du har betalt.

Onsdag snakket jeg med min selger, hun hadde en annen coupè som ankom Norge 27. oktober, denne ble betalt sist uke og skal klargjøres nå den 22. november.

Basert på dette antar jeg at min bil står i kø neste uke, blir klargjort uka etter, så fraktet til Stavanger. Er vel sannsynlig at jeg få min ca 7. desember.

En annen interessant observasjon, jeg snakket med markedssjef på Skoda i Stavanger i dag.
Han sa at de coupèene "med alt" hadde blitt produsert først, det var flere biler med max pakke som ikke hadde fått produksjon, men de med ultra hadde gått i produksjon.
De bilene som kom nå til å begynne med var topp utstyrte biler.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

i3/RSiV

#32
Min var ferdig i produksjon på mandag, men ved siste sjekk i dag har den fortsatt ikke forlatt fabrikken.

Egil S

Ukens oppdatering.
Bilen min var ferdig klargjort i går å står nå klar til å sendes fra Oslo til Stavanger.
Forventet ankomst i systemet er mandag 28. november.
Når bilen er mottatt og inspisert i Stavanger og melding er sendt til Møller at bilen er ankommet skadefri, vil Møller Oslo registrere bilen og sende skiltene fra Oslo.
Det er sakt at det er forventet at det tar 4 dager fra mottatt melding om ankommet bil til lokal forhandler har skiltene.
Hvis bilen min ankommer og er ok ved mottak på mandag, så er bilen tidligst klar for utlevering til meg fredag 2. desember.

Dvs 4 uker etter at bilen ankom Norge, 5-6 uker etter den var ferdig produsert.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Ledam

Ser at det er 13 stk Coupe til salgs på Finn nå. Virker som om prisene er justert litt ned. Prisantydningen ligger på cirka samme nivå som bilen jeg har bestilt. Hva kan man tolke av det?

torsteinlyngoy

Mindre etterspørsel nå. Færre som handler bil rett før Jul. De fleste av disse er imidlertid uten vinterhjul, så da må en ut med 25-30.000 til.

Egil S

Jeg syntes de som ligger ute er ganske høyt priset.
Ser ut som de er priset nybilpris + moms.(max pakke 699.000kr) (Ultra pakke 720-729)
Mange er priset svært høyt + moms + vektavgift (ultra pakke 749.000kr)

Den som er Phoenix Orange til 729.000kr er nybilpris (ultra) + moms.

Min bil har absolutt alt (ultra, vinterdekk, 21", hengerfeste) og den kom på under 670.000kr uten moms, med moms ca 720.000kr, legg på prisoppgangen på 8000kr fra september så er det en bil til ca 730.000kr med moms og nesten 750.000kr med vektavgift på ca 18.000kr.

De prisene som ligger ute nå er 1. januar 2023 priser og gir selger en pen fortjeneste på 60-100.000kr pr bil, enda mer om de ikke har vinterdekk som det nevnes over.

Er annet spørsmål er hvor de har fått tak i bilene, meg bekjent ble den første kunde coupèen i landet levert ut forrige uke.
Det kan være import biler fra andre europeiske land, da spørs det jo om de er utstyrt for skandinaviske forhold.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Egil S

Da var den kommet til Stavanger, men siden den skal registreres i Oslo (2 dager) og skiltene skal sendes til Stavanger (4 dager) så blir det neppe at jeg får den ut før neste uke.

Men det var kjekt å se den iallfall, litt kjipt på 19" vinterfelger, men men, blir nok fint til våren.

Bilen kjøres rett til PPF/coating, så det blir nok fort midt i desember før jeg tar bilen i bruk.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

i3/RSiV

Sitat fra: Egil S på tirsdag 29. november 2022, klokken 16:38
Da var den kommet til Stavanger, men siden den skal registreres i Oslo (2 dager) og skiltene skal sendes til Stavanger (4 dager) så blir det neppe at jeg får den ut før neste uke.

Men det var kjekt å se den iallfall, litt kjipt på 19" vinterfelger, men men, blir nok fint til våren.

Bilen kjøres rett til PPF/coating, så det blir nok fort midt i desember før jeg tar bilen i bruk.

Flott eksemplar :-) Hva gjør du med emblemet på panseret?

Egil S

Sitat fra: i3/RSiV på tirsdag 29. november 2022, klokken 19:19
Flott eksemplar :-) Hva gjør du med emblemet på panseret?

Har kjøpt et svart et på nettet, det var samme type "metallic" som de svarte listene, så det vil passe 100%.
Crystal face blir lett sotet med PPF for å redusere litt av gjenskinnet, samme med baklyktene.
PPF fra frontruten og fram pluss utsatte steder (dørterskler o.l.) Modesta Glass coating på resten av lakken (7 år garanti) samt coating på vinduene.
Felgene skal coates med CarPro D-Lux, men det gjør jeg selv.
Kommer til å matte ned den blank svarte listen foran HUD'en på dashbordet da jeg så refleksjoner av hendene mine i den hele tiden når jeg prøvekjørte en demobil, tipper gjenskinn av passerende gatelys blir irriterende også.
Legger nok litt mer soting på bakvinduet også for å redusere blending fra biler bak nå på vinteren.
Vurderer å gjøre noe med de chrome/grønne VRS logoene på skjemene, bytte ut til noe røde fra en Fabia/Kodiac RS eller kanskje de bare kan dekke det grønne med rød folie hvis det går, evt bare lage noen i rød folie.

Til våren når 21" kommer på så får man se om man må få tak i noen spacere, 10-15mm hadde sikkert gjort seg.
Kanskje jeg ser inn på å dekke til fake carbon listene i interiøret med noen annet med tiden, kan hende jeg finner på andre detaljer når jeg først kommer i gang.

Kjenner jeg blir gira på å begynne :)
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

andycap

Hei. Har bil i bestilling som er ferdig produsert . Kan den sporet ved hjelp av Vin nr?

Egil S

Sitat fra: andycap på lørdag 03. desember 2022, klokken 15:31
Hei. Har bil i bestilling som er ferdig produsert . Kan den sporet ved hjelp av Vin nr?

Nei.
Er kun forhandlerne som kan spore, og de systemene er også mangelfulle til tider.

Når bilen kommer til Olso er det BilTeam hos Møller som tar over, da er det også svært lite info selger kan få fatt i annet enn på mail.
Jeg tror de har veldig mye å gjøre for det går veeeeeldig treigt om dagen.
Min bil kom til Norge 3. november, fredag 18. drøyt to uker senere fikk jeg innbetalingsvarsel og betalte, to timer senere fikk jeg melding fra biltilsynet at Møllet prøvde å sette eierskap på meg, noe jeg aksepterte, men det betydde ikke at den var registrert. Da dukket bilen også opp i Bilhold appen min, prøvde registrere bilen i min Skoda app på Vin nummer, men det fungerer ikke det heller.
Bilen ble klargjort i Olso mandag 21. november og etter å ha stått noen dager ble den sendt til Stavanger, hvor den ankom mandag 28. Tirsdag 29. ble det sendt "mottatt uten skader" fra Stavanger til Oslo, da skulle BilTeam innen 2 dager registrere bilen og sende skiltene som skulle ankomme innen 4 dager, totalt maks 6 dager.
Fredag purret jeg da bilen ennå ikke var registrert etter 4 dager når jeg sjekket "din side" hos statens vegvesen og bilen sto med VIN nr og "ikke registrert".
Selger sendte purring og fikk svar at bilen skulle registreres mandag 5. desember skiltene skulle sendes med en gang og kanskje komme tirsdag 6.

Dvs. fra bilen kom til norge til registrering går det i mitt tilfelle 4,5 uke.

Siden de virker være uforberedt og underbemannet til det antallet biler som kommer nå, så kan det nok fort gå enda lengre nå framover.
Får som jeg har nevnt tidligere håpe at de prioriterer registrering på alle biler som kommer nå før jul slik at for slipper momsen fordi Møller ikke klarer ekspedere antallet biler i tide.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

i3/RSiV

Det er nå 3 uker siden min ble ferdig produsert i følge Møller, men etter det vet de ingenting. Bilen er vistnok ikke "meldt ut av fabrikk" , og de vet da ikke hvor langt den har kommet i leveransen. Så det virker som Møller har litt liten info og oversikt fra Skoda nå.

Egil S

Sitat fra: i3/RSiV på søndag 04. desember 2022, klokken 10:01
Det er nå 3 uker siden min ble ferdig produsert i følge Møller, men etter det vet de ingenting. Bilen er vistnok ikke "meldt ut av fabrikk" , og de vet da ikke hvor langt den har kommet i leveransen. Så det virker som Møller har litt liten info og oversikt fra Skoda nå.
Jeg fikk også en sånn "tvetydig" melding.
Min ble meldt ferdig, men ble ikke "utmeldt fra fabrikk", dagen etter van min bil i "banking" i vente på deler, ingen annen info mulig å få. Der sto den i to uker.
Min selger hadde en bil til i banking og den hadde stått i 3 uker for 1,5 uke siden, vet ikke om den er ferdig nå.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Egil S

Da fikk jeg ut min bil i dag, den ble registrert på mandag, kunne fått den i går, men selgeren min var ikke jobb og jeg stresset ikke så jeg tok utlevering i dag.
Bilen ble kjørt 500m rett til bilpleie for PPF og Modesta glasscoating samt litt soting.
tror det er mulig jeg får tatt den i bruk fredag 16 desember.

Da var 6mnd venting og noen småspennende uker over.

2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA