Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Helt ville priser, skal selge snart og vet ikke hvor jeg skal legge meg

Startet av Egil S, mandag 19. september 2022, klokken 19:46

« forrige - neste »

suverin

#45
Sitat fra: Egil S på fredag 20. januar 2023, klokken 17:07
Ligger bak betalingsmur, men jeg er klar over at ved kommisjonssalg er jeg akkurat like ansvarlig som ved privat salg i 24mnd, men siden min bil har 32mnd nybilgaranti igjen er jeg derfor ikke så skeptisk.


Ved fullmakts- eller formidlingssalg står det at det blir fem år i den artikkelen:

– Slikt salg kan være problematisk fordi det er en annen lov som gjelder når du selger via en profesjonell mellommann enn privat. Hvis du selger privat, er det kjøpsloven og to års reklamasjonsrett som gjelder. Men selger du via en mellommann er det plutselig bruktkjøpsloven, og da er det fem års reklamasjonsrett. Så det du gjør er å betale en mellommann for å få et større ansvar enn det du egentlig behøver.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Egil S

Sitat fra: suverinseveren på fredag 20. januar 2023, klokken 21:37
Sitat fra: Egil S på fredag 20. januar 2023, klokken 17:07
Ligger bak betalingsmur, men jeg er klar over at ved kommisjonssalg er jeg akkurat like ansvarlig som ved privat salg i 24mnd, men siden min bil har 32mnd nybilgaranti igjen er jeg derfor ikke så skeptisk.


Ved fullmakts- eller formidlingssalg står det at det blir fem år i den artikkelen:

– Slikt salg kan være problematisk fordi det er en annen lov som gjelder når du selger via en profesjonell mellommann enn privat. Hvis du selger privat, er det kjøpsloven og to års reklamasjonsrett som gjelder. Men selger du via en mellommann er det plutselig bruktkjøpsloven, og da er det fem års reklamasjonsrett. Så det du gjør er å betale en mellommann for å få et større ansvar enn det du egentlig behøver.

Ah, ja det er jo noe helt annet.
Da ble det ennå mindre aktuelt å gå for kommisjonssalg.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Trond.m

Jeg trodde firmaet som selger bilen i kommisjon kjøper bilen samtidig med at eierskapet overføres til ny eier ! I så fall har du vel ikke noe ansvar overfor kjøper ?
Men det ut til at det er noen ulemper med å selge bilen på den måten

https://dinbiladvokat.no/hvordan-virker-et-formidlings-salg-av-bilen-din-via-en-bilforhandler/

heiho

Sitat fra: Egil S på fredag 20. januar 2023, klokken 21:49
Sitat fra: suverinseveren på fredag 20. januar 2023, klokken 21:37
Sitat fra: Egil S på fredag 20. januar 2023, klokken 17:07
Ligger bak betalingsmur, men jeg er klar over at ved kommisjonssalg er jeg akkurat like ansvarlig som ved privat salg i 24mnd, men siden min bil har 32mnd nybilgaranti igjen er jeg derfor ikke så skeptisk.


Ved fullmakts- eller formidlingssalg står det at det blir fem år i den artikkelen:

– Slikt salg kan være problematisk fordi det er en annen lov som gjelder når du selger via en profesjonell mellommann enn privat. Hvis du selger privat, er det kjøpsloven og to års reklamasjonsrett som gjelder. Men selger du via en mellommann er det plutselig bruktkjøpsloven, og da er det fem års reklamasjonsrett. Så det du gjør er å betale en mellommann for å få et større ansvar enn det du egentlig behøver.

Ah, ja det er jo noe helt annet.
Da ble det ennå mindre aktuelt å gå for kommisjonssalg.

Ja, Egil, ble det salg? Til hvilken pris?

Egil S

Sitat fra: heiho på onsdag 22. februar 2023, klokken 13:07
Ja, Egil, ble det salg? Til hvilken pris?

Nei den står på gårdsplassen ennå, har ikke hatt den ute siden 4. januar.
Vurderte å legge ut igjen denne uka. Er du interessert :)

Markedet er blitt veldig mye vanskeligere nå, det er over 150 flere i3 ute nå enn i desember, ser de samme bilene ligger ennå, noen har gått ned 15-20.000kr i pris, merkeforhandlerne holder ennå prisene sine oppe, men de gir sikkert grei rabatt når de selger.
Er vel kjøpers market nå, så man må vel nesten bare ta det man får.

Nå sitter jeg å lurer på om jeg skal legge ut igjen og se hva som skjer, eller prøve meg på innbytte på en 10-12 år gammel cabriolet med V8 for å ha noe gøy i sommer.
Regner ikke med de gir noe god innbyttepris slik det er nå, men det er jo mellomlegget som betyr noe i den situasjonen.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

LMOR

Sliter også med å selge en 2019 med sportspakke for en i familien. Solgte min egen siste 2020 i3 på 6t i november.
Ekstremt mange som har byttet bil rundt nyttår, og generelt dårlige tider tenker jeg.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Egil S

Sitat fra: LMOR på onsdag 22. februar 2023, klokken 17:15
Sliter også med å selge en 2019 med sportspakke for en i familien. Solgte min egen siste 2020 i3 på 6t i november.
Ekstremt mange som har byttet bil rundt nyttår, og generelt dårlige tider tenker jeg.

Ja, Skodaen var forventet i slutten av oktober så jeg tenkte også selge da og var redd for at bilen skulle gå "på dagen" så holdt igjen.
Men så ble Skodaen forsinket til  tidlig desember så da ikke ikke det så lett.
Hjalp nok ikke at Tesla dumpet prisen heller.

Hadde lønnet seg å solgt i september/oktober og leid seg bil hos Flex e.l. mens jeg ventet på Skodaen.
Men, men kan ikke vinne alt, er glad jeg fikk Skodaen i fjor og slapp moms/vektavgift i tillegg til et sannsynlig dårlig salg av i3s'en.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

LMOR

Eventuelt får vi vente litt lengre. I3 er en fantastisk bil, og mange liker den, og nå får du ikke kjøpt nye. Så det vil bli færre til salgs etter hvert, og når nesten alle andre biler blir dyrere, så vil flere velge et godt billig alternativ.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Egil S

Sitat fra: LMOR på onsdag 22. februar 2023, klokken 18:39
Eventuelt får vi vente litt lengre. I3 er en fantastisk bil, og mange liker den, og nå får du ikke kjøpt nye. Så det vil bli færre til salgs etter hvert, og når nesten alle andre biler blir dyrere, så vil flere velge et godt billig alternativ.

Jo, men å sitte med en bil som koster litt i lån og forsikring hver måned er ikke god butikk det heller.
Jeg er enig i at den er veldig bra, god kvalitet og morsom å kjøre.
Men nå sitter jeg med 3 biler så det hadde greit å blitt kvitt den, men ikke til enhver pris.

Ville trodd den var attraktiv siden den var topp utstyrt, 2020 modell, 30mnd nybilgaranti og 17.000km, men men.....
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

SitatVille trodd den var attraktiv siden den var topp utstyrt, 2020 modell, 30mnd nybilgaranti og 17.000km, men men.....

Ja ser den Egil, men nå er det jo så mange brukte gode elbiler liggende på Finn. Dette presser prisene ned, også i3. Men de er lett å selge bare prisene settes rett ift dagens trege elbilsalg marked. Eneste trøsten er at de som sitter med dyre nyere bensin og dieselbiler, de taper myyyye mer når de nå skal selge disse.

Hører flere merkeforhandlere sier rett ut til kunder at de helst ikke vil ta inn biler i innbytte.... Det sier litt om dagens trege marked.

Egil S

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 26. mars 2023, klokken 17:41
SitatVille trodd den var attraktiv siden den var topp utstyrt, 2020 modell, 30mnd nybilgaranti og 17.000km, men men.....

Ja ser den Egil, men nå er det jo så mange brukte gode elbiler liggende på Finn. Dette presser prisene ned, også i3. Men de er lett å selge bare prisene settes rett ift dagens trege elbilsalg marked. Eneste trøsten er at de som sitter med dyre nyere bensin og dieselbiler, de taper myyyye mer når de nå skal selge disse.

Hører flere merkeforhandlere sier rett ut til kunder at de helst ikke vil ta inn biler i innbytte.... Det sier litt om dagens trege marked.

Da er det 5 dager igjen av annonsen denne gangen.

En som tok kontakt og ville ha en pris jeg kunne selge for, litt rart, den står da i annonsen, ba han komme med bud, men fikk bare spørsmål om dekkmønster og heftelsene. Er sikker på han bare skulle bruke det jeg sa til å presse noen andre ned i pris.

Ei dame tok også kontakt å lurte på om jeg hadde fått bud, ble stille så spurte etter et par dager om hun ville go et bud, men da var hun "i tenkeboksen".

Nå er min redusert med 55.000kr siden første gang jeg la ut så det begynner bli endel ned nå. Men det er jo nesten 1000 i3 i markedet, så man kjemper mot mange.
Ser endel hos merkeforhandlere blir solgt, biler som ligger på 350.000+kr, de gir sikker noen "en god deal" men 30-40.000kr i avslag slik at noen biter på.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

heiho

Ser din ligger ute til 289'. Hvorfor tror du den prisen er riktig når det ligger bedre utstyrte biler med omtrent samme km.stand til 40+' lavere?

To kjappe eksempler:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=295982951
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=295789398

Hvis du ønsker å selge så må du prise deg riktig. :)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: heiho på mandag 27. mars 2023, klokken 09:45Ser din ligger ute til 289'. Hvorfor tror du den prisen er riktig når det ligger bedre utstyrte biler med omtrent samme km.stand til 40+' lavere?

To kjappe eksempler:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=295982951
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=295789398

Hvis du ønsker å selge så må du prise deg riktig. :)

Ser ut til at de to bilene ble solgt rimelig raskt, ja - kanskje de var litt vel billige? Alt kan selges om det er billig nok.
Det som og er nå er at en og konkurrerer mot veldig bra bensinbiler til 100.000. Tar litt tid å absorbere alle bilene etter salgs-bonanza'en i desember.

Vurderer selv en i3 120Ah Fully Charged som "konebil", men ser at vi må kjøre opp den gamle bensin-konebilen som jeg ikke får noen ting for om jeg selger den...men som tikker og går. Jeg så forresten en i3 i går (kanskje i3S?), som tok av opp en bakke etter å ha stått stille. Så jo helt "out of space" ut hvordan den akselererte, med dunk-dunk musikk. Må  jo bli en ultrakul ungdomsbil...for de som ikke misliker utseende.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 27. mars 2023, klokken 10:46
Sitat fra: heiho på mandag 27. mars 2023, klokken 09:45Ser din ligger ute til 289'. Hvorfor tror du den prisen er riktig når det ligger bedre utstyrte biler med omtrent samme km.stand til 40+' lavere?

To kjappe eksempler:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=295982951
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=295789398

Hvis du ønsker å selge så må du prise deg riktig. :)

Ser ut til at de to bilene ble solgt rimelig raskt, ja - kanskje de var litt vel billige? Alt kan selges om det er billig nok.
Det som og er nå er at en og konkurrerer mot veldig bra bensinbiler til 100.000. Tar litt tid å absorbere alle bilene etter salgs-bonanza'en i desember.

Vurderer selv en i3 120Ah Fully Charged som "konebil", men ser at vi må kjøre opp den gamle bensin-konebilen som jeg ikke får noen ting for om jeg selger den...men som tikker og går. Jeg så forresten en i3 i går (kanskje i3S?), som tok av opp en bakke etter å ha stått stille. Så jo helt "out of space" ut hvordan den akselererte, med dunk-dunk musikk. Må  jo bli en ultrakul ungdomsbil...for de som ikke misliker utseende.

Bra aks på den, ca samme som med min Kona, i praksis ligger vel begge rett under 7 s på 0-100 selv om offisielt tall er høyere.

Før jeg kjøpte elbil selv, så hadde jeg ofte en i3 som leiebil gjennom Hertz Bilpool, og ring 3 fra Majorstua til Carl Berner var 2 filer per retning, med masse lyskryss. Hadde en "seanse" med en BMW 526i eller 528i, der jeg uten problemer fløy fra ved vært eneste rødlys som jeg måtte stoppe for. Rett før avkjøringen mot Sinsenkrysset, så ga sjåføren opp å prøve seg.

Barnslig som jeg kan være, og var akkurat der, så fant jeg dette ustyrtelig morsomt. Og spesielt siden jeg nok ikke bånna den helt i noen av tilfellene. Først var jeg egentlig litt uoppmerksom på at fyren prøvde å ta meg i aksen, men mislyktes.

Tipper han var temmelig sur etter den turen. Kanskje han bytta til en Tesla etterhvert?  8) ;) 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Klykken

Fra 0-100 er i3 "treg" etter dagens mest vanlige biltyper (Tesla 3/Y), men fra 5-60 er den relativt kvikk og henger godt med. Vår i3 hadde et ganske hardt skyv da den var ny ifra 0 og opp, men etter et par oppdateringer i 2015 ble effektkurven redusert fra stillestående for at den ikke skulle rive motorfestene, dessverre.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA