Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det vits å ha Model Y Performance?

Startet av peterka, tirsdag 20. september 2022, klokken 08:38

« forrige - neste »

peterka

Har bestilt LR, men vurderer å hoppe over til Performance. Men så er desse 21 tommer felgene eg ikkje liker da eg kjører mykje på kjerreveger og fjellveger.

Føler at LR er rette vilen alikevell. Dere som har kjørt begge bilene. Kva er lurast når det gjelder mitt bruk?

LR er vel god nok?

geear

Hvordan skal vi vite hva som er den riktige bilen for deg?   :P

Er du opptatt av looks (røde kalippere, senk og spoiler) og/eller ytelser (brems/aks/toppfart) og/eller "bragging rights", så er P det naturlige valget.

Er du opptatt av lengst mulig rekkevidde og/eller pris, så er LR det naturlige valget. LR går mer enn godt nok for de aller aller fleste, men er man vant med en eldre S/X eller en Y/3 Performance, så savner man punchet i det øyeblikket man trår pedalen i gulvet. Eventuelt kan du kjøpe boost for 18500,- på LR og få bedret dette litt.

Kjøper du en P med 21" og legger ut en bytteannonse på Finn, der du vil bytte med noen som har 19" eller 20" på en LR, kanskje også med mellomlegg, så tipper jeg du får napp på et øyeblikk. Som bonus vil du da ha en P som går omtrent like langt som en LR, da hjulene er en stor synder på forbruket.

Vet ikke hva du legger i kjerreveier, men kjerrevei i mine øyne er en hullete grusvei. Det egner ikke 21" hjulene seg spesielt godt til, da må du ta hensyn hele tiden, de er satt opp med en del dekkstrekk og det skal utrolig liten kant til før felgkanten slår nedi, siden dekket ikke ligger mellom. Det var gjort på 50 mil for min del. Har aldri kantkjørt en felg på den måten på noen bil før (selv om jeg har hatt en del store felger og dekkstrekk).

For min del har oppgraderingen fra LR til P vært verdt pengene, men det er smak og behag.

peterka

Takk for du skjønte spørsmålet. Ja det er verdt å oppgradere det er me enig om, men det som du skriver er at felgene til Performance passer bedre for byfolk som kjører på asfalt som aldri har gått ein fjelltur  ;)

Så eg trur at behovet mitt passer best med LR da bakkeklaring er bedre også. Får håpe at eg får Berlinutgaven da komforten er bedre på dei og bedre seter som eg egentlig ikkje likte på LR Kina. Støtdemperene er også bedre på LR Berlin har eg lest

geear

Det er iallfall noe en bør være bevisst på. Bor i byen selv, men karakteriserer meg selv på ingen måte som "byfolk". Bruker nok bilene over snittet hardt og utfordrende, med mye heieveier med dårlig føre, og hengere. LR med 20" gikk fint i fjor vinter, men så ikke syn på 21" vinterdekk på P, så P-en vil også gå på 20" til vinteren. Passet også på å kjøpe en halv tomme smalere felger enn originale 20" LR induction, for å få mindre dekkstrekk.

turfsurf

Sitat fra: geear på tirsdag 20. september 2022, klokken 13:50
Det er iallfall noe en bør være bevisst på. Bor i byen selv, men karakteriserer meg selv på ingen måte som "byfolk". Bruker nok bilene over snittet hardt og utfordrende, med mye heieveier med dårlig føre, og hengere. LR med 20" gikk fint i fjor vinter, men så ikke syn på 21" vinterdekk på P, så P-en vil også gå på 20" til vinteren. Passet også på å kjøpe en halv tomme smalere felger enn originale 20" LR induction, for å få mindre dekkstrekk.
Har de samme vinterhjulene. Er litt spent på forbruk med disse vs sommerhjulene. Gjør og samme vurdering som TS mtp 21". Har en del grusvei til hytta, som er  ganske dårlig de siste par hundre meterne.

Sommerfelgene har overlevd så lang, men de er jo helt krise mtp dekkstrekk. Øvelseskjøring med disse er nervepirrende...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Haggish

Kjøpt Org LR vinterdekk på Finn, EDD på min MY P Nov-Des
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

turfsurf

Sitat fra: Haggish på onsdag 21. september 2022, klokken 08:13
Kjøpt Org LR vinterdekk på Finn, EDD på min MY P Nov-Des
Etter å ha hatt Nokian R3 på de fire siste bilene våre, så vil jeg gjerne prøve noe annet. R3 både støyer og har litt høy rullemotstand. Så denne hangen gikk jeg for tredjepart. Får da og litt smalere felg i samme slengen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 20. september 2022, klokken 21:15
Har de samme vinterhjulene. Er litt spent på forbruk med disse vs sommerhjulene. Gjør og samme vurdering som TS mtp 21". Har en del grusvei til hytta, som er  ganske dårlig de siste par hundre meterne.

Sommerfelgene har overlevd så lang, men de er jo helt krise mtp dekkstrekk. Øvelseskjøring med disse er nervepirrende...
Kjører flere kilometer på grusvei til hytte jeg og, tar det easy og triller i ca. 20 km/t, har gått bra så langt. I bilen merker man ikke noe forskjell på P og 20" på LR, men forskjellen er naturligvis at man vet at det slår enda lettere nedi.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA