Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

En modell 3 og 2 kostbare mynter

Startet av Helge, onsdag 07. september 2022, klokken 21:36

« forrige - neste »

Helge

 ::)  Eventyret startet med bruktbilkjøp av en kun 10 mnd gammel svart 2021 modell 3 LR. Alt var fryd og gammen i noen få måneder mens det var vinter og kaldt, men når sola kom høyere på himmelen og temperaturen steg begynte en merkelig lyd å melde seg inne i kupeen i svinger. Svinger til venstre "trille-trille-trille og så stille" svinger til høyre og "trille-trille-trille og så stille" og sånn fortsatte det. De dagene det var en del kaldere kunne lyden forsvinne helt igjen, men kom tilbake med sol og varme... hvorfor vet jeg fortsatt ikke. I lang tid klarte jeg heller ikke å lokalisere nøyaktig hvor lyden kom fra, men fikk "lytte-hjelp" fra passasjerer i både baksete og framsete.

Området lyden virket å komme fra var vanskelig å snevre inn til et lite sted, men det var i alle fall ikke foran oss når vi satt 2 personer i framsetene. Lyden kom liksom fra et sted rett ned for ørene våre eller litt bakover, men ikke så langt bak som under baksetet. Ved å sitte i baksetet under kjøring fikk vi et inntrykk av at lyden kom enten fra inne i midtkonsollen eller under passasjersetet. Etter hvert innså jeg at lyden hørtes ut som en metallskive kanskje i form av en mynt som trillet på hard plast eller metall. Men det hørtes mest ut som lyden kom fra nedre og bakre delen av midtkonsollen. Kanskje noen hadde puttet penger (mynter) på "sparegrisen" som jo noen kaller elbilen  :laugh: men da måtte de jo ha puttet dem inn i spaltene på ventilasjonsanleggdysen bak på midtkonsollen? Til slutt ble jeg så lei og irritert at jeg tok med bilen til det nærmeste lokale verkstedet der jeg kjenner både sjefen sjøl og en av mekanikerne.

Mekanikeren ble med på en kjøretur og etter kjøreturen mente han at ja, det hørtes ut som en mynt/metallskive eller alternativt en skrue med rundt hode som rullet og lyden virket å komme fra nede i midtkonsollen. Etter som midtkonsollen ble mer og mer demontert uten å finne verken løse skruer eller mynter begynte mekanikeren også å fokusere på gulvet under passasjersetet mens jeg ble nødt til å pelle meg på jobb igjen. Knapt 2 timer senere ringer det i telefonen og jeg fikk beskjed om at nå trodde han årsaken var funnet og fjernet fra under passasjersetet, men han ville ikke bare at jeg skulle komme og hente bilen. Nei han mente jeg også burde kjøre rundt litt med bilen for å sjekke om det fortsatt var trillelyd. Hadde han funnet bare en mynt hadde han vel tenkt at ja DER var synderen, men han fant to mynter og kanskje kunne det være enda en... eller to til f.eks. i midtkonsollen :laugh:

Jeg var litt nysgjerrig på om myntene hadde havnet der på fabrikken eller etter at bilen kom til Norge så jeg spurte over telefon hva slags mynter det var... norske eller fra USA? Ingen av delene var svaret. De er tyrkiske... ah...  ::) de jeg kjøpte bilen av har leilighet i Tyrkia og hadde tydeligvis tatt med seg noen suvenirer derfra som ble langt mer kostbare enn den påstemplede verdien.

Men nå høres det i alle fall endelig ut som om "trille-problemet" er borte. Men jeg legger ved en advarsel fra mekanikeren som mente at man bør å unngå å miste mynter på gulvet under passasjerstol (og sikkert førerstol også). Det er noen små glipper i gulvbelegget (skjøter etc) der tynne ting med litt vekt kan gli ned mellom!
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Trultefan

Tesla Model Y Performance MY23
Morris Garages 4 Standard MY24

kekar


snakkesalig


Ingeniøren

Artig historie  :+1:

Minner litt om de som likte å putte småstein i hjulkapslene til folk, den gang man hadde slikt. Kunne ofte ta litt tid før folk fant ut av det og om stenen tidvis kilte seg fast og så løsnet igjen noen sekunder...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Nihon

Sitat fra: snakkesalig på onsdag 07. september 2022, klokken 22:47
Sitat fra: kekar på onsdag 07. september 2022, klokken 22:30
Har det dekselet i plast, men hvis jeg skulle sette på noe i dag ville jeg prøvd noe ala denne  https://www.aliexpress.com/item/1005004375588756.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.56902e0ewzUu1D

Denne må da hindre luftstrømmen veldig?

Tenkte på det samme, men jeg har vurderer alikavel å kjøpe dem etter å ha fått småstein inne i kanalene om vinteren.
Så litt på de i plast, men har ikke lyst til å lime fast ting inne i bilen.

BeGood har de samme nettene
https://www.begood.no/products/ventilasjonsnett-tesla-model-3-og-y-2-stk
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

filtvet

Jeg var heldigere, under høyre innerskjerm satt det en 12 mm hylse på en mutter. Gratis ting kan tydeligvis følge med teslaer.

Handyman

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 08. september 2022, klokken 06:45
.... hjulkapslene til folk, den gang man hadde slikt.....
En haug med nye Teslaer kommer jo med dette. Hjulkapsler har fått et nytt liv... ikke mange hadde trodd det før Tesla kom med det.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Regen

Jeg hadde også dette etter at minstemann mistet en femmer ned i kanalen som går under framsetene. Hver sving i hele sommerferien hørte jeg mynten som trillet frem og tilbake mellom setene. Utrolig irriterende. Heldigvis tok k100 dette samtidig som bilen var inne for å justere bakluka. Fikset dette gratis, noe jeg syntes var veldig bra.
TM3 2021 LR hvit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA