Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Få penger for å lade hjemme!

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 26. september 2022, klokken 10:23

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

I natt skjedde det igjen. Vi fikk penger for å lade hjemme, og jo mer vi ladet, jo mer penger fikk vi :-)

Hvorfor?
(regnestykkene under er inkludert alle avgifter,)
På Østlandet og Sørlandet ligger nå gjennomsnittlig spotpris for september på 4.572 kr per kWt.
Nå mot slutten av måneden kan vi anta endelig spotprisgrunnlag blir rundt dette, men la oss si 4,5 per kWt for å ha en liten margin.

Strømstøtten beregnes ut i fra 90% av gjennomsnittlig spotpris for måneden, av det beløp som overstiger 0,875kr per kWt. Det betyr at vi får 3,2625 kr i støtte per kWt for september ((4,5-0,875)*0,9).
Så må vi huske på at vi har variabel nettleie. Jeg legger inn dette her, med natt/helg tariff fra Elvia på 0,3685 kr per kWt. Det betyr at hvis vi får kjøpt strømmen til en pris per kWt som er lavere enn 2,894kr kr per kWt, tjener vi penger jo mer strøm vi bruker. (De som har påslag på spotprisen kan trekke fra påslaget for å finne sin likevektspris, evt la marginen fra beregnet gjennomsnittlig månedsspot bli litt mindre for å beholde 2,894 kr som sin likevekt). 


Fra kl 01.00 i natt var spotprisen på 2,3453, før den på det laveste var på 1,3071 fra 04-05, og siste lønnsomme time var fra 05-06 med kr 2,0793 kr per kWt.

Klokken 11-16 i dag er spotprisen igjen lik eller under likevektspris, med 2,0527kr fra 14-15 per kWt. Her må vi dog legge til 0,0625 øre i økt nettleie dagtid (Elvia), så vi ender på hhv. 2,6474 og 2,1152kr per kWt. Likevel mulig å tjene opptil 80 øre per kWt vi bruker.


I regnestykket over har jeg tatt utgangspunkt i Elvia sin nettleie. Elvia har så vidt jeg har sett billigst nettleie i Norge. Så har du annen netteier må du finne din variable pris.
Vi må også ta hensyn til kapasitetsleddet. Det er dumt å bikke over til nytt kapasitetsledd fordi vi skal tjene 50 øre per kWt vi bruker for noen få kWt. Til og med i dag, 26. sept 2022 har det vært 88 timer i måneden hvor vi har tjent mer penger - jo mer strøm vi har brukt.

ELiten i Norge med elbil kan derfor være veldig fornøyd med strømstøtten, selv om vi kan være bittre over generell dyr strøm, manglende strømstøtte til fritidsbolig osv.

Synspunkter eller regnefeil i det over?

Spotpriser er hentet fra Forbrukerrådets nettside: https://www.strompris.no/spotpriser
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

hELgenen

Ville kanskje vurdert å legge til kapasitetsleddet pr kwh som en buffer fordi vi ikke vet snittprisen som støtten baserer seg på.Mao fordelt kapasitetsleddet på antatt mnd forbruk.

Egentlig skal dette leddet ikke med dersom en ser på dette som fast kostnad. Men litt buffer som følge av usikkerhet på strømstøttepris er en fornuftig strategi synes jeg

Lars C. Krogenæs

#2
Jeg velger å holde kapasitetsleddet utenfor, fordi jeg ikke ønsker å gå utover det leddet jeg ellers ville ha brukt. Men har tatt utgangspunkt i 4,25 og ikke 4,57 som gjennomsnittspris i september. Med kun få dager igjen er dette en kjempestor buffer.

I sommer har jeg ligget under 5, mens nå med varme i huset skal jeg ligge under 10kW frem til våren. Easee equalizer holder orden på ladingen, så den ikke vipper husets forbruk over 10kW. Har en Nissan Leaf med 3,6kW ombordlader, så greier uansett ikke å time ladingen til kun 1-2 timer med billigst strøm her. Forrige vinter lå jeg greit under 10kW, selv uten equalizer. Håper på store svingninger gjennom dagen, slik at jeg kan utnytte billige timer til å slå på varmekabler støpt i sålen, VVB + elbil. Oppvaskmaskin er forøvrig koblet til VVB, så selv om vi kjører oppvask rett etter middag, utgør ikke det mye strøm, fordi vannet varmes opp om natten.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

hELgenen

#3
Du har glemt forbruksavgift+enova_avgift i regnstykket ditt.

Her har jeg klippet ut litt data fra en python snutt jeg har skrevet her nå - det kunne like gjerne vært
gjort i et regneark. Her er satsene og formlene :


# pris = løpende faktisk pris + en prognose fremover. kr/kwh eksl. moms - altså en
# kombo av faktisk og en løpende prognose som en må lage selv - skal være en tidsserie
# av alle timer i mnd.

#Så regner en ut snittprisen for måneden med basis i denne prisprognosen :
#Snittprisen danner basis for støtteordningen ink. mva (alle tall regnes MED mva)
snittpris=pris.mean()*1.25

#noen satser
forbruksavgift=0.192625 #ink. moms
enova_avgift=0.0125 # inkl moms

#Der sats=dekningsgraden som dekkes av staten over 70 øre
staten_betaler=(snittpris-0.7*1.25)*sats

#sett inn egne satser
nettleie_sats_dag= yyyy #inkl moms
nettleie_sats_natt= XXX # inkl moms

#estimeter en forventningsverdi på nettleie der dag vektes høyere enn natt
#Historiske data kan danne basis for fordelingsnøkkel.
nettleie=0.3*nettleie_sats_natt+0.7*nettleie_sats_dag+forbruksavgift+enova_avgift

#løpende pris time for strømmen total for time basert på strømstøtten blir da :
timepris_prognose=nettleie+pris-staten_betaler

Jeg har selvfølgelig laget en grafisk fremstilling ut av dette i eget script slik at en får et bilde av situasjonen.
Det vanskelige her er jo denne prognosen frem i tid.........For er det noe man ønsker er det jo også å kunne flytte lading fra en ukedag til en annen...ikke bare lade til beste priser innad i et døgn som tibber driver med....

Med en god batteriløsning der en kunne lade inn alle timer som staten betaler og så lade ut igjen der du må dekke selv - så er det jo visse muligheter her for å spare mange penger. Men det er forbundet med en god del risiko
da man ikke kjenner utviklingen av prisen gjennom en måned.

Dessuten er nok hele støtteordningen løpende til vurdering kjenner jeg disse politikerene rett...

Å koble inn og ut VVB er jo en mulighet, men det er også forbundet med helserisiko - så her må en være forsiktig
og ikke la den stå uten strøm i lengre perioder...dessuten er det slik at her kan man bare koble ut og event. utsette en oppvarming - og da kun for en kortere periode....Så en batteriløsning er mye bedre..

Med mer vind i kraftporteføljen er det kanskje den veien husholdningene må gå?

Jeg blir ikke så glad av å se at dagens kraftsystem kanskje oppforder til slike løsninger plassert helt hjemme i boligene til folk - men for å kunne slippe dette maset om når man kan lade, når man kan vaske,når man kan dusje osv...og få et normalt liv igjen der prisen på strøm er et ikke tema i heimen der vind skal dekke mye av kraften - så er det kanskje prisen en må betale.....Men fy søren hvor mye enklere det var før disse smartmålerene kom.........


Lars C. Krogenæs

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

hELgenen

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 26. september 2022, klokken 19:39
Sitat fra: hELgenen på mandag 26. september 2022, klokken 19:25
Du har glemt forbruksavgift+enova_avgift i regnstykket ditt.

ELavgift og Enova-avgift tas inn via variabel nettleie, så den er med.

https://www.elvia.no/nettleie/alt-om-nettleie/statlige-avgifter-inngar-i-nettleien/

Disse avgiftene er egne poster og spesfisert i mine nettleie.
Dersom noen har de innbakt og andre ikke så blir det jo håpløst å.sammenligne nettleier i dette landet.

Har førvrig veldig høy nettleie. Bikket langt over 1 kr kwh i August når jeg så på total nettle dividert på forbruk. Hadde effektrinn 5-10 kw og alle 3 timer lå mellom 5.0 og 5.1 kw ..så uheldig der.

Synes dog en nettleie på over 1 kr er drøyt..men sånn er det på bygda...



elektrolux

#6
Fikk timet forbrukerne våre godt og årets heftigste forbruk ble lagt til natt til mandag slik grafen indikerer. Ideelt sett skulle selvfølgelig alt forbruk ligget i den rimeligste timen, men vi har begrenset hovedsikring, element på VVB, inverter og elbillader som alle andre, og dermed måtte forbruket spres over de rimeligste timene. Fasit for 26 sep ble en reell fortjeneste på kr 34.- selv når ny og lavere snittspris og nettleie tas med i beregningen. Selve strømmen kom på kr - 78,67 og dekningsgraden er opp til 98,2% av strømkosten dekket av fellesskapet. Den reelle fortjenesten ser ut til å tre i kraft på strømpriser under 260 øre/kWt.


Har rensket opp et eksemplar av strømregnearket mitt for personlige data og deler gjerne det. Dessverre får jeg ikke delt XL filen her, men det er bare å sende en PM med mail adressen så deler jeg filen som gir svært god innsikt over forbruk, dekningsgrad og estimert faktura.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

#7
September endte med en snittpris på spott på 4,484 for Øst og Sør.

Nå lørdag får vi spotpris nede på 22øre. Her er det (dessverre) bare å svi unna mest mulig. Vi aner jo ikke noe om kommende strømpriser, men tviler sterkt på at det blir billigere strøm utover høsten. Lørdagens billig strøm kommer av god vind og mye sol i Tyskland.

Synd at vi har en strømstøtte som ikke innbyr til sparing av strøm.

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektrolux

#8
Herlig. Kommer til å bade i det lille varme vannet som er igjen på VVB siden sist oppvarming onsdag kveld. I tillegg blir det lading av Teslaen og husbatteriet som nå er utvidet til 30 kWt.

Blir et ordentlig strøm binge party fra 02:00 08:00 til  i natt.   :D

Tror faktisk jeg starter allerede kl. 23:00 i kveld bare for å få litt avslag på september regningen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

arthur

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 30. september 2022, klokken 13:29
September endte med en snittpris på spott på 4,484 for Øst og Sør.

Da smaker det godt å ha hatt en avtale med GE om makspris på 279 øre som betyr at strømmen jeg brukte den måneden ikke blir så dyr, tross alt.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ingeniøren

@elektrolux

Du er selvfølgelig klar over faren ved Legionella bakterien...
Videre synes jeg ikke de vegg-gjennomføringene dine var helt bra, men kanskje bedre enn det ser ut som  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

#11
Personlig hadde jeg vært mye mer bekymret for å ha et lithiumbatteri i bruk innendørs, med treverk rundt, enn for legionella eller veggjennomføringer. For legionella holder det å dra opp over 68 grader en gang i uka (det gjør hygieneprogrammet på varmepumpa mi).

Men sånn ellers, det som er interessant i natt er at det kan være mulig å spare inn store deler av effektleddet (125,-) fra 10 til 15 kW bare på en natt. Så i oktober går jeg for 15 kW.

hemi

er vel lifepo4? ikke så stress

bilde av hybrid inverter eller inverter setup også? hvor mange A drar du igjennom?

elektrolux

Har bevist valgt LiFePo4 i stedet for Lipo grunnet høy stabilitet på LiFePo4.

Drar max 115A gjennom ledningene som kommer fra en gammel Leaf.

Ikke bekymret for gjennomføringene. Kun en tynn lettvegg til inverter og sikringskap på andre siden.

Har gitt opp å stresse med kapasitetsleddet. Ender nok uansett opp i 15 kWt leddet. Viktigere å kunne pøse på med mest mulig strøm når den er rimeligst enn å fordele forbruket slik det argumentetes for.

Med 30 kWt husbatteri og 21 kWt VVB bør vi klare et par døgn på lagret energi.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#14
Og da er fasit for september 2022 klar:

Klarte med nød og neppe å holde strømregning under 900 kr inkludert nettleien. Selve strømmen for september kom på under 80 kr. :D

Hadde glemt å endre timeren i husbatteriet og feilladet inn 8 kWt natt til fredagen. Hadde det ikke vært for strømprisen etter kl. 22:00 og forbruket jeg la dit, ville jeg bikket 900 kr. Likevel en solid besparelse i forhold til september 2021 der strømregningen kom på kr 1613,34. Er også årets ant rimeligste strømregning og gir en dekningsgrad på 97,2%.

Som alltid kan det komme endringer; bl.a er jeg usikker på om støttesatsen som jeg henter fra Aftenbladet opererer med 80 eller 90% støttesats for september, og formelen for energileddet er kun et historisk forholdstall i stedet for en superlang formel som tar for seg alle månedens timer og forbruk.

Blir spennende å følge utviklingen i oktober.

P.S: Til dem som har fått tilsendt regnearket mitt. Det ligger en formelfeil i feltet AD96 og AD99. Referansen skal være til N2 som de andre grønne AD feltene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA