Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Helt taust om Toyotas nye elbil

Startet av automat, fredag 16. september 2022, klokken 11:32

« forrige - neste »

vinterdekk

Antar det er ikke-faststoff litiums-batterier fra Panasonic. De med treg hurtiglading og AWD som tilbys i Amerika leveres med batterier fra CATL (ikke tilgjengelig her). BYD har vel også ett samarbeid med Toyota og Subaru synes jeg at jeg leste ett sted.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Daniel_0007

Sitat fra: geear på onsdag 21. september 2022, klokken 10:49
Er det faststoffbatterier i bz4x og Solterra?

Nei er lithium batteri fra Panasonic, Toyota skulle jo egentlig vise en bil med faststoff under OL i Japan 2021 men ble vel ikke noe av

https://www.cnet.com/roadshow/news/toyota-solid-state-battery-electric-olympics/
Model 3 2019 LR Rwd

geear

Nettopp. Ergo helt fullstendig irrellevant kommentar, da det var en bil uten faststoffbatteri som var valgt. "Alle" har snakket om faststoffbatterier i mange år allerede, ikke bare Toyota.

THE

Toyota, i tillegg til Fisker, er vel de eneste som har varslet snarlig innfasing av faststoffbatterier i elbiler i stor skala. Toyota sine tidsestimater får meg nesten til å tro at Elon Musk har en deltidsstilling i Toyota...
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

vinterdekk

Faststoff og annen automobil-batteri satsing er muligens mer presist ett Toyota/Panasonic Joint Venture prosjekt ut ifra denne annonseringen fra 2020: https://news.panasonic.com/global/press/en200203-4

Noe mer pondus i elbil sammenheng gir det jo ift. om Toyota skulle finne opp en ny elbil med erfaring fra utvikling av hybridbiler alene.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

geear

Sitat fra: THE på onsdag 21. september 2022, klokken 14:22
Toyota, i tillegg til Fisker, er vel de eneste som har varslet snarlig innfasing av faststoffbatterier i elbiler i stor skala. Toyota sine tidsestimater får meg nesten til å tro at Elon Musk har en deltidsstilling i Toyota...
NIO har sagt de skal levere faststoff i fjerde kvartal i år, og "alle" snakker om det, Hyundai, KIA, VW, BMW, Nissan, osv..

THE

Alle snakker om  det, nesten på samme måte som alle har snakket om hydrogen. Det kommer om fem år.... Ennå har jeg ikke sett noen forskningrapporter som tyder på at faststoffbatterier i stort nok volum til masseproduksjon i elbil er nært forestående, men det kan jo være at Nio og Toyota har interne forskningsmiljøer som har klart å gjøre store gjennombrudd i hemmelighet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

egleh

Sitat fra: THE på onsdag 21. september 2022, klokken 20:34
Alle snakker om  det, nesten på samme måte som alle har snakket om hydrogen. Det kommer om fem år.... Ennå har jeg ikke sett noen forskningrapporter som tyder på at faststoffbatterier i stort nok volum til masseproduksjon i elbil er nært forestående, men det kan jo være at Nio og Toyota har interne forskningsmiljøer som har klart å gjøre store gjennombrudd i hemmelighet.
å ja, neste generasjon batterier er definitivt noen år unna markedet, feks dendrittproblemet i faststoffbatterier er visst fortsatt en showstopper. men ser fler og fler har tro på at graphene aluminium vil komme raskere på markedet selv om energitettheten er noe lavere enn dagens li-ion kjemi.

SurSnasen

Sitat fra: geear på mandag 19. september 2022, klokken 16:44
Da håper jeg ikke det er et visst amerikansk selskap som også begynner på T som du sikter til. For de overgår nok Toyota med høye kneløft hva angår tilgivende og lite kravstore kunder.
Det gjelder vel de fleste andre merker, men at Tesla har tilgivende og lite kravstore kunder må du lenger ut på landet med. Det finnes ikke andre merker der folk kommer med fem sider lange excellister de skal gå gjennom ved utlevering av nybil. Skal teste å spille musikk fra usb-plugg for eksempel?
[/quote]

Selvsagt er det meningsløst med detaljerte sjekklister. Men det er et absolutt fåtall som benytter de. Ellers er det et behov skapt av Tesla selv, hvor kvalitetskontrollen har blitt overlatt til kunden selv.
Og slik Tesla gjør utleveringene nå, hvor Tesla ikke gidder bruke noe tid sammen med deg ved utlevering, og klargjøringen er kjapp og enkel, er det sannelig på sin plass å hevde at kundene ikke er særlig kravstore.
Når opplevde du sist at Tesla ordnet lakkforsegling av bilen før overlevering? Hva med informasjonsflyten fra bestilling til overlevering? Du hører nada fra de om når bilen produseres. Du hører nada fra de om hvor bilen produseres. Du hører nada fra de om bilen har blitt satt på båt fra Kina. Et par uker før overlevering får du en sms fra Tesla om at du kan booke en time for overlevering. Så kommer det sms om at de har satt i gang førstegangsregistrering. Dernest en sms om betalingsinstruksjoner. Og til slutt en sms med info om overlevering, hvor da overlevering skal skje UTENDØRS.

Ved overlevering sjekkes du inn. Neste du hører er at bilen din er klar. Ingen følger deg ut til bilen for gjennomgang. Du forventes å heller ha brukt tid på å se på noen videoer for å lære deg bilen.

Hvordan går det med informasjonsflyten fra Tesla ut til de som i 2019 bestilte 7-seter Model Y? Hvordan går det med informasjonsflyten fra Tesla ut til de som har bestilt Model Y Performance i andre farger enn svart eller hvit?

Så er kundene egentlig særlig kravstore?

Daniel_0007

#24
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 27. september 2022, klokken 08:24
Sitat fra: geear på mandag 19. september 2022, klokken 16:44
Da håper jeg ikke det er et visst amerikansk selskap som også begynner på T som du sikter til. For de overgår nok Toyota med høye kneløft hva angår tilgivende og lite kravstore kunder.
Det gjelder vel de fleste andre merker, men at Tesla har tilgivende og lite kravstore kunder må du lenger ut på landet med. Det finnes ikke andre merker der folk kommer med fem sider lange excellister de skal gå gjennom ved utlevering av nybil. Skal teste å spille musikk fra usb-plugg for eksempel?

Sitat
Selvsagt er det meningsløst med detaljerte sjekklister. Men det er et absolutt fåtall som benytter de. Ellers er det et behov skapt av Tesla selv, hvor kvalitetskontrollen har blitt overlatt til kunden selv.
Og slik Tesla gjør utleveringene nå, hvor Tesla ikke gidder bruke noe tid sammen med deg ved utlevering, og klargjøringen er kjapp og enkel, er det sannelig på sin plass å hevde at kundene ikke er særlig kravstore.
Når opplevde du sist at Tesla ordnet lakkforsegling av bilen før overlevering? Hva med informasjonsflyten fra bestilling til overlevering? Du hører nada fra de om når bilen produseres. Du hører nada fra de om hvor bilen produseres. Du hører nada fra de om bilen har blitt satt på båt fra Kina. Et par uker før overlevering får du en sms fra Tesla om at du kan booke en time for overlevering. Så kommer det sms om at de har satt i gang førstegangsregistrering. Dernest en sms om betalingsinstruksjoner. Og til slutt en sms med info om overlevering, hvor da overlevering skal skje UTENDØRS.

Ved overlevering sjekkes du inn. Neste du hører er at bilen din er klar. Ingen følger deg ut til bilen for gjennomgang. Du forventes å heller ha brukt tid på å se på noen videoer for å lære deg bilen.

Hvordan går det med informasjonsflyten fra Tesla ut til de som i 2019 bestilte 7-seter Model Y? Hvordan går det med informasjonsflyten fra Tesla ut til de som har bestilt Model Y Performance i andre farger enn svart eller hvit?

Så er kundene egentlig særlig kravstore?

Ang utlevering, er det avhengig av hvor og når man tar imot bilen.
Flere steder hvor man har utlevering inne og hvor folk går igjennom åssen bilen funker og spør om man har noe flere spørsmål.
Var i hvert fall slik for meg når jeg tok imot i Drammen i 2019.
Andre enden av skalaen er typ parkerings plassen på Lillestrøm hvor de må pushe ut mest mulig biler slik at kvartals tallene ser bra ut.
Model 3 2019 LR Rwd

geear

Har hentet ut fire nye Teslaer, alle sammen innendørs, og har aldri opplevd annet enn personlig oppfølging fra jeg stod ved døra til jeg kjørte ut.

Moas

Sitat fra: geear på tirsdag 27. september 2022, klokken 12:22
Har hentet ut fire nye Teslaer, alle sammen innendørs, og har aldri opplevd annet enn personlig oppfølging fra jeg stod ved døra til jeg kjørte ut.
Når jeg hentet Teslaen i Lillestrøm tidligere i år opplevde jeg ikke noe annet en kaos. Andre som var der opplevde å enda verre. Makan til lite profesjonelt opplegg har jeg aldri sett noen gang før
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

turfsurf

Sitat fra: Moas på tirsdag 27. september 2022, klokken 23:10
Sitat fra: geear på tirsdag 27. september 2022, klokken 12:22
Har hentet ut fire nye Teslaer, alle sammen innendørs, og har aldri opplevd annet enn personlig oppfølging fra jeg stod ved døra til jeg kjørte ut.
Når jeg hentet Teslaen i Lillestrøm tidligere i år opplevde jeg ikke noe annet en kaos. Andre som var der opplevde å enda verre. Makan til lite profesjonelt opplegg har jeg aldri sett noen gang før
Jeg har samme opplevelse som [mention]geear [/mention] med våre fem Teslaer. Har hentet 2x i Drammen og 3x i Brumunddal, og alle gangene har det vært null stress.

Men tror nok opplevelsene på Lillestrøm er langt under par ifht andre steder.

Får håpe alle bilene kommer fra Berlin etter hvert i en jevnere strøm enn kvartalsbulkene fra Kina.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vollis47

Har blitt litt mye Tesla i denne tråden. Men nå ser jeg at Toyota er klare til å begynne utlevering av den nye elbilen. Det blir nok bra for mange Toyota fans.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Electric cars in Norway

Sitat fra: Vollis47 på fredag 07. oktober 2022, klokken 11:08
Men nå ser jeg at Toyota er klare til å begynne utlevering av den nye elbilen. Det blir nok bra for mange Toyota fans.

Det er en flott bil. Synd at Toyota fikk disse oppstarts problemene...  vi husker jo SW problem på ID.3 .... Så slikt kan skje dessverre.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA