Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading umc

Startet av Shelby, tirsdag 20. september 2022, klokken 12:47

« forrige - neste »

Shelby

Hei! Relativ ny tesla eier her som har spørsmål rundt lading.
Er heldig og lader bilen på jobb, men da jeg lader med en nødlader (ikke tesla) så får man ikke så mye strøm i løpet av en arbeidsdag akkurat. Noen som kan hjelpe en utenforstående? :laugh:

Jeg har både røde og blå stikkontakter på jobb, så kanskje en umc fra tesla hadde hjulpet?

Klykken

#1
Fra stikk med vanlig kontakt får du maks 2,3kW fra stikket (10A enfas). Med blå kontakt (16A) kan du få oppmot 3,7kW ref. Teslas egne sider. Usikker på om 2.generasjon UMC takler opp mot 32A på 230V, men det ser ikke slik ut.

Se under "TESLA MOBILE CONNECTOR" https://www.tesla.com/no_NO/support/charging-connectors

Står ingenting om rødt adapter (400V) så kanskje UMC gen2 ikke støtter det overhodet?

Det er uansett ansett som en nødlader, og den tåler ikke all verdens bruk i vær og vind. Forvent at den ikke varer særlig lenge i så fall.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Shelby

Takk for svar. Så jeg bør kjøpe en gen. 1 UMC?

Lader inne så vær å vind er ikke et tema:)

Klykken

Gen 1 skal visstnok støtte høyere effekt ja. Få det bekreftet av flere her da, så jeg ikke potensielt lurer deg.

Ellers ville jeg hørt med jobben om det var aktuelt å sette opp egnet ladeboks istedenfor disse kvasiløsningene. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Er det sånn å forstå at du ikke har noen UMC til Teslaen din i det hele tatt? Følger jo med alle biler, så i så fall har noen beholdt den du skulle hatt...

Her er løsning til UMC 2, om du har riktig kontakt tilgjengelig:

https://www.elbilgrossisten.no/products/tesla-umc-gen-2-ladekabel-adapter-32a-7-4-kw

Og ja, UMC 1 støtter 3-fas.

PS: Hvis ikke kontaktene (gjelder alle kontakter, enten det er standard schuko eller rød eller blå) er satt opp med formål elbillading, så er det ikke lovlig å lade fra de. Skulle det for eksempel oppstå en brann i et bedriftsbygg fordi man har ladet innendørs på en ulovlig kontakt, så ser jeg for meg at det kan se ganske stygt ut med tanke på forsikring osv.

petersv

Det er mange faktorer som spille inn på dette. Hvilken bil har du, årsmodell, dobbeltlader? Med UCM gen 1 kan du lade inntil 11kW trefas med 16A rød rundstift (CEE.) Dette gjelder de fleste Model S. Har du en eldre med dobbeltlader kan du lade 22kW, men må ha en annen ladekontroller/EVSE som støtter dette enten via fast montasje, eller fra 32A trefas rundstift. Si ifra om du er interessert i sistnevnte, har en liggende jeg ikke bruker mye.

RJK

#6
I shopen kan du velge mellom 16 A (609,- NOK) og 32 A (485,- NOK blått adapter. Ser dog ikke at denne støtter rød 400 V tilkobling. Derimot så selger de en med ladekabel med fast rød 400V rød kontakt, for 6741,- NOK.

https://shop.tesla.com/no_no/product/corded-mobile-connector

https://shop.tesla.com/no_no/product/bla-adapter---16a-_-32a-

Liker selv løsningen man hadde før, der man kunne kjøpe løse adaptere, og da kun trenge en slik med aktuelle adaptere, pluss type 2 ladekabel med seg. Egen ladekabel for 400V høres så unødvendig ut. Og unødvendig fordyrende.

Alternativt har man jo Spark Universal lader som ser ut til å ha "alt", men da mot type 2 til bil, som kan være ugunstig til S/X, men helt fint til 3/Y.

https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladekabler/products/spark-universal
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Shelby

Sitat fra: petersv på onsdag 21. september 2022, klokken 10:57
Det er mange faktorer som spille inn på dette. Hvilken bil har du, årsmodell, dobbeltlader? Med UCM gen 1 kan du lade inntil 11kW trefas med 16A rød rundstift (CEE.) Dette gjelder de fleste Model S. Har du en eldre med dobbeltlader kan du lade 22kW, men må ha en annen ladekontroller/EVSE som støtter dette enten via fast montasje, eller fra 32A trefas rundstift. Si ifra om du er interessert i sistnevnte, har en liggende jeg ikke bruker mye.

Hei. Det er snakk om en Tesla s85 -14 modell. Dobbeltlader,usikker. Hvordan sjekker man dette?

petersv


sjokomelk

Sitat fra: Shelby på fredag 23. september 2022, klokken 09:40
Hei. Det er snakk om en Tesla s85 -14 modell. Dobbeltlader,usikker. Hvordan sjekker man dette?
Hvis du åpner lademenyen i bilen din uten ladekabel koblet til, så viser maks ampere deg hva slags lader bilen din har.
16A - pre-facelift enkeltlader eller facelift med softwarelåst lader - maks 11kW
24A - facelift enkeltlader uten begrensning - maks 16,5kW
32A - pre-facelift dobbeltlader - maks 22kW
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Lapskaus

Gen2 med 32a adapter (enfas) gir jo ca 7kw medregnet ladetap, så da skulle du få inn ca 28kwt i batteriet ila. en 8-timers arbeidsdag. Om du ikke kjører så veldig langt til daglig dekker kanskje det behovet ditt. Unødvendig å bruke mye tid og penger på å få en sprekere ladeløsning hvis bilen bare skal stå der og ikke lade 80% av tiden. Kommer jo såklart an på hva du har behov for da, men verdt å tenke på.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA