Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

STOP! Electric motor failure

Startet av Svein_H, tirsdag 27. september 2022, klokken 11:45

« forrige - neste »

Svein_H

Fikk plutselig denne meldinga i dashbordet da jeg kom ut fra butikken i stad. Bilen nekta plent å starte, så etter et par nytteløse forsøk med å skru av, låse bilen og låse opp igjen måtte jeg krype til korset og ringe etter veihjelp. Jeg satt inni bilen med den avslått og låst mens jeg hadde dem på tlf, og underveis i praten prøvde jeg å starte bilen en tredje gang, og da var plutselig alt OK igjen!

Franske damer er sære, ingen tvil om det! ;) Jeg har opplevd flere ganger tidligere at softwarefeil ofte retter seg hvis man lar bilen stå avslått og låst en liten stund, men aldri med slike dramatiske feilmeldinger som dette. Andre som har vært borti dette, eller noen som vet hva problemet kan være, i tilfelle jeg opplever det igjen?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Det holdt i en drøy måned, men i dag da jeg skulle dra på jobb lyste det en fin oransje melding mot meg i dashbordet: Check ELECTRIC system, akkompagnert av skiftnøkkelsymbolet og et utropstegn over batteriikonet...

Jeg var bare nødt til å dra på jobb, og siden alt så ut til å funke (unntatt cruise controllen, som tydeligvis kutta ut samtidig med at feilen oppstod) tok jeg sjansen på å dra innover.

Da jeg kontaktet selger (Berg Auto) angående den første feilmeldingen ga de indikasjoner på at det kunne være lav spenning på 12V-batteriet, men batteriet ble skiftet under 3-års servicen i fjor, så det er jo litt rart om det nye allerede begynner å streike. Har sendt melding til Motorforum som tok servicen, avventer tilbakemelding derfra.

Noen tanker rundt dette?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

HCO

Dette var slik vår siste R90 oppførte seg i sommer. Jeg hadde 2 slike stopp i forbindelse med parkering der jeg vekslet mellom revers og frem. Jeg trodde først at det bare var 12V-problem, så jeg skiftet til det beste/dyreste batteriet jeg kunne finne samt sjekket at ladespenning var OK.

Like etter var jeg på en kortere tur (60km) der den stoppet på denne måten flere ganger i fart (!). Lang historie kort: Det endte med motorbytte, og fordi det var importbil fra Frankrike ble det egenandel på ca. 29.000.

Nå vil jeg understreke at vi er svært fornøyde med Zoe på tross av dette. Vi har hatt 1 stk R240, 2 stk R90 samt at begge avkommene nå kjører 2020-modeller. Dette er den eneste større feilen vi har hatt på noen av disse 5 bilene siden vi begynte å kjøre Zoe i 2016.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Svein_H

Ifølge Motorforum skal det ikke være noen problemer å kjøre med en slik melding, så lenge den ikke er rød. Gikk fint frem og tilbake på jobb i dag, men selvfølgelig litt uvant å måtte kjøre manuelt med pedal og uten cruisekontroll (den kutter ut automatisk når det er feilmeldinger i systemet fikk jeg beskjed om). Har fått time for feilsøking neste onsdag, og det regnet de med ville gå ganske kjapt, så da får jeg håpe det bare er en bagatell.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Og konklusjonen ble at vannpumpa må skiftes, det var visst den som genererte feilmeldingen. Normalt en garantisak, fikk jeg beskjed om, bortsett fra at min bil selvfølgelig såvidt har rundet 100' km, og dermed må jeg betale for hele moroa selv.

Har fått pris fra Motorforum på ca 8700,-, vet ikke om det er noe poeng i å shoppe rundt etter lavere pris? Dette er penger jeg godt kunne brukt på andre ting nå rett før jul, men må jeg så må jeg, og det er vel grenser for hvor lenge jeg kan kjøre med en dårlig vannpumpe før det brått kan bli atskillig verre...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

kaiat

Du har jo 5 års reklamasjonsrett i henhold til forbrukerkjøpsloven. Ingen km-begrensing der. Verdt et forsøk om ikke annet.

HCO

Vannpumpe regnes som slitedel, og er dermed ikke dekket av reklamasjonsretten på 5 år. Her har Renault valgt at den dekkes av garantien frem til kjørte 100.000.

Å kjøre med sliten vannpumpe på elbil er vel mindre kritisk enn å gjøre det på en fossilbil. Iallefall når utetemperaturen er som nå - verken veldig lav eller veldig høy.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Svein_H

Jeg får bare se om jeg får gjort det før jul en gang. Det var ingen krise å kjøre med, fikk jeg beskjed om, men litt irriterende at cruisekontrollen er deaktivert så lenge det er en aktiv feilmelding i systemet. Uvant å holde jevn fart med pedalen igjen, man blir fort bortskjemt! Men litt artig at jeg faktisk bruker mindre strøm nå enn med cruisekontrollen aktivert, merker det på min daglige jobbpendling med samme rute hver dag.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA