Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Service og vedlikeholdsavtale

Startet av bjorngb, tirsdag 27. september 2022, klokken 21:11

« forrige - neste »

arthur

Hvor stor andel av nye elbiler må skifte bremseskiver/klosser allerede etter tre år? Dyr "forsikring" etter mitt syn.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Bigdrago

Sitat fra: arthur på torsdag 06. oktober 2022, klokken 08:31
Hvor stor andel av nye elbiler må skifte bremseskiver/klosser allerede etter tre år? Dyr "forsikring" etter mitt syn.

Ingen:)
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Vurderer en elbil

Sitat fra: arthur på torsdag 06. oktober 2022, klokken 08:31
Hvor stor andel av nye elbiler må skifte bremseskiver/klosser allerede etter tre år? Dyr "forsikring" etter mitt syn.
Tja...
Dersom de ruster pga lite bruk kan det jo kanskje være verdt det...
Fossilbil

Egil S

Hadde min i3s inne på service sist uke, nå før jeg selger den, det var 1 gangs service etter to år.
Alt var OK, fikk en kommentar at jeg burde bremse mer pga rust, men denne gangen var de ok.
Kanskje noe må byttes etter 4år.....
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

VoltWay

Jeg bruker bevisst bremsene innimellom for å få bevegd på mekanismer og slipt bort litt rust. Kjører du normalt så er vel bremsene nesten aldri i bruk.

Du kan kjøre bremsepedalen hardt nok ned i B eller D og aktivere bremsene, men jeg dytter den heller over i N i en nedoverbakke eller før en oppbremsing og tar regenerering bort fra regnestykket.

Egil S

Jeg bremser litt innimellom jeg også, har også pleid å bremse med venstrefoten mens jeg gir gass, oftest i type 30-40 soner.
Holder på tid jeg høre den groveste lyden er borte, gjorde det to uker før service, men kunne nok tatt i litt ekstra før service så hadde det nok sett bra ut.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Bigdrago

Det er ikke vits i å trykke ned bremsepedalen hardt en gang. Ikke får du dekket hele skiva og du risikerer å lage spor i bremseskiva.

Opp i fart eller nedoverbakke. Giret i N. Legg på bremseklossene på skiva og kjenn og hør at skivene pusses.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Bilskallen

Jeg gjør det på gamlemåten. Opp i fart, godt over 60, og bremse godt ned sånn at du føler bremsene tar tak. klassisk feil blant elbilsjåfører å la systemet bremse for deg i fire år og så bytte alt klosser og skiver fordi de har stått seg i hjel og fatt kast og i verste fall sprekker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA