Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forvarming batteri 2022 modell

Startet av kenlee, tirsdag 13. september 2022, klokken 22:43

« forrige - neste »

kenlee

Det ryktes at 22 modellene av ioniq 5 vil få forvarming av batteri allikevel. Noe som til nå kun har vært bekreftet til 23 modellene.

Enkelte på den norske i5 owners Facebook gruppen som hevder å ha fått innkalling for omprogrammering på verksted, da det ikke går over ota.
Ioniq 5 2022
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

NetromB

Det er riktig. E-post kom i dag. En oppdatering hos autorisert forhandler må til (ikke knyttet til OTA systemet). Kostnadsfritt på vanlig service, eller mot betaling hos autorisert forhandler omgående. Selve programvaren er gratis.

moby666


o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

nordmannisverige

Noen som har fått testet oppdateringen enda?
Hva drar den av effekt?
Hvordan programmerer man den for å fungere optimalt; navigering til hurtiglader ved avferd, eller venter man til man begynner å nærme seg?
Hva ser man for hastighetsforskjeller vs. hva oppvarmningen drar av effekt?

Skeptikeren

#5
Testet litt ja!

Drar mellom 4 og 4,8kw ca. Varmer opp cellene relativt fort, men oppvarmingen av cellene ser ikke ut til å være spesielt jevn. Ladet på Ionity i går etter 8-10 min med forvarming, for å få den i gang må du bare navigere til en ladestasjon (velge blant live ladestasjoner funker fint)

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

23 min fra 20-80 er helt OK i 8-10 grader.

nordmannisverige

Toppen.
Noen som har funnet "sweetspot"?
Eller har Hyundai lykkes med automatiseringen, så det er bare å trykke inn HPC rett etter avgang, så setter bilen selv igang forvarmingen for å gi best kost/nytte?

Gard Solberg

#7
Hvordan får man denne forvarmingen til å starte. Prøvde å kjøre til ladestasjon via nav, skjedde ingen ting med batteritemp. Er det noen innstillinger som må settes? Fikk oppdatert tidligere i uken, men får ikke dette til å virke.

MidSquid

Har heller ikke fått dette til å fungere. Fikk oppdateringen installert i begynnelsen av oktober og kjørte tur-retur Trondheim-Moelv uten at det ga noe som helst utslag i ladehastigheten på Ionity på Dombås og Øyer, da den bare var lav (til Ioniq 5 å være). Riktignok gikk det litt kjappere på Øyer. La ikke merke til noe som skjedde på skjermen heller. For min del virker det å ha vært 1500 kr og tidsbruk i dass. 

nordmannisverige

#9
Min forhandler glømte 1 av 3 oppdateringer som kreves for at forvarmingen skal gå igang.
Det som gjorde at jeg reagerte var at valget "Wintermode" fortsatt var gjeldende som menyvalg.

Min fungerer utmerket, men jeg har fortsatt litt problem å klure ut hvordan algoritmen fungerer.
Jeg har lest den hollandske forklaringen, er det noen som har sett den skandinaviske?

edit:Med klure ut mener jeg eksakt hvordan algoritmen er tenkt å fungere; maxSoC, minSoC, minDistance, maxDistance, minTime, maxTime, hvordan PoI i NAV skal se ut etc.



haraldk

Jeg har fått denne forklaringen av funksjonaliteten fra kundeservice hos Hyundai Motor Norge (gjengis med tillatelse):

"Forvarmingssystemet vil sørge for at temperaturen er så god som mulig i ut ifra de forholdene som råder og logikken i systemet, når du ankommer ønsket ladestasjon. Dette er avhengig av for eksempel kjørelengde, tid og utvendig temperatur.

Man må altså legge inn ønsket ladestasjon i navigasjonen for at bilen skal tilrettelegge for mest mulig effektiv lading.
Det vises en liten «varmesløyfe» på batteriindikatoren nede i venstre hjørne av instrumentskjermen når systemet er aktivt. Noen har visstnok et snøfnugg-ikon, usikker på hvor forskjellen oppstår.

Systemet aktiveres vanligvis når batteripakken har en temperatur mellom -20 og 0 grader. Det garanteres imidlertid ikke at det kommer på da.
Dette er et slags «minimumskrav» om du vil. I realiteten vil systemet selv avgjøre om forholdene ligger til rette selv om det er varmere, og dermed starte forvarmingen slik som her.

Batteriforvarmingen kan også gå helt opp til 21 grader om forholdene ligger til rette for det og det er nok tid til å varme. Dette styrer bilen selv.

I tillegg må man ha minst 20% strøm igjen på batteriet, ettersom oppvarmingen naturlig nok krever en del energi. Når systemet er aktivert, vil det varme opp batteripakken så mye som mulig inntil batteritemperaturen når 10 grader. Dette sørger for at varmingen av batteripakken akselereres kraftig, utover den varmen batteripakken får av ren drift.

Dermed vil også variabler som kjørelengde, hastighet, utvendig temperatur og så videre også ha vesentlig innvirkningen på hvor varm batteripakken er ved ankomst til ladestasjonen. Generelt kan man si at kombinasjonen av batteriforvarming og kjøring over lengre strekker i medium til høy hastighet vil gi en god effekt på ladehastigheten, men Hyundai har ingen spesifikke anbefalinger for hvordan man oppnår høyest mulig temperatur.

Varmeelementene er på 5Kw, så det trekker en del ekstra strøm. Det er også en hovedgrunn til at det er viktig at dette er et automatisert og smart system, og at man ikke kan overstyre manuelt."

Det siste avsnittet refererer til min forespørsel om manuell overstyring av automatikken/algoritmene...

Harald

Bjoris

#11
Sitat fra: haraldk på onsdag 09. november 2022, klokken 12:32
Jeg har fått denne forklaringen av funksjonaliteten fra kundeservice hos Hyundai Motor Norge (gjengis med tillatelse):

"Forvarmingssystemet vil sørge for at temperaturen er så god som mulig i ut ifra de forholdene som råder og logikken i systemet, når du ankommer ønsket ladestasjon. Dette er avhengig av for eksempel kjørelengde, tid og utvendig temperatur.

Man må altså legge inn ønsket ladestasjon i navigasjonen for at bilen skal tilrettelegge for mest mulig effektiv lading.
Det vises en liten «varmesløyfe» på batteriindikatoren nede i venstre hjørne av instrumentskjermen når systemet er aktivt. Noen har visstnok et snøfnugg-ikon, usikker på hvor forskjellen oppstår.

Systemet aktiveres vanligvis når batteripakken har en temperatur mellom -20 og 0 grader. Det garanteres imidlertid ikke at det kommer på da.
Dette er et slags «minimumskrav» om du vil. I realiteten vil systemet selv avgjøre om forholdene ligger til rette selv om det er varmere, og dermed starte forvarmingen slik som her.

Batteriforvarmingen kan også gå helt opp til 21 grader om forholdene ligger til rette for det og det er nok tid til å varme. Dette styrer bilen selv.

I tillegg må man ha minst 20% strøm igjen på batteriet, ettersom oppvarmingen naturlig nok krever en del energi. Når systemet er aktivert, vil det varme opp batteripakken så mye som mulig inntil batteritemperaturen når 10 grader. Dette sørger for at varmingen av batteripakken akselereres kraftig, utover den varmen batteripakken får av ren drift.

Dermed vil også variabler som kjørelengde, hastighet, utvendig temperatur og så videre også ha vesentlig innvirkningen på hvor varm batteripakken er ved ankomst til ladestasjonen. Generelt kan man si at kombinasjonen av batteriforvarming og kjøring over lengre strekker i medium til høy hastighet vil gi en god effekt på ladehastigheten, men Hyundai har ingen spesifikke anbefalinger for hvordan man oppnår høyest mulig temperatur.

Varmeelementene er på 5Kw, så det trekker en del ekstra strøm. Det er også en hovedgrunn til at det er viktig at dette er et automatisert og smart system, og at man ikke kan overstyre manuelt."

Det siste avsnittet refererer til min forespørsel om manuell overstyring av automatikken/algoritmene...

Harald

Fikk min nye I5 forrige fredag (2023 modell).

Det er iallefall sikkert at systemet aktiveres også når batteriet er varmere enn 0 grader. Min stod i garasje med rundt 10 grader og kjørte 2 timer i 5-10 grader før jeg valgte Ionity lader 20 min før jeg kom frem. Det går ca 1 min så kommer glødetråden på og mener det gikk 10-15 min her så slukket lampen igjen og jeg fikk da som en ser 199 kw 34% SOC når jeg plugget i.

Jeg skal sjekke om systemet er så smart at det venter med å varme pakken til rett før du kommer til laderen eller om de da varme opp pakken med en gang og at forvarming slår inn og ut ifht temp på pakken. Har nok en ide om at det er siste nevnte som skjer, men imponerende om det faktisk er så smart at den beregner ankomst og forvarmer først rett før du kommer til laderen.

Skal prøve på vei hjem fra jobb og rapportere tilbake...

haraldk

Jeg kan bekrefte at forvarmingen fungerer, men i min bil kommer det ingen visuell bekreftelse på dette i form av "varmesløyfe" eller "snøfnugg"-ikon. Dette skyldes kanskje at bilen ble produsert i fjor, eller fordi det er en såkalt "Special Edition" (høres fint ut, men er dårligere utstyrt en standardmodellene i Norge 😉).

Ved litt forskning har jeg funnet en måte å bekrefte at funksjonen slår inn etter at man har valgt en DC ladestasjon som destinasjon i navigatoren:

Trykk på "hamburger-ikonet i EV-menyen

Her finner man et valg for "Energiforbruk"

NB! Av en eller annen uforståelig grunn har Hyundays ingeniører funnet på at denne menyen ikke vises når man er i "split-screen" modus. Hvis du er i split-screen, trykk på pila på midten til høyre, og så dukker menyen med Energiforbruk opp på venstre side.

Når man har valgt en DC ladestasjon som destinasjon vil forvarmingen indikeres i "Batteristell"

Her kan man se at det brukes rundt 4 kW til oppvarming av batteriet (varierte fra 4,0 til 4,3 i min test). Du kan nå også bruke split-screen igjen når man endelig har kommet inn i "Energiinfo" skjermen. Veldig nyttig å vise kartet der for å finne fram til ladestasjonen 😉

Min test forgikk i 13-15 grader, og jeg kjørte hjemmefra til en ladestasjon på Circle K. Kjøretid 15 minutter, 16,8 km.

Vel fremme gikk "Batteristell" til 0.

Ladestasjonen tilbød max 150 kW, og min ladesesjon stabiliserte seg raskt på 104 kW.

Hadde egentlig ikke behov for rå-dyr hurtiglading (spesielt ikke i dag med 2 øre/kWh), så jeg avbrøt eksperimentet etter 5 minutter. Da hadde SOC gått fra 48 til 52%. Jeg regner med at jeg hadde fått enda bedre resultat med en lengre kjørelengde og derav oppvarmingstid...

Konklusjon: Forvarmingen fungerer, men det er litt "knotete" å følge med på hva som skjer 🙂

haraldk

Re: "Jeg skal sjekke om systemet er så smart at det venter med å varme pakken til rett før du kommer til laderen eller om de da varme opp pakken med en gang og at forvarming slår inn og ut ifht temp på pakken. Har nok en ide om at det er siste nevnte som skjer, men imponerende om det faktisk er så smart at den beregner ankomst og forvarmer først rett før du kommer til laderen.
"

Ved litt testing ved stillstand i garasjen i kveld kan jeg informere om at forvarmingen ikke slår til med én gang hvis man legger inn en DC ladestasjon som destinasjon. Prøvde flere destinasjoner nær rekkevidden på bilen, og ingenting skjedde i "Batteristell", inntil jeg valgte en destinasjon 32 km/23 min unna. 45km/22 min til DC lader trigget ikke forvarmingen. Testen ble utført ved 13 grader.

Harald

Bjoris

 Beklager at jeg ikke kom tilbake med info, men det er som beskrevet, den slår ikke inn om du legger ladestasjoner lange bort inn så veldig bra funksjon dette.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA