Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål om comfort access og autoåpne/-lukke

Startet av Anterialis, søndag 02. oktober 2022, klokken 13:49

« forrige - neste »

Anterialis

Hei!
Fikk min iX40 for en uke siden. Masse features og mye morsomt å sette seg inn i. Det dukker stadig opp ting jeg ikke klarer å finne ut av selv, da er det kjekt å ha et forum med fine folk.

Q1: på min forrige bil (X5 45e) med comfort access valgte jeg å slå av autolås og autoåpning når jeg forlot/nærmet meg bilen. Årsak til dette var irritasjon med bilåpning når jeg hadde nøkkelen på meg og bare skulle ut i garasjen eller gå forbi bilen for å kaste søppel. Også irriterende at bilen låste seg når jeg stoppet raskt for å gå i butikken, og kona med ungen satt igjen i bilen. På iX får man en - i min mening - kul lys-velkommen (baklys dimmer opp sideveis m.v.) om natten, noe jeg ønsker å ha på. Etter min forståelse må autoåpne/-lås være aktivert for å få dette til å lyse.
- Er det mulig å ha på dette "lysshowet" når man nærmer seg bilen (3m?) og samtidig IKKE aktivere "autoåpne" når man kommer enda nærmere (1,5m?)? Jeg vil ha lysshowet, men vil ikke at den åpner seg med mindre jeg tar i dørhåndtaket.
- Jeg vet bilen senser om det er personer inndvendig når fører m/ nøkkel forlater bilen. Da velger bilen å låse, men ikke skru på alarm. Således er det fullt mulig å kode bilen slik at den ikke autolåser i det hele tatt om det er personer i bilen (man kunne evt. gjort dette manuelt ved å trykket på dørhåndtaket om man allikevel ønsker låse). Er dette en mulighet på iX?

En enkel løsning kunne vært å la nøkkelen være i bilen (litt klønete, da den ofte ligger i lomma på buksa eller jakka og aldri tas opp), men dette har blitt verre med iX da jeg ofte låser/låser opp bilen med iPhone (digital nøkkel). Det er ikke hensiktsmessig å la telefonen være igjen i bilen når jeg skal handle, da handler jeg aldri brødet eller melken som jeg egentlig ble bedt om å kjøpre.. (les: huskeliste på mobilen).

Takk for inputs!
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA