Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Valg av installasjonskabel

Startet av Drakir85, torsdag 15. september 2022, klokken 11:07

« forrige - neste »

Drakir85

Hei! Vi er ferske elbilister og skal installere en Easee-ladeboks hjemme. Har hatt elektrikere på besøk og alt er klart for en 32amp 3fase tilkobling.

Det jeg selv må gjøre, for å spare penger, er å grave grøft og legge installasjonskabel fra hus til ladepunkt. Trenger da en 4g6mm2 kabel + plastrør å legge den i(ikke helt nødvendig skjønner jeg, men praktisk hvis man må få ut kabelen på tidspunkt). Det er hele 30m i "kabellinje" fra hus til ladepunkt, så det går noen tusenlapper bare her.

Har da følgende spørsmål:
Har noen tips til gode priser på installasjonskabel? Har selv funnet denne: https://lumier.no/kabel-og-ledning/installasjonskabel/tfxp-kabel/tfxp-mr-flex-4g6-0mm2-sort-i-meter
Som er MR flex 4g6mm2 til 71kr meteren.

Hvor stor dimensjon er det tilrådet å ha på plastrøret til denne kabelen, ser den er 14,2mm i ytre diameter, så 25mm på plastrøret må da være greit?

Takker for hjelp!




elektrolux

Godt valg den om du har 230V IT nett.

Veldig bra pris også.  Ser de har rabattkode også,  men mulig det er på kjøp nr 2?

Har du 400V TN nett bør du velge 5G6 flex kabel
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Drakir85

Hei og takk for svar!

Hvor fant du rabattkode? den finner ikke jeg...

Jeg har nok 230 IT nett i følge det jeg kan se på hovedsikringen.

kekar

Hvis du bruker PFXP så får du kabelen for 56 kroner meteren på www.elmaterialer.no
Du kan ikke vise dette vedlegget.

geear

Elektriker må spesifisere hva slags kabel du skal ha, avhengig av forlegningsmetode, avstand og effekt. Det er han som skal stå ansvarlig. Type rør (og farge på det) teller også inn avhengig av hvor det skal ligge. Avklar med elektriker og grav grøft og legg rør selv, så kan elektriker ha med kabel og trekke når han skal gjøre jobben. Selve trekkingen er bare noen minutter...

Drakir85

Sitat fra: geear på torsdag 15. september 2022, klokken 14:52
Elektriker må spesifisere hva slags kabel du skal ha, avhengig av forlegningsmetode, avstand og effekt. Det er han som skal stå ansvarlig. Type rør (og farge på det) teller også inn avhengig av hvor det skal ligge. Avklar med elektriker og grav grøft og legg rør selv, så kan elektriker ha med kabel og trekke når han skal gjøre jobben. Selve trekkingen er bare noen minutter...

Takk! Det er jo det absolutt enkleste. Kjørte meg helt fast i tanken på at jeg skulle gjøre dette selv for å spare timer på regningen, men trekkingen tar jo veldig liten tid. Spørs jo og hvilken pris elektrikeren tar på ledningen, sikkert ikke det billigste. Men da slipper jeg i hvert fall å tenke på om jeg velger feil ledning.

geear

Avklar prisingen på materiell på forhånd. Ikke nødvendigvis i kroner og øre, men påslag. Da vet du at du ikke blir lurt. Bare spør helt åpent om hvordan materiellet prises ut til deg.

Har selv lært på den harde måten, ble fullstendig flådd av et firma som tok flere hundre prosent påslag på sine priser, helt hårreisende. Elendig jobb gjorde de også. Heldigvis gikk de konk kort tid etter. Firmaet jeg har brukt gjentatte ganger etterpå var helt åpne, 30% påslag på alt materiell. Og som et firma med ca. 15 elektrikere og mye næringskunder/restauranter osv., så har de ganske gode priser hos distributørene (Elektroskandia i dette tilfellet), og jeg ser at sluttprisen jeg betaler til de, med påslaget, er omtrent det samme som jeg betaler om jeg kjøper materiellet hos Megaflis eller hos distributører via avtale på jobb. Har også fått prosjekt/kundenummer og kan gå og plukke hos Elektroskandia eller Ahlsell selv, og fakturaen kommer til elektrofirmaet, som legger på påslag og fakturerer meg. I tillegg er de veeeldig mye mer fleksible på hva jeg kan ta selv og hva de MÅ ta, når jeg kjøper materiellet via de.

pberg

Sitat fra: Drakir85 på torsdag 15. september 2022, klokken 11:07

Hvor stor dimensjon er det tilrådet å ha på plastrøret til denne kabelen, ser den er 14,2mm i ytre diameter, så 25mm på plastrøret må da være greit?

Takker for hjelp!

Bruk et 50mm rør til nedgravnig. Du vet aldri når du trenger noe mer inni der, og det er mye enklere å trekke i store rør.

F.eks. et slikt:

https://www.biltema.no/bygg/elinstallasjoner/installasjonsror/kabelbeskyttelsesror-o-50-mm-med-glatt-innside-2000043249
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

geear

Sitat fra: pberg på tirsdag 27. september 2022, klokken 12:59
Sitat fra: Drakir85 på torsdag 15. september 2022, klokken 11:07

Hvor stor dimensjon er det tilrådet å ha på plastrøret til denne kabelen, ser den er 14,2mm i ytre diameter, så 25mm på plastrøret må da være greit?

Takker for hjelp!
Bruk et 50mm rør til nedgravnig. Du vet aldri når du trenger noe mer inni der, og det er mye enklere å trekke i store rør.

F.eks. et slikt:

https://www.biltema.no/bygg/elinstallasjoner/installasjonsror/kabelbeskyttelsesror-o-50-mm-med-glatt-innside-2000043249
Strømførende kabler skal ligge i rødt rør. Selvfølgelig ikke like viktig internt på egen tomt, men skader aldri å følge standarder.

Dette er det desidert billigste røde røret jeg har funnet, og det kommer med trekkesnor og er dobbeltvegget (tilnærmet glatt innvendig). Ikke fullt så kraftig som Wavin eller Pipelife sine, men til en brøkdel av prisen:

https://www.byggmax.no/trekker%C3%B8r-norsk-standard-p31411

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA