Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Varmeapparat for dummies ....

Startet av Rusalka, onsdag 14. september 2022, klokken 10:20

« forrige - neste »

Rusalka

I sin tid smilte flere av svigerfar som aldri rørte innstillingene på varmeapparatet i sin 240.  Nå er det jeg som ikke forstår .....
Problem: Det er litt kaldt i bilen => jeg trykker temperaturen til 24 grader => tiden går => fremdeles ikke behagelig temperatur, "Kald" luft kommer ut av dysene. ::)
Hva gjør jeg galt ?
Min løsning foreløpig er enten trykke på "rask oppvarming" eller trykke opp temperaturen på 29 grader..... (da blir det varmt !!)
Noen som kan hjelpe ??

Bigdrago

Funnet en løsning? Synes selv bilen er kald. På min gamle passat stod varmen på 20c og det ble 20c. På enyaq må man stille opp til 26c for å få en lunk.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Martin Eden jr

Jeg har også samme bekymring. Har også en Kia Soul, og der får jeg full varme (fra mye større dyser) med en gang. Her tar det frustrerende lang tid... er også mottakelig for tips!
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

Egil S

Ser ut som det har vært en software feil.

for 3.0 software står det:
"Programmeringsfeil fjernet og utvidet stemmestyring av klimaanlegget"
"Programvaren til klimareguleringen er mer solid for å motvirke tilbakemeldinger om at den ikke fungerer optimalt"

Så om dere ikke har fått 3.0 ennå så kan det gjerne løse seg da.

Se link å gå inn på "forbruk og rekkevidde"
https://www.skoda-auto.no/elbiler/programvareoppdatering-lading?detailLayerSlide=1
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Martin Eden jr

Har allerede programvare 3.0 installert dessverre. Fortsatt dårlig virkning i forhold til andre biler jeg har/har hatt. Også når jeg velger "hurtig oppvarming" under de såkalte "smarte" valgene - ville forventet at anlegget da satt vifta på fullt, men det skjer ikke...
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

Mortstokk

Sitat fra: Rusalka på onsdag 14. september 2022, klokken 10:20
I sin tid smilte flere av svigerfar som aldri rørte innstillingene på varmeapparatet i sin 240.  Nå er det jeg som ikke forstår .....
Problem: Det er litt kaldt i bilen => jeg trykker temperaturen til 24 grader => tiden går => fremdeles ikke behagelig temperatur, "Kald" luft kommer ut av dysene. ::)
Hva gjør jeg galt ?
Min løsning foreløpig er enten trykke på "rask oppvarming" eller trykke opp temperaturen på 29 grader..... (da blir det varmt !!)
Noen som kan hjelpe ??

Jeg kjenner ikke til hvordan det er i Enyaq, men i Vw Id modellene kan man holde på viftesymbolet for så å få opp tre valg av viftehastighet. I min Buzz står viftehastighet på minimum.
Vil kanskje tro at Enyaq har noe tilsvarende.

Tafsern

Sitat fra: Mortstokk på tirsdag 29. november 2022, klokken 09:58
Sitat fra: Rusalka på onsdag 14. september 2022, klokken 10:20
I sin tid smilte flere av svigerfar som aldri rørte innstillingene på varmeapparatet i sin 240.  Nå er det jeg som ikke forstår .....
Problem: Det er litt kaldt i bilen => jeg trykker temperaturen til 24 grader => tiden går => fremdeles ikke behagelig temperatur, "Kald" luft kommer ut av dysene. ::)
Hva gjør jeg galt ?
Min løsning foreløpig er enten trykke på "rask oppvarming" eller trykke opp temperaturen på 29 grader..... (da blir det varmt !!)
Noen som kan hjelpe ??

Jeg kjenner ikke til hvordan det er i Enyaq, men i Vw Id modellene kan man holde på viftesymbolet for så å få opp tre valg av viftehastighet. I min Buzz står viftehastighet på minimum.
Vil kanskje tro at Enyaq har noe tilsvarende.

Det er tilsvarende også på Enyaq. Trykk på klima, deretter en gang på "Auto" så får man opp tre valg.

Martin Eden jr

Å få klima-anlegget inn i infotainment er vel en meeget tvilsom forbedring... i alle fall i tilfelle Enyaq. Og når "smart valg - hurtig oppvarming" ikke en gang skjønner at vifta må opp fra "bunnivået" - er det vel i alle fall ikke særlig smart...

Takke meg til mine tre tidligere Honda CRV på dette området: Tre store hjul for å styre klima-anlegget - de kunne jeg styre greit uten en gang å flytte blikket fra veien... ikke alt som er fremskritt nei... lurer på om denne "Tesla-trenden" med å putte alt på skjerm kommer til å slå tilbake, når man får forskningsresultater på trafikksikkerheten i dette... Men, det spørs da - om det er hipphet og kostnadsbesparelser, eller trafikksikkerhet og brukervennlighet, som vinner fram...
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

VoltWay

På min har varmen forsvunnet fra anlegget. Setevarme og rattvarme fungerer, men fra varmeapparatet kommer det kun luft. Flere av smartfunksjonene er også utilgjengelig. Kom samtidig feilmelding på elektrosystemet. Akkurat det jeg ønsket meg til jul! Får se hva de finner ut neste uke.

Egil S

#9
Sitat fra: VoltWay på mandag 05. desember 2022, klokken 20:48
På min har varmen forsvunnet fra anlegget. Setevarme og rattvarme fungerer, men fra varmeapparatet kommer det kun luft. Flere av smartfunksjonene er også utilgjengelig. Kom samtidig feilmelding på elektrosystemet. Akkurat det jeg ønsket meg til jul! Får se hva de finner ut neste uke.

Håper de fant ut av det.

Ser mange sliter med 12v anlegget nå i kulda, tror Skoda har installert et dårlig 12v batteri for nordiske forhold.
Vet ikke om de opererer med "nordisk modell" slik mange andre produsenter gjør.

Varmeapparatet er en varmepumpe, kan være du har hatt en gasslekkasje og anlegget er tomt for gass og derfor ikke fungerer skikkelig.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

02jan

Her jeg bor , har det vært -8 til idag -14 grader. Temperaturen står på 19.5 grader og har fungert utmerket, nesten så den gir for mye varme (høy temp) ved forvarmingen. Ratt, frontrute og ratt er veldig rask oppe i for meg høy temp, slik at jeg skrur dette ned til trinn en eller av.
Bruker bilen stort sett til fritid, ut og inn med ski, våte sko/treningstøy flere ganger i uken.   Har overhode ikke hatt noen grunn til å gå inn i meny å fikle med innstillingene. Står fast på Auto og middels vifte styrke(trinn 2).

* min bil ble produsert og levert med ME 3.0 og mener den har kraftigere batteri en de med eldre SW (?).

For de med problemer , oppgi gjerne hvilken programvare versjon bilen er satt opp med.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Bilskallen

Samma her. God varme på 22, setter den ned til 20. Har Software 3.0 fra fabrikk.

Torb

Det stemmer at vi med versjon 3.0 har større batteri. Det skyldes at batteriet måtte være større for å kunne laste ned seinere Sw versjoner on the air. For dem med de eldste bilene får nytt batteri når det blir oppgradert til SW 3.0
Mercedes EQA 350 4Matic

Tafsern

Sitat fra: 02jan på lørdag 10. desember 2022, klokken 19:15
Her jeg bor , har det vært -8 til idag -14 grader. Temperaturen står på 19.5 grader og har fungert utmerket, nesten så den gir for mye varme (høy temp) ved forvarmingen. Ratt, frontrute og ratt er veldig rask oppe i for meg høy temp, slik at jeg skrur dette ned til trinn en eller av.
Bruker bilen stort sett til fritid, ut og inn med ski, våte sko/treningstøy flere ganger i uken.   Har overhode ikke hatt noen grunn til å gå inn i meny å fikle med innstillingene. Står fast på Auto og middels vifte styrke(trinn 2).

* min bil ble produsert og levert med ME 3.0 og mener den har kraftigere batteri en de med eldre SW (?).

For de med problemer , oppgi gjerne hvilken programvare versjon bilen er satt opp med.

Kraftigere batteri er det jo ikke, det er større på kapasitet. Uansett har ikke mAh på et batteri noe som helst med hvilken temperatur som kommer ut av ventilene å gjøre.

02jan

Ja, så du tolker det dit at jeg mener varmen fra klimaanlegget produseres med energien fra 12v batteriet?

* jeg la inn denne info, da denne 80x er de tidligste produserte med ME3.0 fra dag 1 (produsert feb 2022) og at bilens klimaanlegg har fungert klanderfritt, selv nå som det har vært -15 ned mot -20 grader. La da også inn at bilen ikke har hatt noen problemer med hverken feilmeldinger eller for svakt batteri.

Kraftigere batteri i denne enyaq var med spørsmålstegn, har ingen anelse hvilken forskjell i ampere, volt eller batterikjemi.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA