Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Klunkelyd fra understell.

Startet av sadr79, mandag 26. september 2022, klokken 22:09

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

#15
Sitat fra: filtvet på torsdag 10. november 2022, klokken 08:27
Vi får alltid vite at ebiler krever nesten null service. Slike saker får meg til å betvile den påstanden. Når garantien er uten kan det bli kostbart.

Ja, det kan jeg skrive under på, som hadde en Tesla Model S. Den hadde jo alle feilene en kunne komme på, og litt til. Turte ikke ha den når garantien for selve bilen løp ut etter 5 år. Men såpass få alternativer at jeg gikk over på Model 3P (også fra USA), som hadde omtrent ingen feil. Da et større alternativ om, Model Y, og jeg gikk for den (Made in China), så har jeg ikke hatt noen problemer med den heller. Så jeg er ikke redd for å ha en Model 3 / Y utover garantien, særlig ikke når jeg hører hva folk med Nissan Qashqai betaler for automatgir-reparasjoner. Ser ut som statistikken sier det samme, selv om jeg ikke aner om en kan stole på undersøkelsen:
https://www.notateslaapp.com/news/1031/tesla-model-y-and-model-3-top-the-list-of-most-reliable-evs-in-china

Første service på Model 3 er vel omtrent ingen ting....er ikke så mye filter og olje som skal skiftes osv. På Model S var det mange flere service-punkter som burde gjøres, i tillegg til alle "bulletin"-tingene.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: filtvet på torsdag 10. november 2022, klokken 08:27
Vi får alltid vite at ebiler krever nesten null service. Slike saker får meg til å betvile den påstanden. Når garantien er uten kan det bli kostbart.
Feilen det her handler vel om vanlig bilmekanikk, og lite om den elektriske drivlinjen.
Grunnen til at elbiler krever lite service, er jo først og fremst fordi ICE-drivlinjen er borte, og dersom bilen har en funksjon for at bremsene ikke skal sette seg og ruste bort (slik som bla Tesla har) så er det svært lite vedlikehold på bremser også. Biler som ikke har en slik funksjon har motsatt problem.
Det ordinære bilmekaniske/-tekniske vedlikeholdet er rimelig likt, og som regel lite uansett drivlinje, og helt bagatellmessig sammelignet med vedlikehold av en ICE-drivlinje. Du må skille snørr og bart.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

filtvet

#17
Kanskje, men min "nye" Santa fe fra 2007 har originalt hjuloppheng. Litt klunking bak der også men fixes ved å bytte foringer til 100,- pr stk.

Uansett helt meningsløst å gi noen kvalitetsvurdering av biler som er max 3 år gamle. Kom tilbake om 7 år.

Nissan/kia/hundai har alltid hatt elendige automatkasser.

sadr79

Mekaniske problemer lar jo seg som oftest fikse, så lenge man kan lokalisere årsaken til problemet ???

Ingen biler er perfekte.....(dessverre)
Mine erfaringer fra andre bilmerker er heller ingen walk in the park.
Toyota skiller seg litt positivt ut, med mye goodwill, men det koster å følge serviceintervallen deres til punkt og prikke.

Jeg fortsetter nok hverdagen med Tesla, og håper på mindre utfordringer etter at jeg har kommet over den kneika jeg nå er i. Om det ikke skjer, skifter jeg nok bilen ut med noe annet, selv om en ny bil ikke garanterer et bilhold uten utfordringer:P




HK

#19
Du må være den mest tålmodige / godmodige bileier jeg noen sinne har hørt om. I enhver "dauertest" som tyske bilmagasiner kjører (100K.km test) så er de beste slik at de ikke må på verksted utenom normal service de første 100k.km. De dårligste fosilbilene ender med etpar uplanlagte besøk. Om du har sett videoene med AT-Zimmermann jeg har lenket til tidligere så er gjengangeren med understell på TM3 at det er slitasje som lager lyder og Teslaverkstedene sier at alt er OK. Han påstår også at mange TM3 kommer med feil innstilt forstilling fra fabrikk og derfor mye skeivslitte dekk og støy pga at det bygges opp sagtannmønster på dekkkantene. Jeg har lenge hatt lyst på TM3, men har droppet det pga alt jeg har lest her og Zimmermanns videoer. Forleden bestilte jeg en BYD Han, med forbehold om at jeg liker den når de første kommer for prøvekjøring om noen uker. Om det er bedre aner jeg ikke, men tror den er verdt å prøve i det minste. Beholder Hybridmercedesen foreløpig til jeg i alle fall er helt sikker på at jeg er fornøyd. Hvis ikke åker kineseren rett ut igjen.

olavxxx

Jeg ville ikke vært så redd for å ha 3 / Y i mange år/km.
Det er ikke så insane delepriser, for eksempel koster sway bar end links bare litt over 150kr/stk :P
Tipper det er trådstarters problem, hvis det er klunk og dette bare kommer ved ujevn vei (type vaskebrett, eller kjøre over jernbane på skrått).

Vil nok dekkes av garanti hvis det er årsaken.
Har du knirk, så vet jeg noen av de tidligere 3 hadde problemer med kule på øvre bærearm, der tørket det ut.
Men en jeg kjenner fikk det problemet og han bare knep rundt på gummien og så forsvant knirket. Men mange fikk skiftet øvre bærearmer.

Etter snart 75.000km i min 3P er det ikke problemer med det i alle fall. Generelt sett hatt lite problemer og lakken haer holdt seg bra, samme med interiøret.

sadr79

#21
Denne ble skiftet;

«Damper Assy fr left hand RWD Coil E3 (1044364-01-F)»

Klunkelyden er fortsatt der, dessverre ::)

Lyden kommer fortsatt når venstre forhjul treffer skarpe kanter som tidligere beskrevet (vaskebrett, kantstein, brostein, hull og skarpe asfaltkanter) i alle hastigheter.

Lyden oppleves som litt hul og noe polstret, og konsekvent på nevnte underlag.
Det høres rett og slett ut som at noe er løst der fremme på venstre side foran.
Må nok gå en ny runde med TSC, eller bare be om å få skiftet disse sway bar end links for egen regning. Om det er tilfelle at disse forårsaker klunkelydene, betaler jeg «nesten gladelig» fra egen lomme slik at jeg kan kjøre noen 1000 mil i stillhet :P (selv om det betyr å vike fra noen prinsipper.....)

Jeg, på mine eldre dager, velger mine kamper med omhu. Ser ingen hensikt å skaffe seg hjerteinfarkt pga en bil :+1:

olavxxx

Sitat fra: sadr79 på torsdag 17. november 2022, klokken 18:54
Denne ble skiftet;

«Damper Assy fr left hand RWD Coil E3 (1044364-01-F)»

Klunkelyden er fortsatt der, dessverre ::)

Lyden kommer fortsatt når venstre forhjul treffer skarpe kanter som tidligere beskrevet (vaskebrett, kantstein, brostein, hull og skarpe asfaltkanter) i alle hastigheter.

Lyden oppleves som litt hul og noe polstret, og konsekvent på nevnte underlag.
Det høres rett og slett ut som at noe er løst der fremme på venstre side foran.
Må nok gå en ny runde med TSC, eller bare be om å få skiftet disse sway bar end links for egen regning. Om det er tilfelle at disse forårsaker klunkelydene, betaler jeg «nesten gladelig» fra egen lomme slik at jeg kan kjøre noen 1000 mil i stillhet :P (selv om det betyr å vike fra noen prinsipper.....)

Jeg, på mine eldre dager, velger mine kamper med omhu. Ser ingen hensikt å skaffe seg hjerteinfarkt pga en bil :+1:
Gi en lyd hvordan det går da, jeg er ganske sikker på sway bar end links er årsaken for problemet ditt.
Grunnen til at jeg tror det:
Krengestag/swaybar er mellom fjærbeina, det er festet mot karrosseri med foringer.
Så går det da sway bar end links bort på fjærbeina.

Når en side fjærer, så vil sway bar end links da dra eller skubbe på krengestaget.
På motsatt side vil "motsatt kraft" virke inn, så dette hindrer da krenging når du kjører i sving.

Når du kjører rett frem, er den helt "naturlig" belastet. I sving så skjer det også gradvis.
Men på vaskebrett osv, så vil de dra frem og tilbake mange ganger og da vil litt slakk høres ut som "klakk klakk klakk".

sadr79

Jeg kan godt komme med tilbakemelding når/om årsaken til klunkingen blir oppklart. For tiden er bilen inne til oppretting og lakkering grunnet en påkjørsel når parkert :P Ny runde med TSC får vente til over nyttår.

Interessant at det nevnes innfestninger til karosseriet. Det var en av mine mistanker fra starten av, da klunkelyden oppleves hul og noe dempet og distansert. På ekstra følsomme dager synes jeg å merke vibrasjoner i fotbrønn på førersiden parallellt med klunkelyden. Vil ikke noe ekstra vandring i en av disse foringene under bilen føre til ekstra belastning på sway bar end links? Eller er det bare jeg som forestiller meg noe ::)?
Klunkelyden oppstår på venstre side foran uavhengig om jeg svinger venstre/høyre eller kjører rett frem når det ujevne underlaget påtreffes. Det virker som at skarpe bevegelser opp/ned som i hovedsak trigger lyden.
Jeg har demontert/montert stabstag m/tilbehør på eldre biler, og skulle derfor gjerne ha løftet bilen og tatt en sjekk under selv :+1:

Jeg la fram bekymringen rundt disse innfestningene/foringen i karosseri under bilen, i tillegg til en bekymring om det muligens var noe plastdeksel som evt var løst eller lå inntil bevegelige deler i understell ved første besøk his TSC. Svaret jeg fikk; «....er du klar over hvor mange plastdeksler det er under bilen...» Da sa jeg bare takk for meg, og på gjensyn 8)

Har for tiden lånebil, en Cupra Born. Det skrangler noe i interiørplastikken på denne bilen også. Den kjører greit, veldig komfortabel, men savner allerede Model 3'en.
Fordelene med Model 3 er de skarpere kjøreegenskapene, mer tilbakemelding fra styring, utsikt forover og til sidene og ikke minst software/multimedia og infotainment. Sistnevnte er nok hovedårsaken til at det kan bli vanskelig å bytte ut Tesla, om ikke andre produsenter kan matche dette fremover. Nesten samtlige produsenter, bortsett fra Polestar, er som dinosaurer å regne på dette området ;)

God helg, folkens.....
Det er snart jul :laugh:

Model3B

Sitat fra: olavxxx på fredag 21. oktober 2022, klokken 17:31
Sitat fra: sadr79 på mandag 26. september 2022, klokken 22:09
Jeg prøver igjen, da det ble lite respons på forrige innlegg....

Bilen, TM3RWD 2022, lager mye lyd på ujevnt underlag.
Kommer fra fronten, og i hovedsak når venstre forhjul treffer ujevnt underlag.

Kan det være noe med stabilisatorstagfeste/foring, støtdemper/støtdemperforing eller noen plastdeksler under bilen som kan ligge å slamre?!

Om jeg skal få overbevist teknikere hos TSC om at klunkelyden faktisk eksisterer, ser det ut som at jeg må presentere diagnosen når jeg leverer inn bilen neste gang på TSC.
Få sjekket stag som går til krengestagene.

jlan

Obs. Det kan være vanskelig å kjenne slakk i "anti-roll bar links" ved vanlig oppjekking av ett hjul. Da vi de stå i spenn (prøver å hindre bilens krenging, slik de skal).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Bonk3rs

X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

sadr79

Sitat fra: Bonk3rs på søndag 08. januar 2023, klokken 22:23
Er det litt som denne lyden? 


https://youtu.be/_y5iX8dJ19E

Heisann ;)

Lyden i videoen høres ikke helt lik ut som den jeg opplever, fra innsiden av bilen vel og merke. Er denne lyden noe du selv har opplevd på egen bil?

Har også prøvd å høre etter lyden med vinduet på førersiden nede, men vind og dekkstøy kamuflerer muligens klunkelyden.

Det er forholdsvis stille i svært lav hastighet, men økes hastigheten til 8-10 km/t og over, samt at understell/hjul utsettes for vertikale støt fra skarpere ujevnheter, settes hylekoret igang :P

Har lagt merke til at klunkingen ikke kommer like tydelig i starten av kjøring ved lavere temperaturer, men etter noen hundre meters kjøring er det igang som vanlig.

Takk for innspillet :+1:



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA