Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading: Får aldri mer enn 11 kW

Startet av oyvindlr, fredag 06. januar 2023, klokken 09:42

« forrige - neste »

oyvindlr

Zoe z.e.40, 2017 modell. Denne skal jo ta 22 kW, men uansett hvor jeg lader får jeg "aldri" mer enn 11 kW. Aldri i hermetegn, for det har hendt noen ganger (hovedsaklig etter langkjøring) i løpet av mine 6 år med bilen at jeg har fått 22 kW.
Er dette normalt? Jeg vet at kulde påvirker, men jeg bor i Bergen, det er sjelden under 0 grader, og 22 kW er jo uansett ikke særlig rask lading? Noen forslag?


I begynnelsen spurte jeg forhandler om det var noe galt, men fikk bare mumling til svar. Nå er ladeklumpen min kaputt, så jeg er avhengig av offentlig lading - og det er veldig frustrerende at det går forferdelig sakte.

På forhånd takk for svar!

minibiti

I guess you are using the original Type 2 cable that is approved for 22 kW?
If the battery is very cold, or just cold and above say 50%, then it makes sense you do not get 22 kW.
The battery pack gets warmer after a while during charging but it takes time.

Do you have the same problem during the summer?
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

oyvindlr

#2
Jeg bruker kabelen som fulgte med ja. Den sier 480V/32A (se vedlagt bilde). Det burde vel funke?

Legger ved graf fra lading i dag på eviny 22 kW-stasjon. Temperaturen ute var ca 5 grader (og jeg hadde kjørt 3-4 km først), og batteristatus var ca 30% ved start, ca 70% ved slutt. Lading startet på 11 kW, gikk etter hvert ned til 8 kW. Dette er ganske typisk. Det skjer også om sommeren mener jeg.

Jeg skjønner jo at effekten går ned med lave temperaturer, men er det ikke litt spesielt at den alltid havner under 11 kW, nøyaktig halvparten av maks kapasitet?

minibiti

#3
The best would be to follow the battery pack temperature via CanZE but you need a dongle for that.
I am afraid that around 0C you can not expect much more than 11 kW.
One thing that helps is if you charge right after a long trip, you battery pack should be warmer and that should help the charging speed.
I have seen all my ZOEs charging very slow (like 5kW at the beginning if below 0C) if the battery pack is very cold.
But I charge at home with 3.6 kW anyway to I do not see the limitation.

The best is to test again during the summer and see. If you still get 11 kW when the pack is at 20C then there is a problem.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

oyvindlr

Thanks for your answer. I guess it is only the temperature then. And the gradual drop in the charging power from 11 to 8 kW, is that also due to temperature, or SOC?

I must say I still don't quite understand why it can't deliver close to 22 kW at 5 degrees C. After all, 22 kW is not a lot for a 40 kWh battery. And it's not like the home charger drops from 3.6 kW to 1.8kW in cold temperatures, I always assumed that was because the charging is slow anyway.

minibiti

The charging speed is based on a combination of the temperature in the cells, the size of the battery and the SoC.
I think Renault has been very conservative with the charging curve linked to these 3 factors.
The minimum charging speed is probably around 5 kW unless you have a very high SoC.
But also remember that the battery pack does not have a very efficient temperature control system (air based, not liquid) so it takes time to get it to the right temperature if it is now, which impacts the charging speed (everything else being considered).
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA