Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Zoe Easee lader på it nett

Startet av Danskeren, lørdag 17. september 2022, klokken 15:25

« forrige - neste »

Danskeren

Hei,

Har fått meg en liten zoe veldig fornøyd så langt.

Det og lade den har jeg først nu lest meg til, er litt av en utfordring. Bor i borettslag og der kan vi kun sette opp Easee lader, denne har vi fått satt opp men kan av gode grunne ikke lade bilen uten enten zaptec portable(som ikke laves mere som jeg har skjønt det) eller den svarte boksen og en adapter kable opp i Easee laderen.

Da vi kjøpte bilen fikk vi med den her runde lader og trafoen.

Da var det jeg lurte noen som vet om det gå og koble opp den trafoen til Easee laderen?
Vil helst ikke ut med nye 12000 for den bøttelader. 🫣
Håper det gir mening. 😊
Mikael

Electric cars in Norway

Sitat fra: Danskeren på lørdag 17. september 2022, klokken 15:25
Hei,

Har fått meg en liten zoe veldig fornøyd så langt.

Det og lade den har jeg først nu lest meg til, er litt av en utfordring. Bor i borettslag og der kan vi kun sette opp Easee lader, denne har vi fått satt opp men kan av gode grunne ikke lade bilen uten enten zaptec portable(som ikke laves mere som jeg har skjønt det) eller den svarte boksen og en adapter kable opp i Easee laderen.

Da vi kjøpte bilen fikk vi med den her runde lader og trafoen.

Da var det jeg lurte noen som vet om det gå og koble opp den trafoen til Easee laderen?
Vil helst ikke ut med nye 12000 for den bøttelader. 🫣
Håper det gir mening. 😊
Mikael

Hei, først grattis med zoe, det er en kongebil og en av de mest solgte elbilene i flere land i europa....

Men når det det gjelder det du spør om så tror jeg - hvis jeg var deg - ville tatt kontakt med styret i borettslag så bedt om å få en kyndig vurdering, ev via det el-firmaet eller trikkern dere bruker.

Deretter kan du gjøre deg en vurdering. Men for all del - du får sikkert noen kyndige svar her inne også. Men ikke kjøp inn "bøtta" før du er sikker..

elektrolux

#2
En enkel, men dessverre nokså kostbar løsning er den nye 3 kW T2-T2 ladetrafoen vår med aktiv kjøling til 13990 kr.

https://www.elbilhjelpen.no/shop/product/renault-zoe-36-kw-t2-t2-ladetrafo?tm=ladestasjoner

Plug and play i ladestasjonen og bil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Helge

Hei Mikael

Du skriver "Da vi kjøpte bilen fikk vi med den her runde lader og trafoen."  Mener du med dette at den "runde lader" er en eldre Podpoint ladestasjon og at trafoen er en 1:1 isolasjonstrafo? Den trafo som fulgte med den ene brukte ZOE'en vi kjøpte (der det også fulgte med en Podpoint) var en ringkjerne isolasjonstrafo med hvit metallkapsling utenpå. Denne trafoen kan helt utmerket kobles foran en Easee ladestasjon.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Danskeren

Hei,
Litt usikker på hva du mener men det er den her tunge trafo som veier 35 kg eller sånn. Fra vtx. Snakket med Keas elektriker og de skal koble den sammen med Easee. Håper det vil funge, burde jo det...

Helge

Sitat fra: Danskeren på søndag 25. september 2022, klokken 01:48
Hei,
Litt usikker på hva du mener men det er den her tunge trafo som veier 35 kg eller sånn. Fra vtx. Snakket med Keas elektriker og de skal koble den sammen med Easee. Håper det vil funge, burde jo det...

Ja dette SKAL fungere når det kobles sammen korrekt!

Vi har selv en slik 35 kg tung transformator (se det første bildet) foran vår gamle Podpoint ladestasjon. I år fikk vi en svært god pris 8.990,- på en ny og litt mer moderne trafo å sette foran Easee ladestasjonen som vi kjøpte i mars i år. Denne Victron skilletransformatoren (se bilde 2) veier bare 23 kg, men er en del mer avansert med aktiv kjøling/viftestyring og noe ytterligere vern utover jordfeilvern.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Helge på søndag 25. september 2022, klokken 14:08
Sitat fra: Danskeren på søndag 25. september 2022, klokken 01:48
Hei,
Litt usikker på hva du mener men det er den her tunge trafo som veier 35 kg eller sånn. Fra vtx. Snakket med Keas elektriker og de skal koble den sammen med Easee. Håper det vil funge, burde jo det...

Ja dette SKAL fungere når det kobles sammen korrekt!

Vi har selv en slik 35 kg tung transformator (se det første bildet) foran vår gamle Podpoint ladestasjon. I år fikk vi en svært god pris 8.990,- på en ny og litt mer moderne trafo å sette foran Easee ladestasjonen som vi kjøpte i mars i år. Denne Victron skilletransformatoren (se bilde 2) veier bare 23 kg, men er en del mer avansert med aktiv kjøling/viftestyring og noe ytterligere vern utover jordfeilvern.

Jammen bra dere informerer så detaljert om dette Zoe spesifikke temaet. Tror mange har vurdert flere av zoe alternativene (inkl elmotor variantene) men så har de lest om IT-nett osv og så falt helt av og droppet å kjøpe seg zoe. Det er synd for zoe er en skikkelig fin bil. Men leser de her så finner de jo gode forklaringer. Bra!

Danskeren

Så bra... da blir skilletrafoen satt opp onsdag av Keas. Gleder meg så slipper jeg å låne naboen sin zapcharger. 😝
Skal dele hva status er når jeg har fått ladet med det nye settup.

Danskeren

Og da var skilletrafoen satt til Easee laderen.. så gleder var stor da jeg skulle lade.. virker det så NEI...
Ser i appen at det står 6a, er det ikke noe med zoe'en må minst ha 7? Dette burde vel installatøren ta høyde for eller? #girsnartoppzoetilsalgs

Helge

#9
Sitat fra: Danskeren på torsdag 06. oktober 2022, klokken 08:53
Og da var skilletrafoen satt til Easee laderen.. så gleder var stor da jeg skulle lade.. virker det så NEI...
Ser i appen at det står 6a, er det ikke noe med zoe'en må minst ha 7? Dette burde vel installatøren ta høyde for eller? #girsnartoppzoetilsalgs

En Easee ladestasjon skal fungere helt fint når den er koblet til etter en vanlig 230/230 V skilletrafo.
Jeg har ikke sett hvordan det er koblet hos deg og kan derfor ikke gi noen 100 % sikker diagnose i denne saken. Men jeg mistenker at det er ZOE'en som nekter å lade da den ikke oppfatter dette som et TN nett uttak. Er den ene lederen ut av skilletrafoen (den ene av de to lederne ut av sekundærviklingen) koblet til lokal jord (gul/grønn) foran tilkoblingen til Easee ladestasjonen? Det er HELT avgjørende for at ZOE'n skal lade at jordforbindelsen (som er vist med rød ring i figuren) eksisterer.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Danskeren

Da virket det!! 😁😁 Keas måtte sette opp egen kurs i felles garasjen til meg.. så nu kjøre det som bare det. Så var det den med appen, plutselig forsvant mitt anlegg inne i Easee appen.. 🫣 ganske sikker på jeg ikke har trykket slett anlegg. Så sendte en Mail til han og forhåpentligvis kommer det fort opp og kjøre igjen. 😁

Electric cars in Norway

#11
Litt på siden av tema her inne, men dette var en merkelig sak!

https://www.motor.no/aktuelt/lade-ulyd-forsvant-med-ekstra-filter/234882

OttorieG

Hei, Renault Zoe vil ikke lade.
Vi prøver denne tråden i elbilforumet som siste utvei. Vi har bygd 10 nye garasjerekker med helt ny infrastruktur for elbillading i alle 65 garasjer. 230V IT nett, 42 stk Easee charge til nå, to hovedkurser med lastbalansering fra seks masteroboter. PlugPay styrer forbruk og fakturering. Zoe´n er fem år gammel. Elektrikerfirmaet demonterte skilletrafoen fra den gamle garasjen og monterte den senere i den nye.
PlugPay bekrefter kontakt med ladere og at den er åpen.
Zoe´n var inne på Bilsentrum fredag og sjekket ladeport, alt ok (kr 2900!!)
Jeg sendte elektriker bilde i tråden her  av koblingsskjema mellom Easee og skilletrafo.

Fagansvarlig i elektrikerfirmaet skriver:

"Hei,
Bekrefter at lader er oppkoblet som anvist.
Vi har nå hatt to ekstra besøk på plassen knyttet til denne laderen. Og har hatt dialog med både Easee support, Bilsentrum og sluttbruker underveis.
Etter alle våre målbare parameter er alt riktig, inklusive vårt eget måleinstrument for sluttkontroll av ladestasjoner.
Men bilen vil ikke lade, og vi er tom for virkemidler.
Mottar gjerne tips."



Så folkens, er det noen som har forslag til løsning??


elektrolux

#13
Sitat fra: OttorieG på onsdag 23. november 2022, klokken 10:17
Mottar gjerne tips."

Så folkens, er det noen som har forslag til løsning??

Zoe måler kvaliteten på jordlederen ved å måle potensialet mellom PE og N leder. Er denne over 6V stopper ladingen.

Test gjerne dette ved å lade på lav ladestyrke mens ingen andre lader og/eller mål spenningen mellom jordleder og neutral under lading.

En kvikkfix er en lokal PEN leder på ditt ladepunkt, men det fjerner jordfeildeteksjon.

Riktig løsning er tykkere kabling om PEN punktet på skilletrafoen er i orden.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

OttorieG

Elektriker og Easee fant til slutt ut av det. Det gjelder å treffe på rett person.
Elektriker skriver:

"Renault Zoe kan kun lade på TN-nett, derav egen trafo.
Strukturen med laderne er bygd opp med 1 stk masterenhet pr hovedkurs.

I følge Easse support (konsulent nr. 3 i rekken) kunne ikke en lader som var satt opp for TN-nett stå sammen med IT-ladere med felles master.

Zoe-laderen er nå satt opp som sin egen master med maks 13A ladestrøm (3kW), og fungerer dermed ikke i felles lastbalansering med øvrige. Ladeeffekten på denne vil da heller ikke reduseres ved maksimal belastning av øvrig ladeanlegg."

Zoe eier er nå strålende fornøyd med sin nye garasje og lader, men
ikke like fornøyd med å ha betalt unødige 2900,- for sjekk av ladeporten hos bilforhandler.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA