Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Interessant sammeligningstest Ariya - iX1 og Id.4 GTX

Startet av El-inor, torsdag 29. september 2022, klokken 13:41

« forrige - neste »

El-inor

- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

daktari

Gidder ikke kjøpe tilgang, da Ariya for meg er en pensjonistbil uten plass nok til barn og bagasje.
iX1 har for kort rekkevidde og altfor høy pris.
ID.4 vet jeg hva byr på.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

El-inor

Sitat fra: daktari på torsdag 29. september 2022, klokken 20:59
Gidder ikke kjøpe tilgang, da Ariya for meg er en pensjonistbil uten plass nok til barn og bagasje.
iX1 har for kort rekkevidde og altfor høy pris.
ID.4 vet jeg hva byr på.

Fra konklusjonen i testen i elbil24:
"Det bilen (Ariya) skårer på er anvendelsen av plassen, tross et på papiret mindre bagasjerom enn de andre. Det er slettes ikke så lite, og når den øvrige plassen – som baksetet, blant annet – leverer til best i test, så må den sies å ha den beste storbilfølelsen av disse tre.

Bilen vi har kjørt er som sagt med firehjulsdrift i form av deres e4orce-system. Den er umåtelig pigg når pedalen legges til gulvet. Det er mer krefter enn du vil trenge, annet enn for lek. I tillegg kjører den med en høy grad av både komfort, følelse med veibanen og grep. Her har Nissan rett og slett gjort en fantastisk jobb. Når det i tillegg er et interiør som virkelig bærer preg av å være nytt og stilfullt, så vil Nissan Ariya havne langt opp på ønskelisten hos veldig mange."
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Dieselgubben

100 prosent uaktuelt med Ariya.

Alt for lite bagasjerom.
Jalla løsning for takstativ. Aldri igjen.
Når får man bilen med 4wd? Ariya må jo være verdens mest utsatte bil.



El-inor

Sitat fra: Dieselgubben på fredag 30. september 2022, klokken 07:00
100 prosent uaktuelt med Ariya.

Alt for lite bagasjerom.
Jalla løsning for takstativ. Aldri igjen.
Når får man bilen med 4wd? Ariya må jo være verdens mest utsatte bil.

Min 4x4 var lovet i september (første leveringsbølge), men kommer først i desember. "Verdens mest utsatte bil"?
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Dieselgubben

Sitat fra: El-inor på fredag 30. september 2022, klokken 08:08
Sitat fra: Dieselgubben på fredag 30. september 2022, klokken 07:00
100 prosent uaktuelt med Ariya.

Alt for lite bagasjerom.
Jalla løsning for takstativ. Aldri igjen.
Når får man bilen med 4wd? Ariya må jo være verdens mest utsatte bil.

Min 4x4 var lovet i september (første leveringsbølge), men kommer først i desember. "Verdens mest utsatte bil"?

Ja, Nissan har jo lokket med den i årevis. Er jo svært gammelt nytt når den omsider kan leveres med 4wd. Når nå det blir.

El-inor

Sitat fra: Dieselgubben på fredag 30. september 2022, klokken 08:19
Sitat fra: El-inor på fredag 30. september 2022, klokken 08:08
Sitat fra: Dieselgubben på fredag 30. september 2022, klokken 07:00
100 prosent uaktuelt med Ariya.

Alt for lite bagasjerom.
Jalla løsning for takstativ. Aldri igjen.
Når får man bilen med 4wd? Ariya må jo være verdens mest utsatte bil.

Min 4x4 var lovet i september (første leveringsbølge), men kommer først i desember. "Verdens mest utsatte bil"?

Ja, Nissan har jo lokket med den i årevis. Er jo svært gammelt nytt når den omsider kan leveres med 4wd. Når nå det blir.

:)
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Kjell Salvigsen

#7
Man bør alltid forholde seg til flere tester når man skal vurdere elbiler. Med elbiler så vil den enkelte journalistens smak og behag ofte farge resultatet mye og ikke nødvendigvis si noe om hvilken bil som passer best for den enkelte kjøpers behov. Man kan som regel finne både tester som støtter ens verdenssyn og tester som gjerne ikke gjør det.

Elbilforeningen har nå testet Nissan Ariya og de er mer tilbakeholdne enn Skillebæk i Elbil24. Den får fin omtale på en del områder, men viktige faktorer som bagasjeplass, tilhengervekt på 2wd og kjøreegenskaper på litt krevende veier drar definitivt ned totalinntrykket: "Da blir det tydelig at Ariya er ganske høy. Ikke bare forsterkes fornemmelsen av å «sitte oppå bilen», men krengningstendensene er ganske betydelige under press.Vi fornemmer at styrefølelsen strammes til noe rundt senter i sportsprogrammet, men forskjellen til normalmodus er marginal. Oppsummert er dette en bil som ikke frir spesielt til svingete veier. Så lenge du ikke ber om for mye, frakter den deg og dine flott fra A til B. Og det er også det essensielle ved en bil som denne.""(Ariya)Trives best med normalkjøring. Vi har framhevet komforten, som jevnt over er god. Men når underlaget blir røffere, med brå ujevnheter, merkes slagene i understellet fra baksetet – ikke så mye foran. Der oppleves den tidvis som stumpete. Altså virker fjæringen relativt myk, mens demperoppsettet noen ganger framstår i overkant fast."

Om id4/5 skriver Elbilforeningen følgende om kjøreegenskaper i sine tester:
"Testbilen gikk på vanlige sportsfjærer. De er komfortabelt satt opp og gir knallbra komfort og imponerer desto mer når veiene blir dårlige. Støynivået er også lavt." "ID.5 GTX setter rett og slett en ny komfortstandard i klassen. Den er støysvak, har gode seter og et understell som sluker dumper og ujevnheter uanstrengt. Ihvertfall når kjøreprogrammet comfort er valgt. Og det er dette de fleste kommer til å bruke i daglig drift."

Så Ariya er langtfra en komplett bil/lytefri bil, jeg mener id4/5 er en mer komplett allrounder. 2 hjulstrekk hos Nissan gir bare mulighet for 750 kilo tilhenger vekt, så å si at Nissan er best der, er bare halve sannheten. Designmessig tror jeg Ariya kan bli for sær for en del yngre kjøpere, der tror jeg VW treffer bedre med id4/5.

Oppsummert tenker jeg at både Ariya og id4/5 har sine kvaliteter. Id4/5 er bedre allroundere som henvender seg til et bredere publikum, Ariya er bra for dem som kan leve med begrenset bagasjeplass og ikke kjører mye på mer krevende, ujevne veier.

https://elbil.no/helt-nye-nissan-ariya-kan-ga-langt-men-skiller-seg-ikke-ut/
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA