Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

UX4 isolasjon feil ifølge møller

Startet av egolfmannen9090, tirsdag 13. september 2022, klokken 11:15

« forrige - neste »

egolfmannen9090

Hei godt folk !

kona eier en E golf 15 modell. som sporadisk begynte og tulle under lading hjemme, kjøpte ny ladekladd med samme feil så denne ble hevet kjøpet på så vi invisterte i Easee home ladeboks utenfor å problemet forsatte men når bilen plutselig ble tørr og sola skinner så ladet den som bare pokkeren i to uker før det begynte å gi problemer igjen, ringte da elektriker for å sjekke kobling og jording. alt var OK. Hmm.. ladet fint på hurtiglading så dette ble da brukt når det regnet men siste ukene så har denne begynt å tulle samtidig som vanlig lading ! 

fikk bilen inn på møller å fikk lest av feilkoder som lå inne å det var UX4 dårlig isolasjon på ledning og under 5Mohm måling på pinner.

dette skulle dem ha 25 000 kr for å fikse så tok med meg bilen hjem da dette er utelukket på en 15 modell...

kontaktet EV Service i Bergen å dem forklarte det er en pakning som må skiftes å ikke kabel som møller gjør da dem skifter hele ladeporten istedefor derav prisen!

da tenkte jeg å ta saken i egne hender med noe hjelp av en kompis som jobber på Tesla som kan faget sitt å snakket noe om pakninger på pinner på stikket i bilen * oringer * måtte skiftes da vann kommer inn å forårsaker kutt i lading.

Noen som har vært borti dette og tatt jobben selv ?  da å koble av høyvoltbatteriet og 12V for så å ta ut ladeporten med kabel for å sjekke for vannlekasje/dårlig pakninger ?

EV Service mener vertfall kabel ikke må skiftes da det er pakning.

takker for innspill !

egolfmannen9090

Da er høyvolt koblet ut og 12V.  Tid for inspeksjon og utkobling av ladeplugg og sjekke pakning/oringer.  Ser ved første øye kast at det er vann ved skruene til dreneringboksen... Ser mer i morgen.

egolfmannen9090

Da er jeg kommet litt lengre på vei for feilsøking av dårlig isolasjon som dem kaller det, ifra mitt øye så ser ladeport og ledninger helt fine ut!  Skal helle vann på 1 og 1 pinne nå for å se hvor vanne pipler ut.

egolfmannen9090

Etter rengjøring av kabler og pakningstoff mellom lade pinnene inni selve ladeporten og pakningstoff rundt høyvolt ladekabler til batteri så er problemet fikset!

egolfmannen9090

En god del testing i alt mulig vær og spyling under og direkte i ladeport så er alt i orden ! 3 t jobb og 79kr for en pakke blå silikonpakning.  Kontra 25 000 kr møller skal ha for jobben.

vegarr

Hei, Har akkurat samme problemet, de feilsøkte på Sulland og sa "skifte av ladekontakt" Funnet for stor motstand i ledningsnett. Kr. 18.423,- (prisen tyder på bytte av ledningsnett). Men symptomene er likedan, trøbbel med og lade litt uregelmessig, men alltid kommer feilen når det er fukt (regn) ute, eller har vasket bilen. Hvilken pakning byttet du? Hvor har de den?

Electric cars in Norway

Sitat fra: egolfmannen9090 på lørdag 24. september 2022, klokken 20:42
En god del testing i alt mulig vær og spyling under og direkte i ladeport så er alt i orden ! 3 t jobb og 79kr for en pakke blå silikonpakning.  Kontra 25 000 kr møller skal ha for jobben.

Det er hva jeg kaller penger spart på DIY  :+1: godt jobbet... Møller burde skamme seg...

Fanten

Driver å sliter med det samme om dagen.
Møller vil ha 24k for å fikse UX4 isolasjonsfeil ink 3k i feilsøking.
Syntes kanskje denne DIY var så pass bra att det er verdt ett forsøk.
Min tar ikke lading etter en regnfull natt og står nå på Møller med bare 2km rekkevidde så føler meg litt fanget av spillets regler.

Sprayet kontakten med WD40 og alt forsvant med engang i mellom kontaktene og plasthuset.
Spørsmålet er da om dette fant veien inn i kontaktboksen eller om dreneringen er laget slik at det skal rene forbi pinnene i kontakten.
For så bli drenert ut på baksiden uten å renne inni selve kontakten.
Er det meningen så vil det jo bli problemer med att vann står i kontakten neste gang det regner hvis man tetter med pakkningstoff mellom pinner og hus.

Fanten

#8
Har bestemt meg for å la Møller bytte UX4 linjen i morgen.
Vi har ikke tid til flere morgener der datteren min står uten strøm på batteriet når hun skal på skolen.
Da forsvinner bilen min og jeg står uten transportmiddel når jeg helst skulle dratt på jobb jeg også.

Hadde jeg montert ladeboksen i garasjen hadde jeg prøvd trkset over men det var hele tiden meningen att våre biler skulle stå inne og e-golfen ute.

Skal få Møller til å legge ux4 linjen i bilen så skal jeg få tatt en titt på den om det er en farbar vei og re seale kontakten for oss som også er avhengig av å lade i regnvær.

ruben

Hei,
Kunne du fortalt hvordan du kobler fra HV fra systemet.
Eg har tenkt å bytte PTC, men har blitt fortalt at HV burde kobles fra.

hiawata

Min 2017 fikk også ladeproblem nå forrige natt. Sluttet å lade etter 20 min og fikk den ikke i gang igjen.
Forhandler bekreftet isolasjonsfeil og bytter det som trengs. Heldigvis snaue 2 måneder igjen på garantien.

cavendish

Takk for innlegget ditt.

Min kone har en e-Golf 2016 basismodell, det skjedde forrige fredag, med litt regn, når den er koblet til ladekabelen, lyser bilen grønt og deretter gult/oransje. Vi prøvde en annen vanlig type 2-kabel fra Tesla, den fungerer ikke på samme måte. Så kjørte vi den til Møller(Asker og Bærum). I dag ba de 23k NOK for å bytte ut ladeenheten...

Før du sjekker disse ledningene, har du koblet fra ladeporten (del av UX4) fra systemet (for eksempel AX4 høyspenningsbatterilader 1)? eller hvordan? Takk så mye.

Jeg har googlet litt, fant SSP-530_The_e-Golf.pdf og SSP-890743-The-2015-e-Golf.pdf. Den nevnte at delen skulle være UX4.

cavendish


Up-grade

Sitat fra: egolfmannen9090 på mandag 19. september 2022, klokken 09:34
Etter rengjøring av kabler og pakningstoff mellom lade pinnene inni selve ladeporten og pakningstoff rundt høyvolt ladekabler til batteri så er problemet fikset!

Har du noen bilder av hvor du puttet pakningstoff?
Tungsten silver e-up!

Orbit

Sitat fra: cavendish på tirsdag 08. november 2022, klokken 13:30
Sitat fra: egolfmannen9090 på tirsdag 13. september 2022, klokken 16:46
Da er høyvolt koblet ut og 12V.

Hvordan gjøres med dette trinnet? Takk så mye.
Det er to alternativer, enten via sikring inni dashbordet, eller under panseret. Dersom du likevel skal av med 12V, er det lettest å gjøre begge deler under panseret.
https://www.volkswagen.co.uk/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/gb/downloads/need-help-faqs/emergency-services-sheet-eGolf_2014.pdf
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA