Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NAF garantiutløpstest - Erfaringer med å få dekket lakkblærer, rustangrep

Startet av Milzit, søndag 18. september 2022, klokken 17:16

« forrige - neste »

Milzit

Jeg har hatt vår Model X på NAF Garantiutløpstest da bilen er 5 år om noen uker. Generell tilbakemelding var at bilen var bra.
Likevel er det noen punkter NAF har notert for å disktutere med Tesla om å få dekket:
-Rustangrep venstre fordør
-Lakkblærer under panser
-Liten sprekk i kanalskjøt bak
-Rust ved hensel baklukedemper

Jeg skal book en time hos Tesla men dette, noen som har erfaringer med tilsvarende?
Eller er svaret bare at dette "ytre påvirking"?



filtvet

Dekker ikke rustgaranti kun rust fra innsiden? Men mulig tesla kan være greie?

Har sprayet mine kanaler med fluid-film.

k1

Jeg fikk dekket dette med lakkblærer rund baut på bilen min i sin tid. Det var samtlige dører, bakluke og panser, og da på innsiden i nedre kant på dører, og under/bakside av panser og bakluke. Her var det ingen diskusjon fra Tesla.
Det var også et par steder på utsiden av venstre dør foran. Rett under speil, og nede ved kanten av plastlisten. Her prøvde de seg med ytre påvirkning som var årsak, men så tok de av den nedre plastlisten på døra og så at det begynte derfra (bak), og ga seg dermed med på at noen ytre påvirkning hadde forårsaket dette (siden det var da bak listen). Lakkblæren ved speil kunne de ikke se noen ytre påvirkning (les ala' steinsprut), så de tok også ansvar for denne. Tesla booket tid hos MPS og alt ble dekket av Tesla. Da var bilen rundt 3 år gammel hvis jeg husker riktig.

Når jeg har påpekt korrosjon på skruer, så har de byttet dette uten diskusjon (ref din rust på hengsel).

Sprekk ved kanalskjøt vet jeg veldig mange X'er har, så her undrer det meg ikke om Tesla sier det er innenfor spec.

Stå på ditt, med god argumentasjon, så går det nok fint.

OhmPaPa

Jeg fikk fjernet rust uten problemer etter tilsvarende NAF-test.

Men som alltid med merkeverksted kommer det an på den personen som får saken.

Gusse

Når vi først snakker garantiutløpstest:
Mener det var noen her inne som hadde tatt denne hos Tesla selv, og at det var en fordelaktig løsning. Type: hvis de ikke finner feil og mangler som de burde sett, så kan de holdes ansvarlig i ettertid.
Erfaringer der?

Lynet

Tesla X er laget av aluminium, det ruster ikke. Det er kun i bolter og noen få deler som er laget av stål. Det er kun stål som ruster, alu korroderer. Korrosjon på aluminium stopper av seg selv og er kun kosmetisk problem i form av blærer på lakk.
Men er det stål i nærheten spises aluminiumen opp som offeranode.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA