Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y Long Range - bestilling og levering 4. kvartal 2022

Startet av marsetbor, tirsdag 20. september 2022, klokken 10:29

« forrige - neste »

ViktorS

Sitat fra: HOFFERN342 på søndag 13. november 2022, klokken 12:10
Sitat fra: ViktorS på søndag 13. november 2022, klokken 12:05
En ting jeg kom til å tenkte, er det slik at Tesla "tilfeldigvis" må sende en hvit/sort/20" til Tromsø før jeg får allokert bil, eller er det slik at det kommer feks 40 slike biler til Norge, og de sender til de som har ventet lengst?
For ser nå at andre som har bestilt samme bil, etter meg, med utlevering sørpå, får bil før meg...
Tror rent logistikkmessig så venter de med å sende bil til deg til de har en last som skal til Tromsø - gjerne i kombinasjon med flere bilselskaper som skal sende bil dit fra Tyskland. Har ikke sett dem sende en enkelt bil helt nord før utenom i spesielle tilfeller.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Og fortsatt har Tesla sagt til meg ved flere anledninger at utleveringssted ikke har noe å si, og at endring til feks Drammen ikke ville gi meg kjappere levering... Jo mere og mere jeg skjønner av dette opplegget jo mere og mere oppgitt blir jeg haha. Lukter ikke akkurat ny bil før årsskiftet, til tross for bestilling av bil i April med opprinnelig leveringsdato i mai.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

snakkesalig

Sitat fra: HOFFERN342 på søndag 13. november 2022, klokken 12:10
Sitat fra: ViktorS på søndag 13. november 2022, klokken 12:05
En ting jeg kom til å tenkte, er det slik at Tesla "tilfeldigvis" må sende en hvit/sort/20" til Tromsø før jeg får allokert bil, eller er det slik at det kommer feks 40 slike biler til Norge, og de sender til de som har ventet lengst?
For ser nå at andre som har bestilt samme bil, etter meg, med utlevering sørpå, får bil før meg...
Tror rent logistikkmessig så venter de med å sende bil til deg til de har en last som skal til Tromsø - gjerne i kombinasjon med flere bilselskaper som skal sende bil dit fra Tyskland. Har ikke sett dem sende en enkelt bil helt nord før utenom i spesielle tilfeller.

...og i tillegg vil de ikke ha biler stående for lenge i transitthavner fordi det koster også mye penger i leie. Så nei, det er ikke en enkel logistikk-kabal som skal gå opp.

LauritzJ


Haggish

TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

ViktorS

3 båter på vei til Zeebrugge:

Carrera - 25 Nov
HOEGH Trader - 30 november
Tokyo Car - 12 Des

Så vidt jeg forstår, har de fleste VIN blitt tildelt allerede... 🤔🤷 Så er spennt på oss med h/s/20". Må vel krysse fingrene for tysk bil da hvis vi skal ha fri jul.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

ladov

Bestilte tysk bil med hvitt interiør i januar..ikke noe sjakktrekk. Har fortsatt ikke VIN og så vidt jeg vet lages det fortsatt ikke biler med hvitt interiør der ennå. :(
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Taben

#966
Sitat fra: ladov på søndag 13. november 2022, klokken 22:27
Bestilte tysk bil med hvitt interiør i januar..ikke noe sjakktrekk. Har fortsatt ikke VIN og så vidt jeg vet lages det fortsatt ikke biler med hvitt interiør der ennå. :(

Hei. Det er nok riktig det du skriver vedr fabrikkproduksjonen i Berlin. Det skal nok produserer et stort antall hvit/ sort, sort/ sort først. Deretter vil jeg anta at det skal produseres Quicksilver/ sort og etter det Cherry red/ sort. Andre fargekombinasjoner vil fortsatt komme fra Shanghai. 
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

lifecycle

Mulig det er nevnt her allerede, men ser at Tesla har satt opp et mellomlager eller utleveringsområde på Tangen i Drammen:
(Dette er ikke på Holmen hvor bilskipene legger til kai, men på "fastlandet", bare et par hundre meter fra Tesla Drammen)






ViktorS

Ganske mange biler der jo :)

Noen som vet om det er kommet biler til Norge, som ikke har blitt allokert til kunder ennå? Eller er alt som kommer fra både Tyskland og Kina ferdig allokert når de ankommer kongeriket?
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

arthur

Jeg vet i alle fall om flere av de som har en kjøper som går fra avtalen! Med andre ord blir det biler tilgjengelig.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Haggish

#970
Sitat fra: ViktorS på mandag 14. november 2022, klokken 09:05
Ganske mange biler der jo :)

Noen som vet om det er kommet biler til Norge, som ikke har blitt allokert til kunder ennå? Eller er alt som kommer fra både Tyskland og Kina ferdig allokert når de ankommer kongeriket?

Så lenge de selger mer en de kan produsere virker det rart om noen kommer uten kjøper😉🙏
Så det tviler jeg på at skjer nå, men mange har nok booket dobbelt for og sikre seg bil, så noen extra biler blir det nok. Om de havner på inventory ( avbestilte) eller Finn.no er et annet spørsmål😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

snakkesalig

Sitat fra: ViktorS på søndag 13. november 2022, klokken 22:23
3 båter på vei til Zeebrugge:

Carrera - 25 Nov
HOEGH Trader - 30 november
Tokyo Car - 12 Des

Så vidt jeg forstår, har de fleste VIN blitt tildelt allerede... 🤔🤷 Så er spennt på oss med h/s/20". Må vel krysse fingrene for tysk bil da hvis vi skal ha fri jul.

Tokyo Car har vel ikke fordelt VIN? Men tviler på at man rekker utlevering i Norge før nyttår fra den.
(Jeg har en TM3 i bestilling med EDD 15-31 des så regner med den kommer med Tokyo car. Ingen VIN enda (uten at det spiller noen rolle, jeg kommer nok til å kansellere (beklager off topic)))

turfsurf

Sitat fra: Haggish på mandag 14. november 2022, klokken 10:31
Så lenge de selger mer en de kan produsere virker det rart om noen kommer uten kjøper😉🙏
Så lenge de produserer etter forecast, ikke BTO, så vil det med stor sannsynlighet komme biler som ikke er tildelt kjøper. Disse går rett til inventory.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Haggish

Sitat fra: turfsurf på mandag 14. november 2022, klokken 11:02
Sitat fra: Haggish på mandag 14. november 2022, klokken 10:31
Så lenge de selger mer en de kan produsere virker det rart om noen kommer uten kjøper😉🙏
Så lenge de produserer etter forecast, ikke BTO, så vil det med stor sannsynlighet komme biler som ikke er tildelt kjøper. Disse går rett til inventory.

De produserer så mye de kan nå, ikke etter forcast. Hadde de hatt extra biler på båtene hadde de gått til bestiller. Så her er din store sannsynlighet antakelig bare spekulativt tull, om du ikke kan da dokumentere din påstand. 😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Thalgar

Sitat fra: turfsurf på mandag 14. november 2022, klokken 11:02
Sitat fra: Haggish på mandag 14. november 2022, klokken 10:31
Så lenge de selger mer en de kan produsere virker det rart om noen kommer uten kjøper😉🙏
Så lenge de produserer etter forecast, ikke BTO, så vil det med stor sannsynlighet komme biler som ikke er tildelt kjøper. Disse går rett til inventory.

Eg vil tru det fungerer slik:

1. Tesla produserer variantar i kvanta som statistisk sett passar til bestillingane.
2. Bilar blir sendt til utleveringsstad i tråd med bestillingar der.
3. Ved ankomst får bestillar melding om at bilen er komen, og val mellom å ta i mot eller ikkje.
4. Dersom det finst ein bestillar med heilt lik spec går avbestilte bilar til dei. Gjer det ikkje det, går det til inventory, fordi Tesla ikkje vil senda bilen andre stader i landet. Difor er det langt større sjans for å få tak i ein inventory-bil på ein mindre utleveringsstad med litt "sær" spec, som raud og blå lakk og kvitt interiør, enn standardvariantar (spesielt kvit med 19" og svart interiør), som det er langt fleire som har bestilt på ein gitt plass.
Model Y LR Quicksilver, 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA