Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

valg...

Startet av egleh, lørdag 11. juni 2022, klokken 15:27

« forrige - neste »

Panders

Hvis man først skal spise dyret, så er det vel kurant å få brukt skinnet også  ;)

...men uansett hadde det jo vært kurant med noe kunstig skinn eller lign for holdbarhet.
-17 Model S 75D

El-o

Markedet for naturlig skinn fra storfe er større enn de skinnene man får som biprodukt av kjøtt- og melkeproduksjon, så alternativet til skinnseter er ikke at skinnet kastes. At hele dyret blir utnyttet når man aler opp dyr til mat og klær er helt OK, men jeg foretrekker å ha skinnet på beina (sko og støvler) framfor å sitte på det når jeg kjører bil.
Jeg har bestilt Buzz med komfort setepakke, og da er det en kombinasjon av kunstskinn og stoff i setet. Jeg antar at det skyldes at kunstskinnet ikke puster, og derfor kan bli klamt, varmt i sola og kaldt om vinteren. Hvordan stoffet står seg mot slitasje og flekker vet jeg ikke, men fortsatt er det vel vanskelig å slå naturskinn som vedlikeholdes jevnlig.

Jeg har ikke små barn lenger, men en langhåra bikkje som elsker vann generelt og søledammer spesielt, så jeg kjenner godt behovet for å beskytte setene mot skitt og søl.  :D  (Vi klarte aldri å venne henne til bur, dessverre).
Citroén C-Zero og VW ID. Buzz

aleksandrium

Har bestilt bil, men i ettertid kan jeg ikke finne noe om gummimatter, hverken i listen over spesifikasjoner og utstyr, eller som valgbart utstyr i konfiguratoren.

Noen som vet om dette følger med eller er tilgjengelig? Norsk vinter uten gummimatter er helt utenkelig.
2019 Chevrolet Bolt
2019 Kia E-Niro
2022 VW ID. Buzz

Mortstokk

Sitat fra: aleksandrium på fredag 16. september 2022, klokken 13:46
Har bestilt bil, men i ettertid kan jeg ikke finne noe om gummimatter, hverken i listen over spesifikasjoner og utstyr, eller som valgbart utstyr i konfiguratoren.

Noen som vet om dette følger med eller er tilgjengelig? Norsk vinter uten gummimatter er helt utenkelig.

Har jeg egentlig ikke tenkt over, men tar for gitt at det følger med. Så vidt meg bekjent leveres alle andre Vw modeller med gummimatter.
Selv kommer jeg uansett til å investere i mattesett med kant. Av erfaring blir det vått på teppet med originale kantløse matter.

kodax

Det var jo mye fokus på panoramataket i reklamene før den ble mulig å bestille, men det har den altså (foreløpig) ikke?
Og i følge artikkelen i Broom, så går det ikke an å åpne vinduene i baksetet?
..ikke helt drømmecamping-bilen ennå, altså.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

egleh

Sitat fra: kodax på mandag 19. september 2022, klokken 13:30
Det var jo mye fokus på panoramataket i reklamene før den ble mulig å bestille, men det har den altså (foreløpig) ikke?
Og i følge artikkelen i Broom, så går det ikke an å åpne vinduene i baksetet?
..ikke helt drømmecamping-bilen ennå, altså.
ja veldig skuffende interiør for 1. generasjon i forhold til konseptbilene. det er merkelig, for vw har jo all verdens fleksible løsninger klare for implementasjon fra multivan; seter på skinner i gulvet, luftekanaler, soltak mm. så det kommer vel, men de slapp å få mine penger denne omgang. kanskje de har slitt med vektkompromiss, nyttelasten er jo bare rett over 500kg, og det er ikke mer enn sånn passe med så stort bagasjerom.

HaraldElBil

Sitat fra: egleh på mandag 19. september 2022, klokken 17:22
ja veldig skuffende interiør for 1. generasjon i forhold til konseptbilene. det er merkelig, for vw har jo all verdens fleksible løsninger klare for implementasjon fra multivan; seter på skinner i gulvet, luftekanaler, soltak mm. så det kommer vel, men de slapp å få mine penger denne omgang. kanskje de har slitt med vektkompromiss, nyttelasten er jo bare rett over 500kg, og det er ikke mer enn sånn passe med så stort bagasjerom.

Derfor har jeg aldri skjønt folk som bestiller bil uprøvd og uspesifisert. Jeg var fristet til ID Buzz (er på jakt etter en Touran-erstatter) og den ser jo riktig så fin ut, men utstillingsbilen levde ikke helt opp til forventningene. Hvis den kommer i kort utgave med 100kWh-batteri og panoramatak så er vi nesten der. (Har panoramatak i Touran med motorisert gardin, veldig digg)

En kollega som har bestilt cargo-utgaven fikk telefon fra Møller og de sa at demobilene er på Bekkelagskaia nå, så det er snart tid for prøvekjøring. Gleder meg som en unge!

RJK

Sitat fra: egleh på mandag 19. september 2022, klokken 17:22
Sitat fra: kodax på mandag 19. september 2022, klokken 13:30
Det var jo mye fokus på panoramataket i reklamene før den ble mulig å bestille, men det har den altså (foreløpig) ikke?
Og i følge artikkelen i Broom, så går det ikke an å åpne vinduene i baksetet?
..ikke helt drømmecamping-bilen ennå, altså.
ja veldig skuffende interiør for 1. generasjon i forhold til konseptbilene. det er merkelig, for vw har jo all verdens fleksible løsninger klare for implementasjon fra multivan; seter på skinner i gulvet, luftekanaler, soltak mm. så det kommer vel, men de slapp å få mine penger denne omgang. kanskje de har slitt med vektkompromiss, nyttelasten er jo bare rett over 500kg, og det er ikke mer enn sånn passe med så stort bagasjerom.
Pga etterspørsel og lav produksjon/leveranse, så har det vært god butikk å være tidlig ute, selv om man ikke tenker å beholde bilen men bare flippe for fortjeneste. Og så lenge etterspørselen er godt høyere enn leveransene, så vil dette fremdeles være attraktivt.

Jeg bestilte egen bil på forhånd, men der var det lovnad om å kunne trekke seg inntil dagen bilen ble klar til leveranse, så da var risikoen minimal. Jeg hadde neppe gjort dette på usett bil, om jeg låste meg fast i å måtte ta den, men så var mitt mål å beholde bilen.

Som ekstra sikkerhet var jo og at lav leveranse ville gjort at jeg til nød kunne flippet den for fortjeneste, selv etter å ha prøvd den noen måneder. For endel biler er etterspørselen noe mer tvilsom, selv om de aller fleste nok vil kunne antas som "safe gambling" og investering.

Det store spørsmålet er egentlig hvor lenge dette varer, men så lenge elbiler spiser marked og det ikke leveres nok til å dekke etterspørselen, er nok det enda trygt. Selv denne avgiftsinnføringen gir jo rom for ekstra fortjeneste om man får bil i år, og prisen er rundt eller over 500 K, nettopp fordi disse vil bli dyrere etter MVA, og det vil dra opp prisene på nyere, knapt brukte biler.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

HaraldElBil

Var og så på utstillingsmodellene forrige uke, og det var ikke noen lufteventil i taket/på siden for baksetepassasjererene. Antar da at friskluft må komme fra under forsetene?

Må prøve å få til en prøvekjøring snart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA