Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris på 20 felg med vinterdekk?

Startet av Nicko, onsdag 21. september 2022, klokken 11:01

« forrige - neste »

Nicko

Hei!

Noen som har fått gode priser på vinterdekk på 20 felg? Bør man kjøpe hos Møller eller er det ok med andre seriøse dekkforhandlere?

Synes nesten 30 tusen for dekk på felg er vel mye fra Møller. ex mva.....
Audi etron 50
Tesla Model 3
Kia Soul 2015 (solgt)

Egil S

Jeg kjøpte 19" vinterpakke fra Skoda/Møller, var vel 25.000kr.
Fikk beskjed i dag at de var mva fri dersom de ble kjøpt sammen med bilen.
Kjøpte du etterpå var det +mva.
De var mva fri siden de ble sett på som "fastmontert utstyr".

Min erfaring er at originalfelger som oftest holder god kvalitet.

Har kjøpt 20" sommerhjulpakke med dekk til bil hos dekkforhandler før og det kosta 40.000kr, men det var Vossen felger og Michelin Pilot sport 4s dekk, så "top of the line" på en måte.
25.000kr er noe dyrt, tror jeg betalte 12-13.000kr for 19" premium pakke når jeg kjøpte i3'n for 2 år siden.

Jeg konkluderte med at jeg neppe klarte å få felger i samme kvalitet til noe lavere pris, blir jo minst 3-4000kr felgen for noe som er "ok" og skikkelige dekk er fort 12-15.000kr det også.

Det var nå min konklusjon iallfall.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Torb

#2
Vinterhjul kjøpt sammen med bilen er mva-fri i 2022. Når vi kommer til neste år vil det være mva på beløp over 500 000 kr (med forbehold for statsbudsjettet.) Alle Enyaq koster nå over dette selv uten tilleggsutstyr. Vinterhjul vil da komme på toppen og blir ikke mva-fri lenger. Da blir konkurransen mellom Møller og de øvrige felg/dekk-levrandørene reell. Mange vil nok kunne levere vesentlige billigere vinterhjulspakker enn det Møller tilbyr som utgangspunkt her. (En annen sak er at det bør være betydelig prutningsmonn på disse hos forhandler.)
Mercedes EQA 350 4Matic

geear

Vet ikke praksisen med Enyaq, men en ting å være obs på er at Møller og VAG-forhandlere i Norge gjerne leverer uoriginale felger når man kjøper vinterdekkpakker. E-Golfen vi hadde kom med MT-felger på vintersettet, rett fra forhandler.

Nicko

Høres merkelig ut, hva er eventuelle konsekvenser og hvordan sjekker man ut om felgene er "originiale"? Ellers ville jeg satset på Skoda felger fremfor annet hvis prisen er den samme (siden mva trekkes fra hos Møller evt.) ved nybilkjøp så kan man tillate litt høyere pris.
Audi etron 50
Tesla Model 3
Kia Soul 2015 (solgt)

arthur

Hva menes egentlig med "originale" versus "uorginale" dekk/felger for disse kjøpes vel inn fra eksterne leverandører og ikke noe som VAG produserer selv?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Egil S

Sitat fra: arthur på torsdag 22. september 2022, klokken 21:50
Hva menes egentlig med "originale" versus "uorginale" dekk/felger for disse kjøpes vel inn fra eksterne leverandører og ikke noe som VAG produserer selv?

Det er riktig.
"Originale" felger er som oftest levert av en kvalitets leverandør til en gitt kvalitets spec fra fabrikken, ofte med eget delenummer fra bilfabrikken.
BMW fikk mye felger fra bl.a BBS og Rondell tidligere. En "original" felg koster fort 4-6000kr stykket.

"uoriginale" felger lages gjerne etter en universell standard, ofte litt lavere kvalitet, kanskje mykere materiale, tynnere overflatebehandling osv.
En "uoriginal" felg kan du gjerne få fra 2000kr stykket.
Så kan det være den er urund etter første hullet du treffer langs norske veier, lakken er hakkete etter èn sesong med påfølgende korrosjon o.l. Men det kommer jo an på hvor billig du handler, det finnes god kvalitet på "uorginale felger" også, men de får du neppe billigere enn de "originale".

Så er det premium felger.
Disse koster som oftest fra 8.000kr stykket og opp, 40-50.000kr for et sett er helt normalt, pluss dekk.
De er ofte i 2 eller 3 deler, og er skrudd sammen, de er lette og generelt av høy kvalitet i alle ledd og med rett pleie kan de se flotte ut flere 10-år.

Jeg har vært på jakt etter felger til min veteranbil, og et sett 30 år gamle 3-delte felger koster fort 35.000+kr uten dekk hvis de er i god stand, trenger de en overhaling kan du slippe unna mellom 20.000-30.000kr.

Dekk, ja her er som oftest prisen lik kvaliteten.

Når Skoda leverer felg og dekk til (25.000kr) 6250kr uten MVA, så antar jeg at dekk til en såpass tung bil koster rundt 2000kr og felgen ca 4000kr, det er for meg en helt kurrant pris jeg neppe klarer å slå pris/kvalitet på et annet sted.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

geear

Sitat fra: Nicko på torsdag 22. september 2022, klokken 20:51
Høres merkelig ut, hva er eventuelle konsekvenser og hvordan sjekker man ut om felgene er "originiale"? Ellers ville jeg satset på Skoda felger fremfor annet hvis prisen er den samme (siden mva trekkes fra hos Møller evt.) ved nybilkjøp så kan man tillate litt høyere pris.
Kjenner ikke alle bilmerker, men hva jeg har sett så langt så står det alltid merking av bilmerke og tilhørende delenummer i en originalfelg, altså levert fra bilprodusentens tilbehørs/delekatalog. Dette er vanligvis innpreget i støpeformen enten på innsiden av eiker/felg eller under en sentekopp foran. Senterkopp er selvfølgelig også bilmerkets emblem. Volkswagen leverer som nevnt uoriginale MT-felger til nybil, med MT-logo i senter og ingen VAG delenummer. Samme opplevelse til KIA fra Bertel O. Steen (høy pris også, tross momsfritak, kjøpte ubrukte originalfelger på Finn, og nye kvalitetsdekk, for en lavere penge).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA