Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

12V kjøleboks over natten

Startet av audund, søndag 17. juli 2022, klokken 15:54

« forrige - neste »

audund

Hei!
Er det mulig å ha en kjøleboks stående å gå natten gjennom tilkoblet 12V uttak?

Litt tilsvarende Tesla 3 / Y kan i  camp eller sentry mode.

Altetnativet for meg vil være å kjøpe et mopedbatteri eller tilsvarende, men det ville jo være veldig greit om kjølebaggen kan stå tilkoblet et 12V uttak. Er dette mulig på IX50?
2021 TM3LR
2018 Leaf 40kWh
2013 Leaf 24kWh

Trond.m

Jeg vurderer å kjøpe en kjøleboks med integrert batteri. Alpicool 40ECX virker lovende. Støtte for 12V, 220V og batteridrift, digital temperaturinnstilling (ned til minus 20 !!).

https://www.marineshop.no/alpicool/138500/alpicool-ecx40-kjøleboks-kompressor-40l-med-innebygget-oppladbart-batteri

Trond.m

Tror kanskje den beste og mest fleksible løsningen er å kjøpe en såkalt strømstasjon. Har man en med en kapasitet på 0,5 kwh, så burde holde til en kjøleboks ca en dag.

THE

Sitat fra: Trond.m på mandag 17. oktober 2022, klokken 15:20
Jeg vurderer å kjøpe en kjøleboks med integrert batteri. Alpicool 40ECX virker lovende. Støtte for 12V, 220V og batteridrift, digital temperaturinnstilling (ned til minus 20 !!).

https://www.marineshop.no/alpicool/138500/alpicool-ecx40-kjøleboks-kompressor-40l-med-innebygget-oppladbart-batteri
Jeg har en Alpicool 40L som ser veldig lik ut, men uten mulighet for batteridrift. Har brukt boksen kontinuerlig i bilen (Tesla X) i 2-3 uker på sommerferie. Ingen problem å holde 3-4 grader i boksen selv om bilen står i solsteik slik at det var varmt i kupeen. Boksen klarer fint å holde -18 grader også under normal romtemperatur. Har hatt boksen noen år nå, og er veldig fornøyd.

Kompressorbokser er ganske snille på strømforbruk, så om du kjøper det største batteriet til ECX-boksene så bør den vel holde en del timer på batteridrift når du bruker boksen til kjøling, men da må boks og innhold være avkjølt før du setter den på batteridrift.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Trond.m

Høres bra ut. Jeg kommer nok til å satse på en Alpicool boks, men med Ecoflow River strømstasjon som gir større fleksibilitet enn innebygget batteri.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA