Kalibrering av lydsystem

Startet av Lucaria, søn 25. sep 2022, kl. 11:33

« forrige - neste »

Lucaria

Jeg har kalibrert min Model Y og deler her mine tanker og resultat.

Utstyr:
* REW (app for å måle lyd)
* Kalibrert Umik (mikrofonmed 20 Hz - 20kHz +/-1d)

Hvordan gjorde jeg dette:
* Skapet ett frekvens svep med signal generator i REW, 20Hz - 20kHz med timing reference.
* Spelar opp dette frekvens-svep via USB media
* Starter måling med PC og velger "wait for timing reference" slik at den starter måling når dette høres fra media.

Målsetting:
Få lyden til å mere ligne Harman target curve da jeg syns standard bumler for mye i bass og grøter til musikk.

Hvem trenger å bry sig:
* Hvis du kun spiller musikk fra bra kilder så kan det godt vare at det er helt fint med allting på 0, men hvis du som jeg ibland spiller radio så vil du merke at de har uppat bassen noe sinnsykt og dette merkes godt og ødelegger lytting.
* Hvis du vil ha lyden mera korrekt
* Hvis du syns det er gøy å teste

NB:
Måling er gjord mellom frontseter og med lydsystemets sweetspot litt bak mitten.
Dette vil gi litt mindre bass i baksetene, så dette virker kun hvis man stiller sweetspot som jeg, samt legger mere vekt ved korrekt bass fram.

Etter mange timers måling og testing så kom jeg fram til denne kurven:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Hvis vi ser den oppemot Harmans curve så ser det slik ut:
(harman reference i rødt)

Som dere ser så stemmer ikke disse perfekt med hverandre. Jeg har ikke noe erfarenhet med å måle mens jeg kjører så derfor justerer jeg ikke bilen i diskanten, da det sikkert høres annerledes ut i fart.
(og diskaten er ikke stort problem, kanske noe lys men som sagt man skal jo kjøre bilen og)

Hvis vi ser på området mellom 100-600 så har jeg prøvd å få ett godt mellomting. Lyden er ikke frekvensrak så her må man lage en kompromi. Dette betyr at noe lyd vil vare noe lavere en referens, og noe lyd vil vare noe høyre en referens, men heller det en at noe lyder er perfekt medens andre er på tok for høye - etter min mening.

Fra 100-40 (som er min bils -3db) så ligger bassen fortsatt +5db over hva som anses som korrekt bass, men dette går ikke an å justere uten at man får en større dipp mellom 100-200 og det vill man ikke. Dette er vanlig i biler, dvs at hver bånd gjør en justering over et stort frekvens-spenn.

Her er mine instillinger for å komme til target:
(dette skiller sikkert litt mellom biler)

Dette kommer høres platt ut med en gang da man er vandt til for mye bass. Men test ut vanlig radio på NRJ så vil dere høre at det fortsatt faktisk er for mye bass.

Jeg mener lyden blir mere klar og bassen ikke grøter til vokaler med disse instillingene.

Hvis man vil ha mere bass så anbefaler jeg uansett å følge denne kurven, men jeg ville da ha testet slik:
Subb 0
Bass -4
Midbass -3

Eller:
Subb 0
Bass -3
Midbass -2

Det kan vare jeg justerer dette noe etter kjøring og lytting til mer variert media men da har jeg uansett en kurve som  jeg målt meg fram til.

Stjerneglis

Dette har jeg vært på utkikk etter lenge!
Tusen takk for du deler  :+1:
Dette skal jaggu prøves!!!
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Klykken

Men med altoppslukende lyd har du vel allerede kommet litt på bærtur? Loudness....
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Lucaria

Sitat fra: Klykken på søn 25. sep 2022, kl. 13:28
Men med altoppslukende lyd har du vel allerede kommet litt på bærtur? Loudness....

Kalibreringen er gjord med dette av.

Det låter forsåvidt "helt ok" med denne på standard og jeg har målt dette og - det gir stortsett mer bass og mer mellomtone i mitten av frontsetene.

jlan

Loudness er vanligvis en heving av bass og diskant ved lave lydnivåer. Eller i en enkel implementering ved en lav innstilling på volumknappen.  Begrunnelsen skal være at øret har forskjellige frekvenskurver for forskjellig lydstyrke.  Slik sett vil vel Harman kurvene bare stemme ved et gitt lydnivå. Det har vel også betydning hvordan selve innspillingen er korrigert. "Flat" er jo ikke entydig, ettersom f.eks. bassgitar ligger på et eget spor, og kan justeres slik lydteknikeren finner riktig. Jeg antar lydnivået lydteknikere bruker er ganske høyt, og slik sett er gjerne Harman kurvene en viss kompensasjon for at vanlige lyttere ofte bruker litt lavere lydnivå.

Figure 2: Equal Loudness Contours (https://www.extron.com/article/loudnesscontrol_ts)
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Lucaria

Det å lage en helt flat "kurve" vil oppleves temmelig basfattig. Vanligvis i ett hjemmeanlegg justerer man ved 80db volym og legger en øking med +6 til +8db fra ca 100Hz og mot det laveste ens anlegging kan återgi. Dette vil oppleves som "bra lyd" med hverken for mye eller for lite av noe.

Ja det er vanskelig med lave nivåer, det er også vanskelig om man flytter stilling, opp/ned/hø/ve vil gi helt ulik kurve. Hvis man kjøper en blomst og stiller i stua eller kjører med pasagerer eller ikke i sin bil så vil dette også gi andre måleresultater.

Jeg kjører oftest alene i bilen og lytter ofte litt høyt, så for meg passer denne måle og korrigerings-metodikken bra. Hvis man oftest kjører med passagerer som også har samme krav til lyden, og man dessuten lytter lavt, ja da kanske det ikke passer.

Nå var som sagt målingene gjorde med omsluttende lyd "av".

turfsurf

Jeg er ikke så veldig opptatt av "korrekt" lyd, mere opptatt av lyd jeg liker. Skulle gjerne hatt mulighet til å lage flere profiler.

Veldig forskjell på hvordan jeg ønsker at det skal låte om jeg hører på rock, pop , klassisk eller tale.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

Sitat fra: Lucaria på søn 25. sep 2022, kl. 14:35
Det å lage en helt flat "kurve" vil oppleves temmelig basfattig.
Ja, jeg har selv en setting som er ganske nær ditt forslag. Jeg forsøkte bare å belyse begrepet  loudness, siden det var nevnt. Men det er såvidt jeg kan se ingen loudness setting på dette systemet.  "Omsluttende lyd" er vel noe annet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Lucaria

Det kan faktisk se ut som en type loudness i målinger. Jeg skrev at den økte bass og mellom, men det var nok bass og diskant som øktes mest når jeg tenker meg om. Jeg mistet dessverre disse målingene, men de såg ikke veldig bra ut. Det låter dog helt ok på standard alikevel, og kan kanske brukes som en type nightmode.

Fredrik1

Vil bare si tusen takk for at du tok deg tid til å gjøre disse målingene. Jeg synes anlegget er for «boomy» og dette hjalp. Spesielt på radio/podcast som du skriver. Nå slapp jeg låne utstyr å måle selv. Om noe synes jeg fortsatt det er litt skarpt i øverste frekvensområde, så har rundet ned litt der også.

Thob

Tipper det er eksakt samme lydsystem fra model 3 som også er brukt i Y? Noen som vet? Syns lyden i Y er ganske bra men er klart bedre i 3 etter min mening, mye mere korrekt lyd. Der ble systemet utviklet samtidig som bilen ble utviklet, og ble tilpasset kupeen etc. hvis det da er flyttet direkte over i Y uten samme utviklingsfasen er det ikke så rart at det er bedre lyd i 3. menmen, slipper ihvertfall å betale 50-100' ekstra for å få et bra lydsystem slik som i tyske premiummerker

Lucaria

Sitat fra: Fredrik1 på tir 04. okt 2022, kl. 19:52
Vil bare si tusen takk for at du tok deg tid til å gjøre disse målingene. Jeg synes anlegget er for «boomy» og dette hjalp. Spesielt på radio/podcast som du skriver. Nå slapp jeg låne utstyr å måle selv. Om noe synes jeg fortsatt det er litt skarpt i øverste frekvensområde, så har rundet ned litt der også.

Takk. Ja det måler litt høyt hvis man skal ha det flatt, og det er definitivt høyt i diskanten gjentemot en Harman kurve. Jeg syns også det er litt skarpt men tenkte teste det litt under kjøring osv en periode.

I teorien skal da båndet lengst til høyre ned litt mer en det rett før, slik at man får et sluttende kurve. Men jeg skal måle dette og komme med en anbefaling til hvor mye. Diskant er dog veldig personlig men vi bør kunne komme med en lignende "algoritm" som for bassen.

LFC

Gøy med lyd-nerds 😊
Har selv vært en i hjemmekinoverden.

Liker personlig farget lyd så er ikke ute etter flatest mulig kurve, så i bilen bruker jeg kun ørene til å justere equalizeren.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

Vaduz

Lyd er vel subjektivt, er det ikke bare best å skru til du selv liker det du hører?

Lucaria

Sitat fra: Vaduz på lør 08. okt 2022, kl. 19:07
Lyd er vel subjektivt, er det ikke bare best å skru til du selv liker det du hører?

Det kan du absolutt gjøre. Utfordringen er at ulike kanaler, låter, genrer har litt ulik tone, litt ulik mye bass osv, så det kan bli mye skruing og re-skruing og man blir aldrig fornøyd. Har man satt en "referens" kurve så får man de ulikheter åt begge veier som mastern har bestemt at det skal vare og slipper justere mere.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA