Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Matrix Lys og blending av motgående trafikk

Startet av Morten79, tirsdag 27. september 2022, klokken 13:34

« forrige - neste »

Morten79

Hei

Nå som mørket kommer krypende har jeg fått testet Matrix lysene på Enyaqen på langtur.
50 mil i stummende mørke på veier med direkte motgående trafikk.

Erfaring er at det er litt tøft å se på lysene jobbe med å mørkelege delen der biler foran eller motgående er.
Men det var likevel 4-5 stk av kanskje 150 biler som blinket på (det jeg antar var) meg.

En annen ting. Om jeg føler de er for pågående, eller det er lyst nok til å slå av... så kan jeg ikke det!
Jeg må først bytte til FULL fjernlys og blende alt og alle... før jeg så kan slå av. Dette synes jeg er meget irriterende. ALtså, for å slå av (matrix) fjernlys, må jeg slå det PÅ først. Og blende alle sammen.
Måtte vente til jeg var alene for å slå det av... men da var det litt mørkt og jeg ville ha det PÅ... ergo må jeg flashe folk for å slå det av.   ?
Skoda Enyaq 80X (2022)
Mitsubishi Outlander PHEV (2020)

i3/RSiV

Når noen blinker til deg, så blir det nok lys til at de dimmer helt ned av seg selv. Problemet jeg oftest opplever med Matrix lysene er motgående lastebiler, der sitter sjåførene så høyt at de får lysene i øynene før bilens kamera oppfatter at den burde blende ned. Får veldig ofte kraftige blink fra møtende lastebiler i mørket.

VoltWay

Jeg er så langt ikke helt overbevist om at automatikken er god nok til å stole på den. Kjedelig å hele tiden sitte og vente på at noen blinker.

Bigdrago

Gå inn på meny og juster følsomheten til maks så blender de mer.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Morten79

Sitat fra: Bigdrago på tirsdag 27. september 2022, klokken 23:05
Gå inn på meny og juster følsomheten til maks så blender de mer.

Viste ikke at det var en mulighet. Det høres ut som noe som bør prøves :)
Skoda Enyaq 80X (2022)
Mitsubishi Outlander PHEV (2020)

Morten79

Sitat fra: i3/RSiV på tirsdag 27. september 2022, klokken 19:48
Når noen blinker til deg, så blir det nok lys til at de dimmer helt ned av seg selv. Problemet jeg oftest opplever med Matrix lysene er motgående lastebiler, der sitter sjåførene så høyt at de får lysene i øynene før bilens kamera oppfatter at den burde blende ned. Får veldig ofte kraftige blink fra møtende lastebiler i mørket.

Men sitter sensoren øverst i frontruta eller nederst i grillen?

Uansett... om det er en slakk bakketop der øynene til sjåfør av lastebilen  møter mine fjernlys en god stund før min sensor ser hans, så er det jo et problem ja. Men ser litt for meg at det er litt matematikk på det... for en slakk bakketop betyr at lastebilen er mye lengre unna enn en bratt topp... og ved en bratt topp er tiden fra lys detekteres til fjernlys skrus av mye kortere.  Og med manuell av og på så vil man jo også der ha litt reaksjonstid... i tillegg til at man jo ikke skal blende ned før man er innenfor rekkevidden av fjernlysene...  (som forøvrig ikke er lett å se helt hvor er). 

Skoda Enyaq 80X (2022)
Mitsubishi Outlander PHEV (2020)

Morten79

Sitat fra: VoltWay på tirsdag 27. september 2022, klokken 22:07
Jeg er så langt ikke helt overbevist om at automatikken er god nok til å stole på den. Kjedelig å hele tiden sitte og vente på at noen blinker.

Med tanke på at jeg ble møtt av mange biler og bare ytterst få reagerte på det, så tror jeg det fungerer nokså bra.
Hadde vært gøy å opplevde matrix lys MOT meg... og sett hvordan alle andre "opplever" det.
Møtte minst en ID4 på veien... men vet jo ikke om den faktisk hadde det på... men merket ingen blending der.

Men har merket at når veien svinger foran og bilen foran meg som kjører i min retning dermed får en rask sidelengs bevegelse (pga svingen), så henger ikke Matrix med og lyser på bilen. Men det blender mindre for sjåføren da han ikke får det i speilene, men heller i sidesynet så vidt.
Skoda Enyaq 80X (2022)
Mitsubishi Outlander PHEV (2020)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA