Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Liten bil mellom Oslo og Lillestrøm (Trilling, fortwo, E-Up el Twizy?)

Startet av Audunk, søndag 11. september 2022, klokken 02:53

« forrige - neste »

Audunk

Hei, jeg har behov for en liten elbil for å komme meg mellom Oslo og Lillestrøm, helst tur-retur uten å måtte lade. Jo mindre, jo bedre, da parkeringsplassen i Lillestrøm har blitt veldig redusert. Bagasjerom og annet er minimalt behov, så lenge den kan frakte en litt stor bag er det tilstrekkelig. Viktigste utover rekkevidde på minst 50 km på vinterstid er at den er så billig som mulig.
Stort pluss om den er forholdsvis enkel å bytte deler på selv, evt billig å få gjort det på verksted.
Vurderte først en trilling, men fant så ut hvor liten fortwo er, og den er nok optimal med tanke på str. E-Up er et hakk større, men fortsatt liten nok.
Har også vurdert twizy, men ser for meg at den kanskje blir litt slitsom i lengden på motorveien mellom Lillestrøm og Oslo,  særlig på vinterstid....?
Dessuten har jeg lest at man må belage seg på å bytte bremser årlig, og det koster ca 12-14 k hver gang? Hvor komplisert er det å gjøre det selv?
Ellers er vel twizy den desidert billigste mtp både gratis bom og forsikring. Den ser også litt artig ut å kjøre i byområder.
Noen som kan hjelpe meg i valget her?

elektrolux

Her er jeg rette mannen å spør.

Digger småbiler og har da også vært borti mange.

Idealbilen din hadde vært en 2001 Think classic av mange grunner. Den har svært gode vinteregenskaper, svært god bagasjeplass, immun mot småskader, ruster ikke og koster ingenting å kjøpe. Dessverre kan den som alle 20 år gamle biler kreve noen reparasjoner og servis i ny og ne noe du må kunne gjøre selv.

En like god og vedlikeholdsfri bil er Smart ED. Slike gis i dag vekk for 50-60 kr og har stort sett de samme egenskapene som nevnt over bare noe mindre bagasjeplass. Her får du i tillegg moderne ytelser komfort funksjoner som regnsensor og sentrallås, og så ser den unektelig bedre ut.

Dessverre er begge befengt med bompenger og fases derfor ut av egen bilpark til fordel for Carver og Microlino. Se https://carver.earth/ og
https://microlino-car.com/en/microlino

Carver er nå min daglige transport, og en Cargo S+ er bestillt i tillegg til 2 seteren jeg allerede kjører. En slik Cargo S+ cargo ville gjort det du ber om uten bomkostnader og med 1/2 så stort strømforbruk som elbilene nevn over. Jeg kjører min daglig på motorvei, men det vil nok av mange oppleves som nifst, ikke minst på glatt føre. Vi har heldigvis svært lite vinter i Stavanger så ikke et problem her.

Microlino er den ultimate løsningen din i mitt hode. Bomfrie, Enova støttet, varmeapparat og masse bagasjeplass,  men redd for at den vi forventer levert i løpet av høsten vil bli den eneste i Norge i minst 1 år framover med mindre du får kjøpt en i Sveits slik vi gjør.

En mulig #bomfrie" "ventebil" er selvfølgelig en Buddy M9, men obs på tilstanden på batteriet og motor. Alternativt en "gratis" eksosbil som bare koster litt mer i bommen enn en elbil men som totalt sett sannsynligvis blir den rimeligste personlige transportløsningen likevel.


Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Moas

2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Moas

Sitat fra: elektrolux på søndag 11. september 2022, klokken 13:35
Men ulovlig på motorveien..
Det går også vanlige veier mellom Oslo og Lillestrøm. I rushen er vel farten omtrent den samme uansett?
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Audunk

Carveren så jo veldig artig ut da! Men den er vel ikke tilgjengelig til en rimelig pris på en god stund.....
Alternativene som er sperret på 45 km/t er uaktuelle for meg, da reiser jeg heller kollektivt.
Hvordan er pris på å bytte deler på iMeiv/iOn/C-zero vs fortwo? Evt hvor lett er det å gjøre det selv?
Broren min sa at iMeiv/iOn/C-zero fikk batterier med bedre holdbarhet fra 2014 og senere, stemmer dette? Er isåfall det samme tilfelle med fortwo?
Hva bør jeg være obs på når jeg skal kjøpe en bruktbil av de nevnte typene?
Har lest at iMeiv/iOn/C-zero har et problem med at bremserørene(?) ofte ruster?
Og at bakbremsene på Twizy er dyre å bytte og må gjerne byttes årlig?
Noe annet som ofte må byttes eller er feil på noen av bilene?

geear

Twizy har vel maksfart 80km/t? Hadde aldri villet hatt noe slikt på motorvei. E-Up og trillingene er normale biler, bare i lite format.

Har ikke kjørt Twizy selv, men jeg syns den så veldig morsom ut, så for meg litt gokart, men da jeg nevnte det for noen som eide en, så var svaret det helt motsatte, de hadde også trodd det, men den var absolutt ikke det...

automat

Sitat fra: Audunk på lørdag 17. september 2022, klokken 04:40

Broren min sa at iMeiv/iOn/C-zero fikk batterier med bedre holdbarhet fra 2014 og senere, stemmer dette? Er isåfall det samme tilfelle med fortwo?
Hva bør jeg være obs på når jeg skal kjøpe en bruktbil av de nevnte typene?
Har lest at iMeiv/iOn/C-zero har et problem med at bremserørene(?) ofte ruster?


Batterioppgraderingen ble grunding diskutert på trillingdelen av forumet i sin tid. Og konklusjonen var at LEV50N-batteriet (oppgradert fra LEV50) ble satt i produksjon sommeren 2012, og sannsynligvis i sitter i bilene fra 2013 årsmodell. Og at dette sammenfalt med en hevdet effektivitetsforberding. Der i-miev fikk litt lenger rekkevidde. Mens de franske fikk redusert fra 88 til 80 celler, men beholdt gammel  rekkevidde.LEV50N er spesifisert til å tåle vesentlig fler ladesykluser enn LEV50. Fortwo er en helt annen bil med en helt annen utviklingshistorikk.

Problemet med bremserørene på trillingene er at de er trukket bak batteriet. Så når de ruster, så blir det en stor og komplisert jobb å bytte de. Det finnes en løsning der man trekker de nye rørene på nedsiden av batteriet istedet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Audunk

Ok, takk for svar. Er det noen mulighet for å finne ut hvilket batteri som sitter i bilen?

edyrli

Sitat fra: Audunk på lørdag 17. september 2022, klokken 19:18
Ok, takk for svar. Er det noen mulighet for å finne ut hvilket batteri som sitter i bilen?
Fra 2013 er det 14,5 kWh på Citroën og Peugeot. 16 kWh på Mitsubishi. Du kan teste det dersom bilen er i grenseland med å koblet til en hurtiglader som viser spenning. Har du 330v over 50% er 14,5 kWh. Er det 360v over 50% har du 16 kWh.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

ToWalkOrDrive

WOW!!

Ganske imponerende lav pris på denne. Og så får en 8 års garanti på motor/batteri.... må jo være en del bedre enn å kjøpe noe gammelt, kanskje? 24kWh til 127.000....flunk ny...

https://itavisen.no/2022/09/29/skal-selge-el-bil-til-107-000-kroner/
Tesla Model Y                         2021-

edyrli

Det var en veldig bra pris. Det er et hull i markedet for skikkelig rimelige bybiler.
Men det er vel tvilsomt denne kommer til norge. Tata har vel ikke noe importør i norge og denne er også med høyre ratt. Er det planlagt venstre ratt?
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Loff

Det er veldig billig å ha trilling om du kan skru sjølv. Har du tilgang på løftebukk er det kjempeenkelt og kjapt å ta ned batteriet, så det er det ingen grunn til å være redd for..

Tar du alt på verksted er det kanskje vel så bra med nokon av alternativa nevnt i tråden.
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

batterimannen

Jeg hadde ikke klart å se helt bort fra krasjsikkerthet. E-Up har vel det man kan forvente av en såpass liten bil.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Håkon77

Det går tog mellom Oslo og Lillestrøm hvert kvarter, minst? Billigere på alle måter enn bil.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA