Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Superlading vs hjemmelading

Startet av førategangtesla, søndag 18. september 2022, klokken 23:09

« forrige - neste »

førategangtesla

Jeg har noen spørsmål angående superlading og lading hjemme. Jeg har bestilt en tesla model y performance som kommer i nærmeste fremtid, iløpet av noen få dager skal jeg kjøre 36 mil en vei for full PPF montering, tenkte å lade til 90-95% rett før avreise slik at jeg kommer frem med ca 15% på batteriet ifølge ABRP. Hjemme i garasjen har jeg 25A 3-fase og har bestilt en tesla wall connector gen 3, så da skal jeg vel ha mulighet til å lade rett over 10kw hjemme, men tenkte å begrense denne til ca 7-8 kW i starten for å komme under 10kw grensen for å unngå nettleie økning. Å lade hjemme på ca 7-10kw har jeg forstått som er helt fint for batteriet, men jeg er litt (bare litt) bekymret for superlading, jeg vet at dette er en nødvendighet på lengre reiser, men det jeg lurer på er hvordan kan jeg gjøre dette for å best ta vare på batteriet? Jeg kommer jo til å bruke hjemmelading på muligens 95% av gangene sikkert.

Er det slik at jeg bør navigere til superlader og forvarme? Eller har batteriet best av å komme frem til lader og heller ta imot saktere lade fart? 150 kW lader bedre enn 250kw for batteriet?

Istedenfor å lade til 90-95%hjemme og komme frem til destinasjonen, hadde det vært bedre å eksempelvis lade bare til 80% og heller lade 15 minutter på turen? Kanskje time det slik at jeg kommer frem med 50 prosent? Bilen blir nok stående i 4-5 dager.

Det er nok noe som kommer seg iløpet av tiden jeg eier bilen, jeg bør nok bruke og nyte den slik jeg trenger, men tar gjerne imot tips hvis dere har noen for å holde batteriet i best mulig form så lenge jeg kan.

Jejl

#1
Jeg ville ha ladet til 100% før en slik langtur. Å lade til 100% noen få ganger i året gir nok neppe noen målbar forringelse av batterihelsen.

For min egen del så har vi gitt opp å komme under 10 kwh for å betale mindre i nettleie. Det siste døgnet har vi svidd av opptil 14 kwh i timen i de timene hvor strømmen har vært billigst. Du tjener fort inn de 125 kronene i økt nettleie.
Å kunne bruke 150 kwh ila kort tid til rundt 1 kr pr kwh er god butikk når du får rundt 525 kr i strømstøtte.

jlan

Med så lite superlading som du planlegger tror jeg ikke du trenger å tenke på degradering av batteriet. Det er mer hva du gjør i det daglige tror jeg. Jeg pleier å holde batteriet mellom 30% og 70%, og så går jeg gjerne ut over det området hvis strømprisen er ekstra høy eller lav. Som Jejl påpeker så tjener en jo penger på å lade hvis det er et skikkelig dropp i prisen slik det var i natt.

Hvis du synes 250 kW er litt mye, så kan du jo mange steder velge en V2 supercharger stolpe (de har to kabler, og lader max ca. 140 kW).

Å komme frem med 50% er ganske gunstig både for batteriet, og for fleksibilitet ved retur. Men du kan jo lade 95-100% før avreise for det.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

Sitat fra: Jejl på søndag 18. september 2022, klokken 23:39
Du tjener fort inn de 125 kronene i økt nettleie.
Er ikke alle som har 125 pr trinn. Flere har over det dobbelte.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

førategangtesla

Takk for svar alle sammen  :)

Nettleietrinnene for oss utgjør 375 kroner mer i måneden fra 5-10 og 10-15 kW, ikke noen krise men så lenge jeg i det daglige tenker på å holde ladenivået ca midt på treet så kan jeg like greit holde meg litt lavere.

Nå blir det litt annerledes alt dette med lading istedenfor det å kunne kjøre 120 mil med dieselbilen min, men jeg ser frem til å kunne lade hjemme i garasjen i det daglige og også dette med å stoppe litt og lade på veien, det er sikkert uansett greit å strekke litt på beina under en lengre kjøretur.

Igjen, tusen takk for svar alle sammen, det skal nok ordne seg, jeg går utifra at tesla vet hva de gjør i forhold til å holde batteriet i best mulig form ved superlading.

Hvis jeg har forstått det riktig så er degradering av batteriet helt normalt og ungåelig, den største delen av degradering skjer de første årene? Hvordan er det med forvarming av batteri, er det bedre for batteriet å ikke forvarme for å holde ladehastigheten noe lavere? Da tenker jeg selvfølgelig i perioder hvor det ikke er fare for særlig kø ved superlader osv.

daktari

Superlading degradering mer enn ikke, spesielt i varme.
Batterier lagret på 100% degradering fortere.
Batterier lagret nesten tomme degradering fortere.
Batterier som lever i veldig varmt vær degradering fortere.

Jeg ville ladet til ca 90-100% og hatt en ladepause slik at bilen står til foliering med 50-60% minimum.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

automat

Sitat fra: daktari på mandag 19. september 2022, klokken 08:26

Jeg ville ladet til ca 90-100% og hatt en ladepause slik at bilen står til foliering med 50-60% minimum.

Og jeg ville ihvertfall ikke satt igjen bilen med 15%, med mindre man har en klar avtale om at bilen settes på lading når man kommer frem.

På et verksted kan det også bli høyere standby-forbruk, fordi dører kan bli åpnet/stående oppe. Og bilen ikke går i dvale så raskt. Særlig hvis klimaanlegget ikke blir skrudd av.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

Som andre her har sagt, bare unngå å la bilen bli stående med svært høy eller svært lav SoC over tid, og superlad etter behov, så er det tut og kjør og ikke verdt å bekymre seg. Ikke vær redd for å bruke navigate to supercharger heller. Bare å glede seg når den bikker 250 kW (forutsatt at du kommer inn med lav SoC og god nok temp i pakken).

Polestar

Sitat fra: automat på mandag 19. september 2022, klokken 09:24
Sitat fra: daktari på mandag 19. september 2022, klokken 08:26

Jeg ville ladet til ca 90-100% og hatt en ladepause slik at bilen står til foliering med 50-60% minimum.

Og jeg ville ihvertfall ikke satt igjen bilen med 15%, med mindre man har en klar avtale om at bilen settes på lading når man kommer frem.

På et verksted kan det også bli høyere standby-forbruk, fordi dører kan bli åpnet/stående oppe. Og bilen ikke går i dvale så raskt. Særlig hvis klimaanlegget ikke blir skrudd av.
Tesla lar biler på verksted bli stående i månedsvis med helt tomt hovedbatteri. Og ja, har opplevd dette med min egen bil i 2022 og fått bekreftet fra Tesla at dette er normal praksis, så ingen gammel vandrehistorie.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

automat

Sitat fra: Polestar på mandag 19. september 2022, klokken 10:33

Tesla lar biler på verksted bli stående i månedsvis med helt tomt hovedbatteri. Og ja, har opplevd dette med min egen bil i 2022 og fått bekreftet fra Tesla at dette er normal praksis, så ingen gammel vandrehistorie.

Det er uansett ikke gunstig for batterilevetiden. Og det blir jo normalt ikke Tesla som får dette i fanget. Bilen er ute av verkstedet (og garanti) lenge før degenereringen merkes.

Det kan jo også være et tegn på at batteriene tåler mer mishandling enn vi tror.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RuneW

Sitat fra: Polestar på mandag 19. september 2022, klokken 10:33
Sitat fra: automat på mandag 19. september 2022, klokken 09:24
Sitat fra: daktari på mandag 19. september 2022, klokken 08:26

Jeg ville ladet til ca 90-100% og hatt en ladepause slik at bilen står til foliering med 50-60% minimum.

Og jeg ville ihvertfall ikke satt igjen bilen med 15%, med mindre man har en klar avtale om at bilen settes på lading når man kommer frem.

På et verksted kan det også bli høyere standby-forbruk, fordi dører kan bli åpnet/stående oppe. Og bilen ikke går i dvale så raskt. Særlig hvis klimaanlegget ikke blir skrudd av.
Tesla lar biler på verksted bli stående i månedsvis med helt tomt hovedbatteri. Og ja, har opplevd dette med min egen bil i 2022 og fått bekreftet fra Tesla at dette er normal praksis, så ingen gammel vandrehistorie.

Hva mener du egentlig med "helt tomt"? Mener du at bilen er "bricka" (ikke starter), eller at det bare er noen få % igjen?

Det er ganske stor forskjell på det to.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Nihon

Min har gått ca 75.000 km og bare blitt ladet på super charger grunnet mangel på tilgang til lader hjemme og på jobb, men føler ikke noe voldsomt til degraderingen som jeg tipper er på 5-8%.

Jeg prøver å holde batteriet mellom 20 og 80% konstant og har ladet til 100% bare 5-6 ganger de ca 3 årene jeg har hatt bilen.

Hadde jeg hatt muligheten til å lade hjemme eller på jobb så hadde jeg prøvd å ungå å lade på SC så mye som mulig, men alikavel ikke gått over 80-90% på batteriet.

I ditt tilfelle så hadde jeg valgt å lade den til 90%, ta et kort stop på SC og komme fram med ca 40-50% på batteriet så sant det er nok til å komme frem til en ny lader på vei hjem etter å kanskje ha tapt 10-15% ekstra under PPF behandlingen. Kommer du frem med 15% og de ikke kan gi deg strøm under oppholdet så risikerer du at du må ringe etter kranbil for å ta deg til nærmeste lader når den er klar med PPF.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

Polestar

Sitat fra: RuneW på mandag 19. september 2022, klokken 14:11
Sitat fra: Polestar på mandag 19. september 2022, klokken 10:33
Tesla lar biler på verksted bli stående i månedsvis med helt tomt hovedbatteri. Og ja, har opplevd dette med min egen bil i 2022 og fått bekreftet fra Tesla at dette er normal praksis, så ingen gammel vandrehistorie.

Hva mener du egentlig med "helt tomt"? Mener du at bilen er "bricka" (ikke starter), eller at det bare er noen få % igjen?

Det er ganske stor forskjell på det to.
Helt tomt. Som at bilen ikke lenger er kontaktbar via app eller er kjørbar.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

Handyman

Sitat fra: Polestar på onsdag 21. september 2022, klokken 22:02
Sitat fra: RuneW på mandag 19. september 2022, klokken 14:11
Sitat fra: Polestar på mandag 19. september 2022, klokken 10:33
Tesla lar biler på verksted bli stående i månedsvis med helt tomt hovedbatteri. Og ja, har opplevd dette med min egen bil i 2022 og fått bekreftet fra Tesla at dette er normal praksis, så ingen gammel vandrehistorie.

Hva mener du egentlig med "helt tomt"? Mener du at bilen er "bricka" (ikke starter), eller at det bare er noen få % igjen?

Det er ganske stor forskjell på det to.
Helt tomt. Som at bilen ikke lenger er kontaktbar via app eller er kjørbar.
Det betyr egentlig bare at 12V batteriet er tomt (gjerne fordi hovedbatteriet har lav SoC). Det sier egentlig ikke noe om hvor tomt hovedbatteriet er. Dersom hovedbatteriet er helt tomt, så er det ødelagt og ikke mulig å lade opp. 0% er laaangt fra tomt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Enig der, men vi kan vel uansett være enige om at det ikke er noen god praksis?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA