Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Servicepriser- Kona

Startet av andy76, torsdag 15. september 2022, klokken 11:52

« forrige - neste »

andy76

Hei, hvordan er disse? Har esoul idag, og syns den er dyr. 1. år 2500, 2. år 5000, 3.år 2500+ 12v ecall batteri 2500 og batterikjølevæske 4000. Kona og esoul har vel mye til felles, er det like dyrt på Kona? Hva med ecall batteri og denne kjølevæsken- Hyundai lik Kia? Priser er inkl oppsmøring av bremser.
Peugeot Ion 2015- Solgt
Skoda CitigoE 2020
Kia eSoul 64kw Excl 2020

Moas

#1
Har erfaring med begge merkene/modellene tidligere. Mitt inntrykk var at Kia+ BOS er ca. 30% enn Kona service hos merkeverksted. Når Kona kom med ny kjølevæsken i 2020 så kostet skifte 12 000. Sikker billigere nå etter mye klager
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Vidar_S

Sitat fra: andy76 på torsdag 15. september 2022, klokken 11:52
Hei, hvordan er disse? Har esoul idag, og syns den er dyr. 1. år 2500, 2. år 5000, 3.år 2500+ 12v ecall batteri 2500 og batterikjølevæske 4000. Kona og esoul har vel mye til felles, er det like dyrt på Kona? Hva med ecall batteri og denne kjølevæsken- Hyundai lik Kia? Priser er inkl oppsmøring av bremser.

Om man vil spare på service-prisen kan jeg anbefale 2018 eller 2019 Hyundai Kona som hverken har ecall-batteri eller dyr batterikjølevæske :)  Skal dog sies at utgangsprisen du oppgir med 2500 for service inkl smøring av bremser virker helt grei. Jeg har vel betalt +/- 2500 for hver service (både 1, 2. og 3 år), men da uten noe smøring av bremser. Skal nå ha den inn på 4 år / 60.000 km service og har fått pris på 2500 også for denne (fremdeles uten smøring av bremser).

Skal sies at jeg har takket nei til ekstratjenester ved service som etterfylling av spylevæske, bytte av batteri i nøkkel og bytte av pollenfilter i kupeen ettersom det er operasjoner som krever minimalt med tid for å fikse selv.

Moas

Sitat fra: Vidar_S på torsdag 15. september 2022, klokken 15:37
Om man vil spare på service-prisen kan jeg anbefale 2018 eller 2019 Hyundai Kona som hverken har ecall-batteri eller dyr batterikjølevæske :).
Bare pass på at hovedbatteriet er byttet ut ellers tar Kona'en fyr før eller senere.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Vidar_S

Sitat fra: Moas på fredag 16. september 2022, klokken 22:05
Sitat fra: Vidar_S på torsdag 15. september 2022, klokken 15:37
Om man vil spare på service-prisen kan jeg anbefale 2018 eller 2019 Hyundai Kona som hverken har ecall-batteri eller dyr batterikjølevæske :).
Bare pass på at hovedbatteriet er byttet ut ellers tar Kona'en fyr før eller senere.

Det gir jo bare bilen litt ekstra personlighet  :D

Moas

Sitat fra: Moas på fredag 16. september 2022, klokken 22:05
Sitat fra: Vidar_S på torsdag 15. september 2022, klokken 15:37
Om man vil spare på service-prisen kan jeg anbefale 2018 eller 2019 Hyundai Kona som hverken har ecall-batteri eller dyr batterikjølevæske :).
Bare pass på at hovedbatteriet er byttet ut ellers tar Kona'en fyr før eller senere.
Motor og girkasse også da de har en lei tendens til å skjære seg slik at du den berømte strikemotorlyden.
Og Ac, den orginale trenger opptil 1-2 årlige reperasjoner. Og dashbordet da noen av knappene detter av. Og lakken da fronten kan "flakke" av etter noen år.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Vidar_S

Sitat fra: Moas på mandag 19. september 2022, klokken 19:30
Sitat fra: Moas på fredag 16. september 2022, klokken 22:05
Sitat fra: Vidar_S på torsdag 15. september 2022, klokken 15:37
Om man vil spare på service-prisen kan jeg anbefale 2018 eller 2019 Hyundai Kona som hverken har ecall-batteri eller dyr batterikjølevæske :).
Bare pass på at hovedbatteriet er byttet ut ellers tar Kona'en fyr før eller senere.
Motor og girkasse også da de har en lei tendens til å skjære seg slik at du den berømte strikemotorlyden.
Og Ac, den orginale trenger opptil 1-2 årlige reperasjoner. Og dashbordet da noen av knappene detter av. Og lakken da fronten kan "flakke" av etter noen år.

Motor skal jeg være enig med at er/var en svakhet på den første varianten (det er også noe man finner flere eksempler på under Kona-tråden), men AC med 1-2 årlige reparasjoner føler jeg må være mer unntak enn regel..? Har heller aldri hørt om knapper som detter av eller lakk som flakker av. Lakktrøbbel er vel på generell basis mer et Tesla-issue enn Hyundai?

Moas

#7
Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 20. september 2022, klokken 09:36
Sitat fra: Moas på mandag 19. september 2022, klokken 19:30
Sitat fra: Moas på fredag 16. september 2022, klokken 22:05
Sitat fra: Vidar_S på torsdag 15. september 2022, klokken 15:37
Om man vil spare på service-prisen kan jeg anbefale 2018 eller 2019 Hyundai Kona som hverken har ecall-batteri eller dyr batterikjølevæske :).
Bare pass på at hovedbatteriet er byttet ut ellers tar Kona'en fyr før eller senere.
Motor og girkasse også da de har en lei tendens til å skjære seg slik at du den berømte strikemotorlyden.
Og Ac, den orginale trenger opptil 1-2 årlige reperasjoner. Og dashbordet da noen av knappene detter av. Og lakken da fronten kan "flakke" av etter noen år.

Motor skal jeg være enig med at er/var en svakhet på den første varianten (det er også noe man finner flere eksempler på under Kona-tråden), men AC med 1-2 årlige reparasjoner føler jeg må være mer unntak enn regel..? Har heller aldri hørt om knapper som detter av eller lakk som flakker av. Lakktrøbbel er vel på generell basis mer et Tesla-issue enn Hyundai?
Jeg hadde alle disse problemene + litt til på min Kona. Den siste issue var Hyundai sentralt. De var veeeeldig trege med å godkjenne garantisaker og deretter skaffe reservedeler. Til og med merkeforhandleren var ærlig på dette. Så når man har endel saker så ble det laaang ventetid på å fikse det. Da ble det mer plunder enn nødvendig, f.eks. når feste på cruiseknappen var i stykker så fungerte ikke cruisekontrollen før reparasjonen. AC feilene var noe merkeverkstedet ofte registrerte på servicene før meg. Deretter tok det noen mnd. med ventetid og så ble kjøleeffekter stadig dårligere til den ble fikset.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Vidar_S

Sitat fra: Moas på tirsdag 20. september 2022, klokken 10:56
Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 20. september 2022, klokken 09:36

Motor skal jeg være enig med at er/var en svakhet på den første varianten (det er også noe man finner flere eksempler på under Kona-tråden), men AC med 1-2 årlige reparasjoner føler jeg må være mer unntak enn regel..? Har heller aldri hørt om knapper som detter av eller lakk som flakker av. Lakktrøbbel er vel på generell basis mer et Tesla-issue enn Hyundai?
Jeg hadde alle disse problemene + litt til på min Kona. Den siste issue var Hyundai sentralt. De var veeeeldig trege med å godkjenne garantisaker og deretter skaffe reservedeler. Til og med merkeforhandleren var ærlig på dette. Så når man har endel saker så ble det laaang ventetid på å fikse det. Da ble det mer plunder enn nødvendig, f.eks. når feste på cruiseknappen var i stykker så fungerte ikke cruisekontrollen før reparasjonen. AC feilene var noe merkeverkstedet ofte registrerte på servicene før meg. Deretter tok det noen mnd. med ventetid og så ble kjøreeffekter stadig dårligere til den ble fikset.

Ah.. Skjønner. Da har du antakelig vært bortimot like uheldig enn med med tanke på bilen. Med forbehold om at jeg glemmer noe så har jeg "kun" hatt trøbbel med følgende:

byttet fremdriftsmotor (etter ulyd)
et spjeld langt inne i en ventilasjonskanal som hadde låst seg slik at anlegget kun blåste kaldluft når varmepumpen gikk (men var ok når PTC heater kjørte)
håndtak på bakdør som knakk (visstnok en kjent Hyundai-svakhet)
byttet ryggekamera
motor til passasjersete foran som røk
defekte justeringsknapper til passasjersete foran som var årsak til at motoren røk
byttet ombordlader etter at denne forårsaket "check EV system"-melding i bilen

Alt dette har blitt byttet på garanti. Jeg har ikke hørt noe om at de var trege med å godkjenne garantisaker og det meste har gått kjapt å bytte.
Unntaket var kombinasjonen av bytte av fremdriftsmotor + kaldluft fra ventilasjonssystemet som skjedde midt i covid-perioden der man ikke fikk deler fra Asia og de måtte demontere halve bilen for å finne feilen. De 9 (!) månedene det pågikk hadde jeg imidlertid en annen Hyundai Kona som lånebil, så for meg kunne de gjerne brukt mer tid.

Om jeg ikke hadde fått lånebil i de tilfellene der jeg opplevde bilen som mindre enn "fullverdig" hadde definitivt min holdning til både Hyundai og forhandler vært noe annerledes enn hva den er nå.

Har 5-6 kollegaer som alle har Hyundai Kona og ingen av dem har vært borti noen av de problemene jeg beskriver over, så bortsett fra motortrøbbelet på 2018-2019-modellene er jeg usikker på hvor utbredt de øvrige er.

Limodriver

Jeg har også hatt mange feil med min bil og må tilslutte meg erfaringen med elendig oppfølging fra Hyundai sentralt og merkeverksted.

Denne artikkelen på TV2.no viser at det er flere som ikke er fornøyde med Hyundaiverkstedene:
https://www.tv2.no/broom/disse-bileierne-er-minst-fornoyd-nar-bilen-har-vaert-pa-verksted/14850978/

For mitt vedkommende ville det være mye mer aktuelt å kjøpe Hyundai på nytt dersom en fikk utbedret manglene og ikke må krangle for hver minste ting. Jeg orker ikke flere Hyundaier til tross for at bilen i seg selv har vært ok, overhodet ingen premiumbil, men en plastkasse med god rekkevidde...

Jeg tror kanskje dette er bedre hos verksteder i utkantstrøk enn i byene. Min erfaring er at det verste en kan komme borti er en stor forhandler/verksteder i Osloområdet. Da blir det bare tull.


arthur

Minimalt med problemer med min Kona, og ingen problemer med verkstedet BNH i Bærum.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: arthur på fredag 23. september 2022, klokken 15:10
Minimalt med problemer med min Kona, og ingen problemer med verkstedet BNH i Bærum.
Slenger meg på denne. Jeg har hatt 2 problemer med min, PTC-problem  (blåste kaldt på alt under 21 grader, og da blåste den vel varmt), samt motor der jeg fikk teste ut om det å snu motoren hjalp, men fikk problemet raskt tilbake, så nå er motoren bytta på garanti.

Ellers har den funka knall, om vi ser bort fra at navigasjonen og kartet er rævva dårlig, og finner ting langt fra der google maps mener samme målet befinner seg.

En småirritasjon for min del har vært at ved problemer med motoren, så måtte de først sjekke at problemet var der (lydopptak til god hjelp, spesielt ved 2. gang), for så at jeg måtte tilbake for selve reparasjonen.
Små-irritasjon for min del siden jeg jobber turnus, og kunne legge servicetider til dager jeg hadde fri på dagtid eller full fridag, og at jeg ikke er avhengig av bilen i det daglige.

Nå har jeg lånt Kona mi bort til brodern, siden han fikk motorstopp på diesel-bimmern sin, og han er langt mere avhengig av bil i det daglige.

Så nå får vi se om en uke+ er nok til å omvende han fra dieselfantast... ;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tsenng

Er litt imponert over alt i denne tråden.  Virker som de eneste som svarer her er de som har hatt mye trøbbel med bilene sine og ingen som har 0 feil.  Det er vel kanskje typisk da ingen som har 0 problemer vanligvis henger på forumer eller andre medier. Men heisann! Her kommer jeg. 30.000 kilometer kjørt med en Kona uten ett eneste problem på noe som helst av kjøretøyet.  Service hittil har kostet 2500 spenn på mekonomen hurra!.

Ingen issues med noe som helst og denne bilen er bare knall.  Det er jo litt spesielt og synd at denne tråden som handler om service priser ramler inn i all dritt folk har med bilene sine.  Er dere missfornøyd så lag en egen tråd eh?

Vidar_S

Sitat fra: Tsenng på torsdag 29. september 2022, klokken 01:19

Ingen issues med noe som helst og denne bilen er bare knall.  Det er jo litt spesielt og synd at denne tråden som handler om service priser ramler inn i all dritt folk har med bilene sine.  Er dere missfornøyd så lag en egen tråd eh?

Nå er det vel trådstarter mer enn andre som bør vurdere hva som passer eller ikke passer inn her. En ting er om vi hadde snakket ned bilen basert på rykter, men såvidt jeg vet skriver både @RJK og undertegnede av egen erfaring og har fremdeles bilene i vårt eie, på tross av at du tolker våre kommentarer som at vi har hatt mye "dritt" med bilen og er "missfornøyd".

Du står selvsagt helt fritt til å skrive hvor fortreffelig din opplevelse rundt bil / forhandler har vært, men da må det også være åpent for at andre som har motsatte erfaringer kan komme med sin versjon.

RJK

#14
Sitat fra: Vidar_S på torsdag 29. september 2022, klokken 10:03
Sitat fra: Tsenng på torsdag 29. september 2022, klokken 01:19

Ingen issues med noe som helst og denne bilen er bare knall.  Det er jo litt spesielt og synd at denne tråden som handler om service priser ramler inn i all dritt folk har med bilene sine.  Er dere missfornøyd så lag en egen tråd eh?

Nå er det vel trådstarter mer enn andre som bør vurdere hva som passer eller ikke passer inn her. En ting er om vi hadde snakket ned bilen basert på rykter, men såvidt jeg vet skriver både @RJK og undertegnede av egen erfaring og har fremdeles bilene i vårt eie, på tross av at du tolker våre kommentarer som at vi har hatt mye "dritt" med bilen og er "missfornøyd".

Du står selvsagt helt fritt til å skrive hvor fortreffelig din opplevelse rundt bil / forhandler har vært, men da må det også være åpent for at andre som har motsatte erfaringer kan komme med sin versjon.
Kan bare bekrefte at jeg totalt sett er strålende fornøyd, og sannsynligvis kommer til å ha bilen lenge, kanskje helt til den takker for seg.

Selv om jeg har hatt noen issues, så må jeg si det nesten er bare å forvente på en helt ny modell med temmelig fersk drivlinje om mye ny teknologi satt sammen. Mitt innlegg var ment positivt, nemlig at jeg nesten ikke har hatt problemer. Intet med 12V eller feiljustert bakluke eller oe slikt.

Denne er nå godt i gang med sitt 4. driftsår, og har vært nede i Puttgarden i Tyskland, på Sørlandstur og en lang reise nord i landet, med Nordkapp, Kirkenes og Grense Jakobselv. Ingen driftsproblemer, da de issues jeg har hatt har blitt tatt av forhandler på garanti.

Er det noe jeg er litt missfornøyd med, så er det både ting jeg ikke kan klandre bilen for, og småting som egentlig ikke er feil, men dårlige valg av produsenten.

1. Navigasjonen/kartet er råttent dårlig, og den bommer stadig på hvor ting egentlig er.
2. Tilhengerkrok var "lovet", men i ettertid er det kommet mulighet for å ettermontere, men uten slepekapasitet. Og de som kan slepe, har latterlig lavt antall kg. 750 kg burde vært minimum. Skylddeling produsent og importør.
3. Ingen appløsning for de første modellene, selv om dette ble levert bl.a. i USA.
4. Alt for lav ladefart. Jeg hadde håpet og trodd på at den skulle lade mer likt "storebror Hyundai Ioniq 28 kW.
5. Plass er en av de tingene jeg kunne hatt mer av, men jeg visste hva jeg gikk til. Må ta skylden for den selv.
6. Camper/Utility Mode har ikke et eget valg for å slå av alle interne lys, og jeg må dekke til instrumentbordet. Dårlig valg av produsenten.
7. Sommerdekka som ble levert med, er rett og slett elendige, og farlig glatte på våt veibane. Continental vinterdekka er bedre.
8. Stadig pipevarsler i hytt og pine, setter jeg på kontoen dårlige valg fra produsenten.
9. 11/22 kW AC-lading hadde gjort destinasjonslading så mye mere attraktivt, og hadde erstattet endel hurtig/lynlading for min del. 11 kW er kommet til nyere versjoner.
10. Støtte for Plug'n Charge.
11. Importøren gav oss ikke valget på 2-farget lakk på elbilene. Hadde de tilbydt det, hadde jeg valgt den grønne, men helgrønn ble for mye selv for meg.
12. Fabrikkmontert frunk hadde vært gull. Nå må man mekke til med 3.partsløsninger.
13. Skulle hatt støtte for 100 kg taklast, selv om 80 kg egentlig er bra til elbil å være.
14. Batteriet er enda ikke skiftet på kampanjen, og på min bil er den nå over et halvt år forsinket.
15. Kompensasjonsordningen har alt for mange og merkelige begrensninger.
16. Den er forhjulstrekk, trass at den ville hatt fordeler med bakhjulsdrift.

Dette er alt jeg kommer på i farta. Men selv om det er noen punkter her, så kan man ikke forvente perfekt elbil fra første eller andre forsøk, så totalt sett vil jeg si at jeg er veldig fornøyd.

Jeg gjentar, endel ting må man forvente på en ny bil, og jeg kunne selvsagt sagt nei til bil eller flippet den med fortjeneste da jeg valgte å ta den ut, men jeg trengte bil og ønsket elbil, og jeg synes fremdeles den er kul å se på.

I tillegg er den dritmorsom å kjøre, selv om jeg nok hadde tatt bakhjulsdrift "any given day", om valget hadde eksistert. Tåpelig å oppleve spinn på forhjul selv med nye dekk og knusktørr, varm asfalt.

Men alt i alt, dette er mye morrobil for pengene, og nesten perfekt for en alenefar som prøver å campe/glampe ved anledning.

Edit: la til et punkt 16, men byttet plass med det som var nr. 13.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA