Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Klunkelyd fra understell.

Startet av sadr79, mandag 26. september 2022, klokken 22:09

« forrige - neste »

sadr79

Jeg prøver igjen, da det ble lite respons på forrige innlegg....

Bilen, TM3RWD 2022, lager mye lyd på ujevnt underlag.
Kommer fra fronten, og i hovedsak når venstre forhjul treffer ujevnt underlag.

Kan det være noe med stabilisatorstagfeste/foring, støtdemper/støtdemperforing eller noen plastdeksler under bilen som kan ligge å slamre?!

Om jeg skal få overbevist teknikere hos TSC om at klunkelyden faktisk eksisterer, ser det ut som at jeg må presentere diagnosen når jeg leverer inn bilen neste gang på TSC.

olavxxx

Sitat fra: sadr79 på mandag 26. september 2022, klokken 22:09
Jeg prøver igjen, da det ble lite respons på forrige innlegg....

Bilen, TM3RWD 2022, lager mye lyd på ujevnt underlag.
Kommer fra fronten, og i hovedsak når venstre forhjul treffer ujevnt underlag.

Kan det være noe med stabilisatorstagfeste/foring, støtdemper/støtdemperforing eller noen plastdeksler under bilen som kan ligge å slamre?!

Om jeg skal få overbevist teknikere hos TSC om at klunkelyden faktisk eksisterer, ser det ut som at jeg må presentere diagnosen når jeg leverer inn bilen neste gang på TSC.
Få sjekket stag som går til krengestagene.

filtvet

Har samme "klunk" i min 2021. Pussig at mange her mener at tesla er av like god kvalitet som toyota.....

Jeg har gitt opp min. Kommer aldri mer til å kjøpe en tesla om de ikke skjerper  service og kvalitet. Når den er nedbetalt selger jeg.

sadr79

Takk for svar :+1:

Godt å høre at også noen andre har registrert denne klunkingen, da serviceteknikere hos Tesla ikke hørte noenting da vi var ute på testkjøring.

Jeg vurderer å få en uavhengig tredjepart til å sjekke bilen.
Mister litt motivasjonen når serviceteknikere hos Tesla sier at alt er normalt når bilen høres ut som en hardt brukt og sliten Volkswagen i fronten under kjøring :o

Ingeniøren

Sitat fra: sadr79 på søndag 23. oktober 2022, klokken 01:46
Takk for svar :+1:

Godt å høre at også noen andre har registrert denne klunkingen, da serviceteknikere hos Tesla ikke hørte noenting da vi var ute på testkjøring.

Jeg vurderer å få en uavhengig tredjepart til å sjekke bilen.
Mister litt motivasjonen når serviceteknikere hos Tesla sier at alt er normalt når bilen høres ut som en hardt brukt og sliten Volkswagen i fronten under kjøring :o
:)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

HK

Et moderne profft verksted behøver ikke å kjøre bilen for å finne ut av dette. Hadde en slik lyd på en Mercedes 211 for noen år siden. Verkstedet, riktignok i Berlin, hadde en løftebukk som gynget hjulene opp og ned omtrent som at man simulerte kjøring på en humpete vei. Mekanikeren sto under bilen og lyttet. Om nødvendig har de stetoskop for dette. Det tok bare sekunder før han fant at knirkelyden kom fra bærekula. Dere med Tesla bør følge youtuberen AT Zimmermann som driver uavhengig teslaverksted i Tyskland. Det er ganske lærerikt å se han i aksjon. Gjengangeren er skjevslitte dekk pga feil innstillt forstilling fra fabrikk og hjuloppheng/forstilling med masse utslitte deler og feil. https://www.youtube.com/watch?v=9COuwg8lyzQ

filtvet

På ebay kan man kjøpe et slags lydsett som man klipser fast på antatte steder og kan høre akkurat hvor det er ulyd.

sadr79

Er det noen verksted på Østlandet som er flinke på å finne årsaker til ulyder i bil?!

Jeg vurderer en full gjennomgang (kjøpstest) hos NAF.
Er det noen som har erfaring med å presentere en evt utbedringsliste fra et seriøs tredjepartsverksted for TSC.

Jeg har dessverre også et par andre punkter som burde blitt utbedret.

HK

Prøv han her:
https://www.bilexperten.no/#/booking/service/list
Spesialist på Tesla og også vært med i flere av Teslabjørns filmer. Har bare snakket litt med han i forbindelse med leie av TM3 som han også driver med. Virker som en fyr med MYE peiling.

sadr79

Info om bilexperten er notert :+1:

Har bestilt en ny runde hos TSC, kall meg gjerne optimist, men alt av issues kan la seg fikse. Så innviklet er verken mekanikken eller teknologien. Håper virkelig å treffe på en TSC ansatt som ser på kundens henvendelse som en utfordring som kan løses, og ikke bortforklares eller overses.

Ut ifra egen erfaring er dette utfordringer man kan oppleve hos flere bilmerker, så Tesla har absolutt ikke monopol på dette området.

Jeg krysser fingrene her :P

filtvet

Jeg kjøpte en billig bruktbil av et lokalt bilverksted og spurte om det var lurt å prøve å finne ut av hva vibrasjonen (kosmetisk) kom av på en merkeverksted da han bare ville selge den.

Svar: Det finnes dessverre alt for mange dårlige mekanikere. Bare tull å prøve..... kommer kun til å brenne penger. Har dessverre samme erfaring selv. Toyota tar bla ca 1900,- for "diagnose" med odb2 leser.


sadr79

Helt enig når det kommer til eldre biler :+1:

Denne er heldigvis innenfor garanti, og er kjørt knapt 250 mil :)
Ikke aktuelt å betale for feilsøking og utbedring på denne i lang tid fremover...

VikingWithWings

Sitat fra: sadr79 på mandag 26. september 2022, klokken 22:09
Jeg prøver igjen, da det ble lite respons på forrige innlegg....

Bilen, TM3RWD 2022, lager mye lyd på ujevnt underlag.
Kommer fra fronten, og i hovedsak når venstre forhjul treffer ujevnt underlag.

Kan det være noe med stabilisatorstagfeste/foring, støtdemper/støtdemperforing eller noen plastdeksler under bilen som kan ligge å slamre?!

Om jeg skal få overbevist teknikere hos TSC om at klunkelyden faktisk eksisterer, ser det ut som at jeg må presentere diagnosen når jeg leverer inn bilen neste gang på TSC.

Hadde eksakt samme opplevelse av "klunkelyd" venstre forran på min TM3P -19. Bestillte service i app og de fikset det uten spørsmål. I tillegg ble det gjort noen andre småting jeg ikke hadde bedt om. Sluttsum 0kr.
11.mars -19 TM3P Deep Blue Metallic
EAP -> FSD | HW2.5 -> HW3.0 | FW2022.40.4.1

sadr79

Denne ble byttet;

DAMPER ASSY FR LEFT HAND RWD COIL E3 (1044364-01-F)

Klunkelyden forsvant dessverre ikke, og oppstår på akkurat samme ujevnheter som før byttet.

Det positive er at bilen ble mye strammere i fronten, både styring/fjæring/stabilitet ble merkbart bedre etter byttet. Det ble mindre vibrasjon i bilen ved kjøring i høyere hastigheter. Noe godt kom ut ifra servicebesøket iallefall :+1:

Jeg meldte både inn foring/feste stabilisatorstag samt foring støttestag i serviceforespørselen, men fikk ingen tilbakemelding på disse punktene.

Jeg får sende inn ny serviceforespørsel som spesifikt omhandler sway bar end link. Det høres legitimt ut at lyden kan komme derifra.

Har også tidligere hørt om en løs brakett på «rattstamme» som kan genere lyd, men syns å huske at dette var eldre årsmodeller.

Bilen er drøyt to mnd gammel, så jeg har leeeenge igjen av garantiperioden :laugh:

filtvet

Vi får alltid vite at ebiler krever nesten null service. Slike saker får meg til å betvile den påstanden. Når garantien er uten kan det bli kostbart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA