Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Volvo EX 30 Recharge

Startet av eSaab, søndag 25. september 2022, klokken 18:07

« forrige - neste »

moonbuggy

Enig. Jeg kjøpte ny bil i høst. Var en hårsbredd fra å velge Polestar 2. Google Auto var en stor plussfaktor. Likte oppsettet på Polestar. Langt bedre enn Hyundais infotainement system i Ioniq 6, som jeg valgte (Langt mer stillegående, HUD + andre funsksjoner som manglet i Polestar). Ellers er det veldig synd at Volvo/Geely ikke kostet på seg HUD i EX30. Med en skikkelig augmentet HUD, ville ex30 vært et alternativ for meg. Hele gimmicken med minimalisme blir bare masete, når bilen nærmest blir trafikkfarlig i praksis når man må blikke sideveis støtt og stadig...

Elektro12

HUD og 25 cm mer plass i baksetet så hadde vi fort snakket...

RJK

Sitat fra: Elektro12 på torsdag 09. november 2023, klokken 17:31HUD og 25 cm mer plass i baksetet så hadde vi fort snakket...
Da er du vel på XC40 da...!

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på torsdag 09. november 2023, klokken 17:37
Sitat fra: Elektro12 på torsdag 09. november 2023, klokken 17:31HUD og 25 cm mer plass i baksetet så hadde vi fort snakket...

;)

Synes det var trangt/beklemt foran i XC40. Jeg eier også en Polestar 2 og ble egentlig overrasket over den følelsen i XC40. Det er jo ikke så trangt,men det føltes bare sånn.

EX30 er jeg spent på i så måte...føles det ut som det er god plass?

RJK

Sitat fra: hELgenen på torsdag 09. november 2023, klokken 19:24
Sitat fra: RJK på torsdag 09. november 2023, klokken 17:37

;)

Synes det var trangt/beklemt foran i XC40. Jeg eier også en Polestar 2 og ble egentlig overrasket over den følelsen i XC40. Det er jo ikke så trangt,men det føltes bare sånn.

EX30 er jeg spent på i så måte...føles det ut som det er god plass?

Ikke testet, men det er jo en mindre bil enn XC40, og tester viser vel at den ikke er så stor for baksetepassasjerer, mens fører vel sitter ganske greit. Men visstnok heller ikke "volvo-kvalitet" på setene, virker det som.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Synes denne ser kjekk ut, men tror det må komme en seriøs priskrig i denne <4,3m klassen.
Sammenligner man med ID3 (og Cupra Born) så vil EX30 tilsynelatende ha dårligere plass i baksetet OG 10 cm mindre dypt bagasjerom.
Autogefühl sine videoer:

https://youtu.be/48fX2uj4h-M

https://youtu.be/igRDY0u_4hE

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Elektro12

Vi kjøpte ID3 fordi den fint rommer 4x voksne på langtur. Det gjør ikke EX30 ut fra testene jeg har sett. Jeg gidder ikke å ha biler som ikke har fornuftig plass til mennesker over 180 i baksetet.

Men akkurat det gjelder mange biler. Tesla Model Y f.eks. fungerer dårlig i baksetet hvis man er 190+, da tar hodet i takbjelken. Der er en ID.3 mye bedre.

Off-Topic: Jeg kan ikke skjønner hvorfor ikke Ford har laget en elektrisk S-max med AWD og krok som trekker 1.5 tonn. Det hadde vært tidenes no-brainer. S-Max, spesielt frem til 2015, var den perfekte bil for familier og i daglig bruk.

E-Trond

14 biler utlevert hittil.
Kommer snart til å oppsøke nærmeste Volvo forhandler for å sjekke ut om denne kan fungere som reservebil for oss fire i familien med plass i baksetet og bagasjerom.
Mulig vi bytter ut Ioniq hvis det er tilfellet.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

E-Trond

Da hr vi testet ut EX30.
Sitter vel igjen med en litt skuffende følelse her.
Var Awd Ultra vi kjørte. På 18" CVC7
Litt mer støy i 100 på grov asfalt enn jeg likte
Sprek bil ja,men følte ikke helt at understellet hang med her.
Var i mykeste laget når man tråkket på litt,også ved nedbremsninger og over fartsdumper.
Mer behagelig satt opp enn sportslig.
Og effekten avtok rask når man kom opp i fart.

Setene synes jeg var litt skuffende,kjedelige,flate og litt lite støtte.
Er bedre seter i Polestar og XC40
Mangler tilt i forkant på manuelle seter,så da må en opp på Ultra for å få det på plass.

Baksetene var håpløse...lave,trange og ingenting for peroner over 160 cm

Men grei bil til 350 lapper,men ikke verdt 496.000 med vinterhjul for høyeste spec.

Så det blir ikke noe kjøp fra vår side.

Nybiltester har også kjørt den en tur.
Skuffer på rekkevidde...
https://www.youtube.com/watch?v=StbI_fphXTE
ID 7 GTX
Ioniq  2020

OC-Freak

Jeg har MG 4 som jeg bestilte litt før EX30 ble annonsert, angret en stund på at jeg ikke ventet på EX30. Hadde MG 4 på verksted forrige uke (bytte lysbjelken på bakluka pga vannlekkasje/dam inni lykta) og benyttet ventetiden på å sjekke ut EX30 som selges hos samme forhandler.

Jeg gikk gladelig tilbake for å hente min MG 4 for å si det slik!

Er klar over at det er en mindre bil, men selv i forsetet merker man at det er en liten bil, setene var korte og harde med lite støtte, førermiljøet alt for minimalistisk med kun senterskjerm og alt for få knapper. Stilte førersetet til meg selv (er kun 1,75m) og hadde knapt plass i baksetet til meg selv, svært skuffende. Klart det var bedre materialvalg i interiøret enn min MG 4, men det er vel det eneste positive jeg kan si.

eSaab

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA