Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brukt X - tips

Startet av perage, torsdag 15. september 2022, klokken 10:03

« forrige - neste »

perage

Hei,

Har en 2022 Model 3 som jeg er veldig fornøyd med, og er nå ganske nærme å bytte ut S-Max'n med en TMX 6S.Har som krav at den ikke skal være eldre enn 2019, 100D og gått mindre enn 80k. Budsjett er under 750k, gjerne nærmest 699 ;)

Vurderer nå denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=272868901

Jeg har faktisk ikke prøvekjørt en X engang, men tipper jeg blir happy. Hva bør jeg se etter:

- MCU2
- Hengerfeste
- Premium audio (hvilke finnes her - kan jeg bomme og kjøpe noe som er halvveis premium?)

Ift batterikapasitet - hvordan kan jeg vite at batteriet er i brukbar stand?

Forhandlere: Synes det er mange nye forhandlere ute - denne over ble f.eks stiftet i 2017. Burde man heller handlet av en privatperson eller noen med lenger fartstid?

Gusse

#1
Har selv en TMX 6seter 2018 75kwh som jeg er temmelig fornøyd med. Regner med du har veid + og - med 6 seter. 6 seter er topp for mine behov, mens andre er mere på 7 seter. Det handler basicly bare om setene. En 6 seter har mere komfor i 2. rad og plass til å ha føttene (i mellom) for 3. rad. Lettere tilgang til 3. rad, da man også kan gå mellom setene og ut. Har også elektrisk ut og inngang på 2.rad. Det er ikke nødvendigvis alle 7setere som har...men: med 6 seter kan du ikke legge ned 2.rad flatt, bare tilte de fremover(og da sutrer skjermen med at du kjører uten å «låse av» setene), og selvfølgelig 1 plass mindre i 2.rad og totalt. For oss betyr det at vi oftere bruker 3.rad.
Andre ting å se etter🤔:
-Oppfører begge motoriserte dører fremme normalt? Har selv opplevd forhandlere som selger biler med «drapsdører», dører som slår opp i høy fart. Noe som skyldes ledningsnettet i dørene og fukt. Dette skal være fikset mitt i 2018, men leser litt om det.
-CCS montert er et must!! Kjører du på lengden blir det mere og mere nødvendig med ombygging og adapter. Dette kan du gjøre hos Tesla selv for en 3-4000, men nevner det.
-garanti. Har heller gått ned i kwh i stedet for å forsake garanti. Det er sånn med X'n som med andre X'er..noe småtteri er det, så det er fint å få luket ut en del før du må begynne å betale for det. Vær spesielt obs på gulramme rudt skjermene. Dette lar seg fikse av Tesla med UV lys, noen ganger...men ikke bestandig. Skjermen er DYR! Går på garanti det også da.
Så som sagt garantitid gjennom lav km og ev år. Har du model 3, så er du vant til en meget energieffektiv bil. Gikk selv fra Model S i 2013, til ny Model S, så til Model 3 perf, nå til TMX. TMX er et litt annet dyr enn de andre, og har en litt mere begrenset rekkevidde, men synes den stemmer godt om du ikke hekter på en tung henger.
Til slutt må jeg si: jeg elsker denne bilen, og har ikke kunne tenkt meg noe annet enn TMX nå, og kan du godta noen runder med Tesla besøk, så vil jeg tro at denne helt unike bilen vil finne sin plass hos deg også👍

geear

Sitat fra: perage på torsdag 15. september 2022, klokken 10:03
Hei,

Har en 2022 Model 3 som jeg er veldig fornøyd med, og er nå ganske nærme å bytte ut S-Max'n med en TMX 6S.Har som krav at den ikke skal være eldre enn 2019, 100D og gått mindre enn 80k. Budsjett er under 750k, gjerne nærmest 699 ;)

Vurderer nå denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=272868901

Jeg har faktisk ikke prøvekjørt en X engang, men tipper jeg blir happy. Hva bør jeg se etter:

- MCU2
- Hengerfeste
- Premium audio (hvilke finnes her - kan jeg bomme og kjøpe noe som er halvveis premium?)

Ift batterikapasitet - hvordan kan jeg vite at batteriet er i brukbar stand?

Forhandlere: Synes det er mange nye forhandlere ute - denne over ble f.eks stiftet i 2017. Burde man heller handlet av en privatperson eller noen med lenger fartstid?
I 2019 hadde alle MCU2, hengerfeste og jeg mener også premium audio var standard siden en gang i 2018, så det er gitt. Den aller viktigste (og eneste?) tingen å se etter er om bilene du vurderer er raven-utgaver eller ikke. De har mye gjerrigere drivlinje og adaptivt understell (ikke bare høydejusterbart). Alle raven heter long range, og alle 100D er den gamle utgaven, men jeg tror det var en overgangsfase i mai/juni eller noe der man kan finne ikke-raven som heter long range.. beste måten å se forskjellen er inne på understellsbildet, hvis det kun er mulig å justere høyde er det gammel utgave. Usikker på om du får raven i nevnte prisklasse. Det er solgt veeeldig få av de før X-salget ble stanset.

THE

Som eier av en 6-seters 2017 X100D med alt utstyr uten FSD (har EAP) og 22" hjul, men med MCU1 og AP2.0, kan jeg støtte @geear i hans tips.

Hvis jeg skulle byttet bil nå så hadde det blitt en TMX Long range Raven (var vel en LR+ utgave også). Jeg er veldig fornøyd med min X100D som jeg har hatt siden ny, og som nå er fem år og har gått 150k km. Har hatt veldig lite feil og problemer etter garantiutløp ved 100k km sommeren 2020, men mye småplukk ble fikset på utallige verkstedbesøk de første 100k km.

Jeg har ikke prioritert å oppgradere til MCU2 og AP3.0 selv om det er mulig. Det jeg kan tenke meg med en TMX Raven er hovedsakelig mer effektivt drivverk som gir lenger rekkevidde, og i tillegg det nye luftfjæringssystemet. MCU2 og AP3 er selvfølgelig en stor bonus. MCU1 biler får lite ny funksjonalitet og sjeldne SW-oppdateringer, så det er en stor fordel med MCU2-biler, men som sagt det er standard på alle biler produsert etter våren 2018.

Det ligger 5-seter 2019 TMX Long Range Raven på Finn til under 700k,-, så skal vel kanskje være mulig å finne en egnet bil med spesifikasjonen til TS innenfor budsjett på 750k,-.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

kodax

Er det noen sammenlignbare rekkevidde-tester på pre og post TMX Raven?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

THE

Har ikke sett noen gode tester, men har en kompis som hadde sen 2017 TMX100D, og som byttet i en 2021 TMX LR Raven. Begge biler med 20" sommerhjul. I følge ham er det merkbart lavere forbruk på LR Raven enn på den gamle 100D'en han hadde.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA