Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Krakkelering av baklykter

Startet av Bigdrago, fredag 22. mars 2024, klokken 12:17

« forrige - neste »

Bigdrago

Da var det min tur å få krakkelerte baklykter. Begge baklyktene på bagasjeromsluka.
Flere som har opplevd det på dette forumet?
Ta en titt på dine å se:)
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Egil S

Tok en nøye kikk på mine og de var fine.
Du tenker i hjørnet i bunnen på de på luken, den gjennomsiktige delen?

Jeg sjekket alle 4 og de var helt OK.

Nå er min bil knapt 1,5år, det er en Coupè, står i varm garasje, aldri hatt fukt/kondens i lyktene, det er PPF folie på den blanke delen av lyktene, bakluken åpnes sjelden, kanskje en gang i uken, den er også elektrisk så jeg smeller den ikke igjen heller.

Men ut fra facebook gruppene er dette et ganske vanlig problem ja.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Bigdrago

Ja det er på den blanke delen på mine. Idet garantien går ut må jeg nok legge folie på de.
Går nok på garanti. Bilen står alltid inne både hjemme og på jobb. Snart 2 år gammel med elektrisk bakluke.
Bilene lages ikke som før i tiden :/
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

VoltWay

Sprekker de så mye at det er fare for vanninntregning eller er det mest for syns skyld?

daktari

Det der var ingenting. Men, det blir verre med tiden...

Et tips jeg tror funker er å tørke nøye rundt lyktene, spesielt i sprekker, etter vask. Da unngår man at det ligger vann-/såperester der og ødelegger plasten. Jeg har ikke sett krakkelering på noen lykter på midten av glasset, det er alltid kanten og det krabber innover.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Oddaa

Sitat fra: daktari på fredag 29. mars 2024, klokken 11:57Jeg har ikke sett krakkelering på noen lykter på midten av glasset, det er alltid kanten og det krabber innover.
E-golf lyktene krakellerte fra kanten. Volvo-lyktene krakellerte midt på og var like fine langs kanten. Så ingen regel uten unntak.
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Bigdrago

Noterer at det skal tørkes grundig etter vask.
Blir spennende å ha bilen etter garantiperioden er over.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Oddaa

Sitat fra: Bigdrago på fredag 29. mars 2024, klokken 20:50Noterer at det skal tørkes grundig etter vask.
Blir spennende å ha bilen etter garantiperioden er over.
Hos oss har disse problemene oppstått på bilene som har vært kjørt i vaskemaskin (børsteløs).
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Bigdrago

Ja og det må jo bilen tåle. Alternativet er å skrape opp lakken :/
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Oddaa

Sitat fra: Bigdrago på mandag 01. april 2024, klokken 16:52Ja og det må jo bilen tåle. Alternativet er å skrape opp lakken :/
Virker å tåle selvvasken. Maskin med børster er det 20 år siden sist jeg var innom så aner ikke hvordan det er med kjemikaliene der.

Ellers helt enig, en bil må tåle vanlige bilvaskemidler. Alternativt, vanlige bilvaskemidler må være laget sånn at en bil tåler dem.
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Bigdrago

Får ny type baklykter med bedre pakning slik at verken fukt eller insekter skal kunne komme in  i lykta.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA