Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke utstyr til å velge timesintervaller for lading

Startet av Trekkoppbil, mandag 05. september 2022, klokken 13:47

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Er det noen som har tips om utstyr, som gjør det enkelt å velge hvilke timesintervaller man skal lade?

Det jeg ønsker meg, er et grensesnitt der jeg kan klikke på de timesintervallene jeg ønsker å lade, og deretter begrenses kjøretøyene til å lade kun de intervallene.

I 13-tida får vi tilgang til spotprisene for morgendagen, og deretter ønsker jeg å velge manuellt hvilke intervaller det skal lades, på en lettvin måte.

Hvis man ikke har lettvitnt  løsning, så kan det på denne tida av året, være mye jobb å legge strømforbruket til rimelige timesintervaller:
Det kan være visse timer på natta, og spredte timesintervaller på dagen, at spotprisen kan være på det lågeste, og den kan variere med 3 kroner + mva i løpet av døgnet.

Det er hovedsakelig i helgene vi lader, når det er rimelig, og det er også behov for å velge noen timesintervaller i løpet av uka med lading.
En leieboer ser ut til å lade i hytt og vær, med låg effekt, og at han vanligvis er plugga i.

Bilpark:
1 stk 3-fasebil.
1 stk type-1 bil. Unntaksvis flere.
1 stk schuko-bil.

Det er et gammelt hus med kun 16A kurser, så det tar 10 timer å lade bil på 90kwt, og 7 timer å lade bil på 20kwt.

Ingeniøren

Bruker Jedlix og der kan du velge når lading skal start og og stoppe hvor mye bilen skal være ladet opp når du skal dra. Da velger den de billigste tidspunktene. Problemet er jo at den ikke vet om når du varmer vv beholderen og nå evt andre lader. vvb kan jeg styre nå så da kan jeg velge å vente med å lade bilen til vvb er varm. Verre dog med leieboer... Jedlix støtter ikke alle dog.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Trekkoppbil

#2
Det jeg er på utkikk etter, er å fritt kunne velge et multiplum av timesintervaller, så ladinga kan starte og stoppe flere ganger i løpet av natta og døgnet, etter noen ganske kjappe valg.

Eksempel:
Har man et batteri på 90 kwt,og en bil som bruker i størrelsesorden 15kwt om dagen, og som trenger ca 11 timer lading i uka, så ønsker jeg å velge manuellt hvilke 11 timesintervaller bilen skal lade.
Å måtte oppgi avreisetidspunkter og ønsket ladenivå, synes jeg er vanskelig å forholde seg til.

En tilnærming kunne til nød være at man velger en makspris for lading, så kunne man hver dag sette en maks pris for å velge hvilke intervaller man skulle lade neste døgn.

Eksempel:
Søndag 4. sept var spotprisen under kr 2,20 8 timesintervaller:
Kl 00-04
Kl 06-07
Kl 08-10
kl 11-12
Ellers i døgnet var prisen opptil 5 kroner, og ellers i uka er det vanlig at den ligger på 3-6kr.

Hvis man lader opp bilen i helga, og velger seg 2-3 billige timesintervaller i løpet av uka, så er man i mål.

At utstyret kan velge nogenlunde billige intervaller  automatisk kan jeg tru på til en viss grad, men at det  skal velge de billigste tidspunktene, er jo løgn og bedrag.

Det er i helga det er interressant å lade. Om man setter avreisetidspunkt mandag morgen, så er det ingen som veit i løpet av natt til lørdag eller lørdagen, hvilke timesintervaller strømmen blir billigst i helga.
Da blir det en gambling hvor mye man vil lade i løpet av lørdagen, og hvor mye man vil utsette til seinere i helga, og det er mange hensyn man vil ta. Man kan vurdere værmelding, tordenfare, bruk av bilen, gjetninger på prisutviklng resten av helga, hensyn til ulike kjøretøy i egen bilpark, for leieboeres bilpark, og gjestekjøretøy og forbruk ellers i huset. 

Det er gamblingen på hvor mye man vil lade hver dag, og hvor mye lading man vil utsette, jeg ønsker å gjøre manuellt.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

#4
Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 05. september 2022, klokken 13:47
Er det noen som har tips om utstyr, som gjør det enkelt å velge hvilke timesintervaller man skal lade?

Det jeg ønsker meg, er et grensesnitt der jeg kan klikke på de timesintervallene jeg ønsker å lade, og deretter begrenses kjøretøyene til å lade kun de intervallene.

Tja, jeg ville satt opp Home Assistant automasjoner som styrte ett relé foran laderen. Da kan man lage ett dashboard med en automasjon for hver time.

Gjerne med en graf over prisene som viser de billigste timene. Selv bruker jeg HA til dette for å lade MCen, siden den ikke takler smartlading med Easee. Da tar HA og skrur på lading de X antall timene det er billigst, uten å ta hensyn til SOC eller ladefart. Det eneste jeg setter er hvor mange timer den skal være på, og fra/til intervall.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

#5
Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 05. september 2022, klokken 23:55
Det jeg er på utkikk etter, er å fritt kunne velge et multiplum av timesintervaller, så ladinga kan starte og stoppe flere ganger i løpet av natta og døgnet, etter noen ganske kjappe valg.

En tilnærming kunne til nød være at man velger en maks pris for lading, så kunne man hver dag sette en maks pris for å velge hvilke intervaller man skulle lade neste døgn.

At utstyret skal velge de billigste tidspunktene, er jo bare løgn og bedrag.

Det er i helga det er interressant å lade. Om man setter avreisetidspunkt mandag morgen, så er det ingen som veit i løpet av natt til lørdag eller lørdagen, hvilke timesintervaller strømmen blir billigst i helga.
Fredag ettermiddag, når man ser prisene for lørdagen, så kan man gjøre en vurdering av hvor mye man vil lade i løpet av lørdagen. Da blir det en gambling hvor mye man vil lade i løpet av lørdagen, og hvor mye man vil utsette til seinere i helga, og det er mange hensyn man vil ta.

Avreisetidspunkt synes jeg er helt uinteressant å forholde seg til. Hvor tidlig man skal dra på mandag morgen, eller om man skal kjøre noen sporadiske småturer i løpet av helga, er en privatsak som jeg ikke ønsker å bli spurt om, og hvor høyt bilen skal være lada om man tar en tur til butikken eller andre steder i nærområdet, er også et helt uinterressant spørsmål som jeg vil nekte å svare på.

Og hvis jeg trenger å lade 2 timesintervaller i løpet av uka, og jeg veit at jeg vil lade f.eks kl 02-03, og kl  14-15 på en onsdag, så blir det klønete å måtte regne seg fram til et avreisetidspunkt og antall prosent, for at bilen skal lade nettopp disse timesintervallene.

Min erfaring er at det fungere bra fra dag til dag, men at Jedlix noen ganger ikke rekker å bli ferdig opp til den prosenten som er satt. Dette kan jeg sjekke på OSS appn min. Kan jo ikke forvente at de vet en pris som ikke er satt enda over helga ? Helga kan man som regel styre manuelt så lenge man er hjemme. Det har jeg gjort en hel del i de siste mnd.

Ellers lader jeg stort sett på jobb og det er desidert billigst, men der har de skrudd ned kapasiteten (tror jeg) slik at jeg stort sett holder kapasiteten der den var. Skal jeg fylle på må jeg gjøre det hjemme. Ser det er noen som glemmer bilen på jobb over natta dog.. og vi har nok noen naboer som vet om dette parkeringshuset og ....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Trekkoppbil

Takk for interrssante svar.

Jedlix:
Den var kjapp å komme i gang med. Det var bare å laste ned en app, opprette bruker og kople den til bilen. Terskelen var at man  måtte oppgi passord til bilen, og det er ikke helt greit å oppgi  det til en 3.parts app som dette.

Her kan man som du nevner, oppgi avreisetidspunkt og ønska  SOC.  I utgangspunktet burde det være enkelt å regne ut. Jeg antar at bilen lader ca 10 prosentpoeng pr time, og at den får ca 9 kw dc, når vi lader med 16A. Så i natt når prisen er nede i 2 kr i 2 timer, så kunne man f.eks velge at bilen skal lade fra 44 til 64%.
Jeg klarte ikke å kople til flere biler.

Myenergi:
Leverandøren har mange produkter, så det var litt uoversiktlig hva man trenger. Er det appen og Evse som heter Zappi som man trenger?
Må det være spesiell versjon av Zappi for å få støtte for app, og for at det skal følge med dc-vern, eller kan man kjøpe noe gammelt på Finn?
Jeg ser det er noe rimelig på Finn som jeg kunne prøve til en enfasebil med overgang til type 1.
Men har Myenergi noen løsning for schuko?

Home Assistant:
Det ser spennende ut ved første øyekast. Det er sikkert mange muligheter med DIY.  Finnes det greie Evser som kan styres med Zigbee eller Z-wave? Men jeg tviler på at jeg har nok overskudd for tida, hvis det er noe som må utvikles sjølv, ellers er alltid lysten der, til å fikle litt.


elektrolux

#7
Myenergi produktene kan med stor nøyaktig og via en intuitiv og enkel app styre nøyaktig hvilke tidspunkt en ønsker å lade elbilen og VVB/varmekabler etc.

Utgangspunktet er enten ladestasjonen som i V2 varianten kommet med innbygd 6 mA DC vern eller Eddi for kontroll på VVB/resistiv last.

For å kunne bruke den gratis appen kreves en HUB. Denne er nå innebygd i Eddi

Utstyret gir perfekt kontroll over det totale effektforbruket i huset og fordeling av strømmen etter eget ønske.

Eneste aberet foreløpig er at 3 fase IT nett. Her sliter utstyret med korrekt beregning av effekten, men forhåpentligvis vil det komme en løsning på dette snart.


https://youtu.be/PBm5WNEXoAc
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

#8
Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 08. september 2022, klokken 22:46
Takk for interrssante svar.

Jedlix:
Den var kjapp å komme i gang med. Det var bare å laste ned en app, opprette bruker og kople den til bilen. Terskelen var at man  måtte oppgi passord til bilen, og det er ikke helt greit å oppgi  det til en 3.parts app som dette.

Her kan man som du nevner, oppgi avreisetidspunkt og ønska  SOC.  I utgangspunktet burde det være enkelt å regne ut. Jeg antar at bilen lader ca 10 prosentpoeng pr time, og at den får ca 9 kw dc, når vi lader med 16A. Så i natt når prisen er nede i 2 kr i 2 timer, så kunne man f.eks velge at bilen skal lade fra 44 til 64%.
Jeg klarte ikke å kople til flere biler.

Myenergi:
Leverandøren har mange produkter, så det var litt uoversiktlig hva man trenger. Er det appen og Evse som heter Zappi som man trenger?
Må det være spesiell versjon av Zappi for å få støtte for app, og for at det skal følge med dc-vern, eller kan man kjøpe noe gammelt på Finn?
Jeg ser det er noe rimelig på Finn som jeg kunne prøve til en enfasebil med overgang til type 1.
Men har Myenergi noen løsning for schuko?

Home Assistant:
Det ser spennende ut ved første øyekast. Det er sikkert mange muligheter med DIY.  Finnes det greie Evser som kan styres med Zigbee eller Z-wave? Men jeg tviler på at jeg har nok overskudd for tida, hvis det er noe som må utvikles sjølv, ellers er alltid lysten der, til å fikle litt.

Kjekt å se du har fått øyne opp for Jedlix :-), enn så lenge gratis. Du får til og med betalt...

Så det vinduet i natt så da tenkte jeg å test og følge ekstra godt med. Har en vvb koblet til via kontakt, originalt for 30 år siden, og Shelly plug 16A. Ikke bra sier noen og mener man skal klippe ledningen, skru alt i en liten boks og putte det i veggen., ikke meg ett 30 år. Denne styrer jeg med Shelly app og er satt til å være innkoblet fra 00 til 04:30 hver natt som holder for vårt bruk.

Erfaringsmesse varmer vvb fra 00:00 til 01:30 og er ferdig for natta. Satte derfor at bilen skulle lade fra 66-75% på 13A mellom 02:00 og 05:00 i Jedlix. Og riktig når de to billigste timene kom fra 02:00-04:00 ladet bilen opp til 75%. Noen vil sikkert si at det var fordi jeg hadde satt start til 02:00, men det stemmer ikke fordi om prisen er lik vil den vente til slutten av perioden... Det eneste jeg ikke liker er at når jeg plugger bilen tar det relativt lang tid før den våkner og registrerer at bilen er plugget - i går tok det ca 20 min, samt at den noen ganger bommer litt på ladehastigheten slik at jeg som regel setter avreise en time før jeg skal om jeg trenger det jeg har satt.

Bruker og dette til å fange billige perioder i helga fra dag til dag. Ser jeg kan setter avreise lang tid inn i fremtiden, men vet ikke om det fungere mht billigste perioden og jeg vet i alle fall ikke prisen på søndag en tidlig lørdag...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Erik Ola Ulvestad

Våre 2 boksar med enkel tidskanal. Legger kanskje opp til fleire intervall og/eller ukesprogram etter kvart.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA