Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kolliderte på avkjøring fra E18: – Elbil gikk tom for strøm

Startet av Motorwatt, tirsdag 06. september 2022, klokken 09:34

« forrige - neste »

Motorwatt

170 meter fra SuC Fokserød, og 9 km. fra SuC Ringdalskogen...

– Årsaken til ulykken er at en elbil gikk tom for strøm og stanset i avkjøringsfeltet. Den andre bilen svingte av E18 og traff elbilen. Begge sjåførene får rolle som mistenkt og sak opprettes, melder operasjonsledelsen i Sør-Øst politidistrikt.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Panders

 :-X

Det er ikke greit å gå tom for drivstoff på norsk motorvei. Stor sjanse for at man blir bøtelagt.

Vegtrafikkloven § 1
"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret"

Fører av Mercedes Vito;
...aktpågivende... - Man kjører ikke inn i rumpa på en stillestående bil.

Fører av Tesla Model S;
...hensynsfullt... - Man stopper ikke midt i kjørefeltet når det er plass til hele bilen på veiskulderen utenfor veimerking.

Burde få ei grei bot begge to.
-17 Model S 75D

geear

Med fare for å bomme her, så ser det ut for meg som hen er på avkjøringen fra nordgående løp, og har da altså passert hva da, tre andre superchargere, Bamble, Porsgrunn og Ringdalsskogen, siste 35-40 minuttene med lav SoC, før hen stoppet? Og Ringdalsskogen er jo bare noen minutter før Fokserød...

Motorwatt

#3
Teoretisk kan han/hun/hen ha kommet til Sandefjord med ferje fra Strömstad, men det er jo SuC i Strömstad også.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Gammal S, kan det være at 12V gikk tomt pga lav SOC og bilen stoppet brått? Hvis ikke er det utrolig klønete å kjøre midt i veien med turtle mode...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

#5
Sitat fra: geear på tirsdag 06. september 2022, klokken 15:55
Med fare for å bomme her, så ser det ut for meg som hen er på avkjøringen fra nordgående løp, og har da altså passert hva da, tre andre superchargere, Bamble, Porsgrunn og Ringdalsskogen, siste 35-40 minuttene med lav SoC, før hen stoppet? Og Ringdalsskogen er jo bare noen minutter før Fokserød...
Her bommer du, dette er sørgående. Du ser ene stolpen fra broen som krysser over motorveien ved avkjørselen, og berghammeren på andre siden som ikke er den andre veien.

Siste superlader langs veien var da Drammen, evt Holmestrand som dog er litt tungvint plassert.

Uansett en unødvendig gambling.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Det stod faktisk "nordgående" i artikkelen fram til kl. 14:40 i Sandefjords Blad. Da ble det endret til "sørgående". 🙂
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 06. september 2022, klokken 17:33
Det stod faktisk "nordgående" i artikkelen fram til kl. 14:40 i Sandefjords Blad. Da ble det endret til "sørgående".
Er ikke så lett med himmelretninger...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

#8
Jeg som har kjørt i dette krysset hundrevis av ganger burde jo reagert. Skremmende å bli irettesatt av en utbygding fra Åsgårdstrand.... 🤣
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 06. september 2022, klokken 17:42
Jeg som har kjørt i dette krysset hundrevis av ganger burde jo reagert. Skremmende å bli irettesatt av en utbygding fra Åsgårdstrand....
Hehe, kjører der ganske ofte...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 06. september 2022, klokken 17:26
Sitat fra: geear på tirsdag 06. september 2022, klokken 15:55
Med fare for å bomme her, så ser det ut for meg som hen er på avkjøringen fra nordgående løp, og har da altså passert hva da, tre andre superchargere, Bamble, Porsgrunn og Ringdalsskogen, siste 35-40 minuttene med lav SoC, før hen stoppet? Og Ringdalsskogen er jo bare noen minutter før Fokserød...
Her bommer du, dette er sørgående. Du ser ene stolpen fra broen som krysser over motorveien ved avkjørselen, og berghammeren på andre siden som ikke er den andre veien.

Siste superlader langs veien var da Drammen, evt Holmestrand som dog er litt tungvint plassert.

Uansett en unødvendig gambling.
Syns dumpa bak der så ut som bakken/svingen sør for Fokserød, men bor på andre kanten av landet, så jeg legger meg langflat. Godt jeg tok høyde for at jeg bomma.  :laugh:

Da kunne vedkommende stoppet i Drammen eller Holmestrand - og Kopstad, Barkåker eller Gjennestad, forutsatt CCS. Men sørgående kan jeg nok ha litt mer forståelse for fristelsen til å strekke strikken, både med og uten CCS.

Handyman

Sitat fra: geear på tirsdag 06. september 2022, klokken 19:50
Da kunne vedkommende stoppet i Drammen eller Holmestrand - og Kopstad, Barkåker eller Gjennestad, forutsatt CCS. Men sørgående kan jeg nok ha litt mer forståelse for fristelsen til å strekke strikken, både med og uten CCS.
Eller bare holdt litt lavere fart. Det kommer neppe overraskende på når en Tesla går tom, man får tilstrekkelig med advarsler i god tid hvis ting fungere som det skal.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Har hørt om de som har stoppet med 3% igjen fordi bilene sluttet å lade 12V ved 5% - og om man parkerte bilen i mellomtiden kunne 12V gå tomt på de siste prosentene. Mener det er slutt på at de stopper å lade 12V ved 5%.

Har vært nede på 3% og lavere med X mange ganger uten problemer, men da med kontinuerlig kjøring.

Kim-

Ja, så en video fra TB for lenge siden hvor han viste at de har fjernet den funksjonen
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

emurof

Men hvordan er det mulig å gå tom for strøm?

Uerfaren elbilsjåfør?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA