Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

SW 3 OTA

Startet av atrus, mandag 26. september 2022, klokken 17:22

« forrige - neste »

atrus

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 27. september 2022, klokken 12:20
Sitat fra: El-inor på tirsdag 27. september 2022, klokken 09:49
Så en i Finland hadde fått nå, men han hadde tyskimport.

Jeg kom også over det innlegget. Det som jeg særlig la merke til, var at oppdateringen kun ville sette i gang hvis man hadde 5 av 5 streker på 4G-forbindelsen. Om det stemmer, må vi jo søke opp mobile basestasjoner og parkere rett ved basestasjonen for at programvaren lastes ned og installeres. Det blir jo praktisk.

hakotorg

Nå har jo noen tidligere oppdateringer kommet via OTA, så at femner solgt i halvannet år uten den funksjonen er jo litt misvisende, men jeg er helt enig i at de har lovet mer enn de klarer å holde angående OTA.

daktari

Jeg fikk hvertfall ota 2.3. En finne har visst fått 3.0 ota nettopp.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Husker forøvrig da Tesla i en ota sommeren 2017 ødela parksensorene foran. Funka ikke igjen før våren 2018.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

El-inor

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 27. september 2022, klokken 18:31
Desverre slik bilbransjen har blitt. De fleste merkene har svin på skogen nå hva gjelder OTA, leveringstid, kvalitet på software, ladehastighet og whatnot. Hvis en vil gå til sak er det bare å velge et bilmerke, finne en fanesak og hyre inn advokater.
Jeg venter egentlig primært på batteriprosent i dash, og gjerne integrert Spotify. Ikke noe jeg vil hyre inn en advokat for å få på plass, men forventer at 3.0 kommer i løpet av noen måneder.

"så viser det seg altså igjen at forståelsen og tilgivelsen for VW sine feilgrep er nærmest uten grenser."
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

turfsurf

Sitat fra: daktari på tirsdag 27. september 2022, klokken 20:01
Husker forøvrig da Tesla i en ota sommeren 2017 ødela parksensorene foran. Funka ikke igjen før våren 2018.
Tesla har en lei tendens til å introduser breaking changes innimellom.

Men det må ha vært spesielle modeller det der gjaldt, vi hadde ingen problemer med parkeringssensorene på vår 2017 X i den perioden.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Sitat fra: El-inor på tirsdag 27. september 2022, klokken 22:11
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 27. september 2022, klokken 18:31
Desverre slik bilbransjen har blitt. De fleste merkene har svin på skogen nå hva gjelder OTA, leveringstid, kvalitet på software, ladehastighet og whatnot. Hvis en vil gå til sak er det bare å velge et bilmerke, finne en fanesak og hyre inn advokater.
Jeg venter egentlig primært på batteriprosent i dash, og gjerne integrert Spotify. Ikke noe jeg vil hyre inn en advokat for å få på plass, men forventer at 3.0 kommer i løpet av noen måneder.

"så viser det seg altså igjen at forståelsen og tilgivelsen for VW sine feilgrep er nærmest uten grenser."
Nei, ikke VW - bilbransjen generelt.
At jeg ikke vil gå til rettssak mot VW skyldes flere forhold.
Først og fremst er jeg tilfreds med bilen slik den er, og har ikke hatt forventing om radikale endringer OTA. At bilen skal oppdateres trådløst etter den kampanjen jeg var inne for forrige uke er ok for meg, men jeg har ingen forventinger om haugevis av nye knallgode endringer. Jeg har ikke fått en liste før kjøp som sier "alle disse funksjonene får du OTA på denne datoen i fremtiden". Jeg har derimot snappet opp at batteriprosent kommer i dash fra 3.0,og det savner jeg. Spotify har jeg også sett, så mulig det også kommer.

Funksjoner som teoretisk kan komme med OTA tar jeg som en bonus, og etter en del år med Tesla har jeg fått kjenne baksiden av OTA medaljen så vel som fordelene. Så jeg er ikke udelt positiv til OTA. I tillegg er det funksjoner som aldri kom, eller som ble tatt bort.

Livet er for kort :) Skulle jeg gått til sak mot Tesla, Hyundai, VW, Kia, Nissan eller andre fordi de hver og en har underlevert på forskjellige områder hadde jeg hatt et kjipt liv.

Dukker det opp noe jeg er misfornøyd med så tar jeg det med forhandler. Og det har jeg gjort med de fleste merkene jeg har hatt
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

MinID

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 27. september 2022, klokken 22:47

Jeg venter egentlig primært på batteriprosent i dash, og gjerne integrert Spotify. Ikke noe jeg vil hyre inn en advokat for å få på plass, men forventer at 3.0 kommer i løpet av noen måneder.

Til orientering. Jeg har sw 3.1. Spotify er foreløpig ikke tilgjengelig via bilen der. Bare som tidligere via mobil.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

sk0yern

Hvis man er svært misfornøyd, gjetter jeg på at mange forhandlere er mer enn villig til å ta bilen i retur i disse dager.
Gitt at den er pent behandlet selvfølgelig.
Fra spøk til alvor, VW må få orden på dette ASAP. Som andre har nevnt, er reklamene de kjører for OTA bare ekstremt pinlig.

Kjell Salvigsen

#24
Sitat fra: El-inor på tirsdag 27. september 2022, klokken 22:11
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 27. september 2022, klokken 18:31
Desverre slik bilbransjen har blitt. De fleste merkene har svin på skogen nå hva gjelder OTA, leveringstid, kvalitet på software, ladehastighet og whatnot. Hvis en vil gå til sak er det bare å velge et bilmerke, finne en fanesak og hyre inn advokater.
Jeg venter egentlig primært på batteriprosent i dash, og gjerne integrert Spotify. Ikke noe jeg vil hyre inn en advokat for å få på plass, men forventer at 3.0 kommer i løpet av noen måneder.

"så viser det seg altså igjen at forståelsen og tilgivelsen for VW sine feilgrep er nærmest uten grenser."

Det er i så fall samme tilfelle med eiere som eier Tesla, Bmw, Audi, Ford, Huinday og en rekke andre bilmerker, slik flere andre påpeker her. Jeg har venner og bekjente som eier/har eid disse merkene og som har hatt mer inngripende feil/mangler på langt dyrere biler uten at de går til søksmål av den grunn.

Selv eide jeg en Audi e-tron som ble lovet at skulle få Functions on demand, en tjeneste som skulle tilby leie og kjøp av funksjoner som led matrix lys og mye annet. Det kom aldri på plass... Man kan finne mange eksempler fra bilindustrien på tilsvarende, noe av bakdelen med at det i elbil kappløpet går litt for fort når utslippskrav og tidsfrister skal holdes.

Jeg er enig i at bilindustrien generelt bør kompensere noe i slike tilfeller, noe jeg har fått et par ganger ved henvendelse til forhandler når noe mangler og faktisk ikke blir levert..

Bra at elinor engasjerer seg, men erfaringer fra tesla eiere sine mange søksmål viser at det kan bli en krevende kamp. Undres om du var like engasjert og kritisk på vegne av deg selv og andre eiere da du eide teslaen, Elinor? Tesla har også svin på skogen om du leter like nøye der som du gjør her.

Jeg tror Øyvind H sine betraktninger og holdninger til dette er mer vanlig og fruktbart, uansett merke man eier. Man skal selvsagt ikke godta alt, men sÅ langt kan jeg ikke se at dette alene gir god grunn til opprør mot vw. Men én liten kompensasjon om dette drøyer særlig mer er som sagt på plass, det vil nok vw tjene på. Ang. kompensasjon, så fikk 13.000 norske kunder kompensasjon på 2850 kroner hver og prisene på nye ID.3 og ID.4 ble satt ned med et tilsvarende beløp da det viste seg at biler uten varmepumpe var mer effektive enn det først vw reklamerte med. Da holdt ikke reklamen for biler med varmepumpe ikke helt mål lenger, forskjell med og uten ble ikke så stor som vw reklamerte med. Det var klokt og riktig av vw å gjøre. Vet ikke om resten av bilindustrien operer slikt ved feil og mangler, men det kan jo gi håp om kompensasjon dersom ikke OTA kommer på plass innen rimelig tid
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Krokstein

Sitat fra: MinID på onsdag 28. september 2022, klokken 09:15
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 27. september 2022, klokken 22:47

Jeg venter egentlig primært på batteriprosent i dash, og gjerne integrert Spotify. Ikke noe jeg vil hyre inn en advokat for å få på plass, men forventer at 3.0 kommer i løpet av noen måneder.

Til orientering. Jeg har sw 3.1. Spotify er foreløpig ikke tilgjengelig via bilen der. Bare som tidligere via mobil.
Websidene til volkswagen har jo en relativt grei oversikt over hva som er inkludert i 3.0 og det står ikke noe om spotify nei. Det jeg kan finne som er "lydrelatert" er at det skal være internetradio der. Høres ikke ut som noe jeg ville brukt allverdens, men det har sikkert sitt publikum det også
https://www.volkswagen.no/no/oppdateringer-og-systemer/programvareoppdatering/3-0.html#nyheter
ID.4 GTX

Kjell Salvigsen

#26
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 27. september 2022, klokken 18:31
Desverre slik bilbransjen har blitt. De fleste merkene har svin på skogen nå hva gjelder OTA, leveringstid, kvalitet på software, ladehastighet og whatnot. Hvis en vil gå til sak er det bare å velge et bilmerke, finne en fanesak og hyre inn advokater.
Jeg venter egentlig primært på batteriprosent i dash, og gjerne integrert Spotify. Ikke noe jeg vil hyre inn en advokat for å få på plass, men forventer at 3.0 kommer i løpet av noen måneder.

Integrert Spotify er noe jeg også gjerne skulle ha testet. Genialt, særlig dersom man kan bruke talestyring til å spille artister, sanger, album, sjanger, spillelister mm. Mye mer trafikksikkert enn skjermbetjening, men krever litt tilvenning.

I dag bruker jeg Apple Music etter å ha brukt Tidal hifi i noen år gjennom Carplay. Fordelen med Apple music er at den er godt integrert i Carplay og man kan bruke Siri til å spille musikk. Utvilsomst mer trafikksikkert enn skjermbetjening! God lyd også (lossless ++cd kvalitet og Apple music gir i likhet med Tidal langt større honorar til artistene per spilte sang enn det Spotify gjør)
Play music with CarPlay
Use Siri or open Music in CarPlay to play music that's available on your iPhone—including songs, artists, albums, playlists, and Radio.

Siri: Say something like:

"Let's hear the Acoustic playlist"

"Play 'You Need to Calm Down' by Taylor Swift"

"Play more songs like this one"

"Play the rest of this album"

"Skip this song"

"Repeat this song"

"Shuffle this playlist"

"Tune into ESPN Radio"

Learn how to use Siri

If Siri doesn't find what you asked for, be more specific. For example, say "Play the radio station 'Pure Pop'" rather than saying "Play 'Pure Pop.'"

You can also use the controls on your vehicle's steering wheel, buttons on the Now Playing screen, and CarPlay Dashboard to control music playback.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

daktari

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 27. september 2022, klokken 22:12
Sitat fra: daktari på tirsdag 27. september 2022, klokken 20:01
Husker forøvrig da Tesla i en ota sommeren 2017 ødela parksensorene foran. Funka ikke igjen før våren 2018.
Tesla har en lei tendens til å introduser breaking changes innimellom.

Men det må ha vært spesielle modeller det der gjaldt, vi hadde ingen problemer med parkeringssensorene på vår 2017 X i den perioden.
Fungerte kun ved rygging, frontsensorene kom ikke på når man kjørte fremover mot noe.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

atrus

Sporet noe av denne tråden. Uansett, har forstått at man skal få en e-post fra vw om godkjenning før oppdateringen sendes til bilen. Om noen av oss skulle få en slik e-post, post gjerne. Da vet vi andre at noe er på gang i Norge.

elektro

Sitat fra: Krokstein på onsdag 28. september 2022, klokken 16:42
Sitat fra: MinID på onsdag 28. september 2022, klokken 09:15
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 27. september 2022, klokken 22:47

Jeg venter egentlig primært på batteriprosent i dash, og gjerne integrert Spotify. Ikke noe jeg vil hyre inn en advokat for å få på plass, men forventer at 3.0 kommer i løpet av noen måneder.

Til orientering. Jeg har sw 3.1. Spotify er foreløpig ikke tilgjengelig via bilen der. Bare som tidligere via mobil.
Websidene til volkswagen har jo en relativt grei oversikt over hva som er inkludert i 3.0 og det står ikke noe om spotify nei. Det jeg kan finne som er "lydrelatert" er at det skal være internetradio der. Høres ikke ut som noe jeg ville brukt allverdens, men det har sikkert sitt publikum det også
https://www.volkswagen.no/no/oppdateringer-og-systemer/programvareoppdatering/3-0.html#nyheter

Integrert Spotify kommer i 3.1
https://youtu.be/V0l1D0W39OA
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA