Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tibber mangler likviditet og vil bruke kundene som bank

Startet av daktari, torsdag 29. september 2022, klokken 20:14

« forrige - neste »

Øyvind.h

Jeg er ikke fornøyd med det Tibber har gjort, på så kort varsel. Derimot synes jeg de har forklart situasjonen på en forståelig måte, og med det Tibber har levert og løst for meg og mitt behov de senere år er det ikke aktuelt å bytte på bakgrunn av dette.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Hva er dette underbruket av Tibber AS som ble etablert så sent som 22.08.22?

Det er jo et morselskap og 2 underselskap nå. Hvorfor splitte slik?

Dette har de vel ikke gjort for moro skyld?

daktari

Hvilke andre strømselskap har smartstyring av lading etc?
Pulse er ikke viktig for meg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D


Ferry

Liker Tibber. All den funksjonaliteten for 39,- pr. mnd. er et røverkjøp. Ser på regningene mine at forfall er den 15. måneden etter. Det vil jo si én måned på etterskudd i utgangspunktet. Syns ikke det er urimelig å betale midt i den aktuelle måneden. Det blir 15 dager på etterskudd, 15 dager på forskudd, i gjennomsnitt betaler man i det man får varen. Hadde man betalt pr. uke, dag, minutt eller sekund så ville det blitt det samme. Er det så urimelig å betale for en vare når den mottas? Vi gjør jo det hele tida i vanlige butikker. Får ikke vente med betalinga på kneippbrød nr. 1 til man er halvspist på kneippbrød nr. 2. Jeg får lønning den 20. hver mnd. Dvs. 5 dager på etterskudd, i snitt.

Men det er jo bare å bytte for den som vil. Ganske enkelt med strøm, heldigvis.

hELgenen

Sitat fra: Ferry på fredag 30. september 2022, klokken 00:26
Liker Tibber. All den funksjonaliteten for 39,- pr. mnd. er et røverkjøp. Ser på regningene mine at forfall er den 15. måneden etter. Det vil jo si én måned på etterskudd i utgangspunktet. Syns ikke det er urimelig å betale midt i den aktuelle måneden. Det blir 15 dager på etterskudd, 15 dager på forskudd, i gjennomsnitt betaler man i det man får varen. Hadde man betalt pr. uke, dag, minutt eller sekund så ville det blitt det samme. Er det så urimelig å betale for en vare når den mottas? Vi gjør jo det hele tida i vanlige butikker. Får ikke vente med betalinga på kneippbrød nr. 1 til man er halvspist på kneippbrød nr. 2. Jeg får lønning den 20. hver mnd. Dvs. 5 dager på etterskudd, i snitt.

Men det er jo bare å bytte for den som vil. Ganske enkelt med strøm, heldigvis.

Det VAR 15 dager etterskudd. Fremover blir det 15 dager forskudd. Så da skal kundene legge ut på forhånd basert på en antagelse om forbruk og pris. Det vil si at Tibber låner penger fra kundene etter egne prisforventninger og antagelse om forbruk. Om du stenger ned huset 1 januar og reiser til syden vet jo ikke Tibber,så de krever deg som kunde for 15 dager i Januar allerede på Desember regningen etter både pris og forbruks forventinger. Går de konk er pengene du har innbetalt for mye tapt.

Det er de harde fakta.

Tjenestene de tilbyr er jo bra,men nå dyttes risiko ut til sluttkunden dersom selskapet f.eks skulle få økonomiske problemer.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 30. september 2022, klokken 05:58
Sitat fra: Ferry på fredag 30. september 2022, klokken 00:26
Er det så urimelig å betale for en vare når den mottas? Vi gjør jo det hele tida i vanlige butikker. Får ikke vente med betalinga på kneippbrød nr. 1 til man er halvspist på kneippbrød nr. 2.

Det VAR 15 dager etterskudd.
Det er de harde fakta.
Nja, man bruker jo strøm hele måneden, så man kan si at det var fakturering 15-45 dager i etterkant, eller i snitt en måned.

Men hvis de forhåndsfakturer basert på tall fra i fjor så blir det fort 10k avhengig av hva de forventer i strømpris. De gidder jeg ikke gi i rentefritt lån til ett firma, selv om jeg liker de veldig godt ellers.

[mention]Ferry [/mention] Når det gjelder brødanalogien så får man brødet når du kjøper det, så det er hverken for-/etterhånds betaling. Om du spiser det eller har det til pynt på hylla har ingen betydning for handelen. Litt som hvis du hurtiglader. Om du skal bruke alt med en gang eller bare parkere har ingen betydning for betalingen.

Man kunne jo i teorien betalt time for time for strøm, hadde bare blitt mange transaksjoner på kontoen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ferry

Akkurat brødanalogien var kanskje ikke så god. Men poenget er at du betaler varer i sanntid. Og det gjør vi hele tiden. Men strøm og mye annet forventer vi at vi kan betale etterskuddsvis. Til dels lenge etterpå. En hel måned i snitt, om september-forbruket betales midt i oktober. Jeg ser problemet med å legge ut for resten av måneden når du er midt i måneden. Men det hadde ikke vært urimelig å betale for det du har brukt så langt. At september-regninga betales 1. oktober. Da har leverandøren "vært bank" i 15 dager.
Hvorfor betaler vi pr. måned, egentlig? Det er jo bare en kunstig oppstykking av tid. Det kunne vært pr. 14 dager, uke eller dag. Hadde tidsenheten vært dager, så ville det vært urimelig å betale 30 tidsenheter seinere. Det er vel bare praktiske og historiske årsaker til at vi betaler en gang pr. måned. Men det sitter ingen å skriver fakturaer for hånd og putter i konvolutter lenger. Alt kan gjøres elektronisk med minimal jobb. Det er ingen naturlov som hindrer oppgjør hver dag. Blir flere transaksjoner ja, men er det et problem?
Det er kanskje tid for å betale Tibber-regninga med kredittkort. Så er det bankens problem om de går rett vest. I tillegg til at jeg får rentefri utsettelse på betalinga.

turfsurf

#23
Sitat fra: Ferry på fredag 30. september 2022, klokken 08:56
Hvorfor betaler vi pr. måned, egentlig? Det er jo bare en kunstig oppstykking av tid. Det kunne vært pr. 14 dager, uke eller dag. Hadde tidsenheten vært dager, så ville det vært urimelig å betale 30 tidsenheter seinere. Det er vel bare praktiske og historiske årsaker til at vi betaler en gang pr. måned. Men det sitter ingen å skriver fakturaer for hånd og putter i konvolutter lenger. Alt kan gjøres elektronisk med minimal jobb. Det er ingen naturlov som hindrer oppgjør hver dag. Blir flere transaksjoner ja, men er det et problem?
Det er kanskje tid for å betale Tibber-regninga med kredittkort. Så er det bankens problem om de går rett vest. I tillegg til at jeg får rentefri utsettelse på betalinga.
Er vel historiske grunner ja. Før AMS betalte vi jo og basert på estimert forbruk, men i etterkant, og så ble det korrigert ved avlesning. Da visste man jo ikke noe om når strømmen ble brukt, så snittpris var det eneste mulige.

Men hvordan får man betalt strømregninga fra Tibber med kredittkort da? Ingen muligheter til å endre betalingsmiddel for min del.

Dette lukter desperasjon for min del. Ingen selskap som vil ha gode kunderelasjoner gjør slikt med så kort varsel hvis de ikke må.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rævedilter

Trur noko dei sliter litt med likviditeten ja. Eg lar den gå; da betaler eg for faktisk/estimert forbruket tom. forfallsdato, og det synes eg er rimelig. Kort frist før faktura ja så eg forstår godt at mange reagerer.

Klykken

Sitat fra: hELgenen på torsdag 29. september 2022, klokken 23:22
Hva er dette underbruket av Tibber AS som ble etablert så sent som 22.08.22?

Det er jo et morselskap og 2 underselskap nå. Hvorfor splitte slik?

Dette har de vel ikke gjort for moro skyld?

Kan være for å naturlig skille driften av selskapet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Sitat fra: Klykken på fredag 30. september 2022, klokken 09:21
Sitat fra: hELgenen på torsdag 29. september 2022, klokken 23:22
Hva er dette underbruket av Tibber AS som ble etablert så sent som 22.08.22?

Det er jo et morselskap og 2 underselskap nå. Hvorfor splitte slik?

Dette har de vel ikke gjort for moro skyld?

Kan være for å naturlig skille driften av selskapet.
Denne typen inndeling gjøres normalt for å beskytte eierinteresser. Inntekter siles til moderselskapet, mens utgiftene belastes underselskaper.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rævedilter

Eigedom og IPer er det som normal vert skillt ut i slike selskaper.
Å skille inntekter internt i et konsern hjelper jo ikkje når skatteregimet er det samme.
Når dei 10x omsetingen fra 20  til 21 må det jo knake litt hos CFOen.

goggo

Det jeg ikke skjønner er hvorfor Tibber absolutt skal selge strøm når de selv sier at de ikke vil eller skal tjene penger på dette.

Det Tibber er gode på - og bedre enn alle andre tror jeg - er software og automasjonsløsninger, og det er dette som er grunnen til at de fleste velger Tibber nå som mange andre tilbyr lignende spot-avtaler.

Jeg tror det er mange som kunne tenke seg å betale en månedlig avgift til Tibber for å ha strømstyringen der selv om de kjøper strømmen andre steder, det være seg på spot eller fastpris.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Ferry

Sitat fra: turfsurf på fredag 30. september 2022, klokken 09:11
Men hvordan får man betalt strømregninga fra Tibber med kredittkort da? Ingen muligheter til å endre betalingsmiddel for min del.

Jeg vet ikke om det er mulig, jeg har ikke sjekka. Tenkte det som en mulig ekstra sikring. Er kanskje noe i avtalen om autogiro.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA