Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varm type 2 kabel

Startet av enol, fredag 12. juli 2024, klokken 07:41

« forrige - neste »

enol

Hei!

Ladet i går på en offentlig ladestasjon hvor jeg måtte bruke egen kabel, type 2. Merket når jeg skulle koble den ifra at den var varm i begge ender, den som har stått i bilen og den som sto i kontakten. Var ikke sånn at jeg brant meg,vmen en liten lunk. Aldri opplevd det hjemme... Men kan det være at det ikke var meningen å bruke den kabelen i den lad2stasjonen? Og/eller at den ladestasjonen gir mer strøm enn hjemmelader? Skal sies at det var 22 grader ute og da, men ikke sol.

Orbit

Ladestopler med type 2 kan i praksis levere opp til 32 A (i teorien enda mer, men veldig lite brukt). Nå sier du ikke hvilken strømstyrke du lader med hjemme, bilmodell, og hvilken offentlig stolpe du ladet på, men det er mye sannsynlig at du fikk høyere strømstyrke på den offentlige. Det kan gi litt lunk, spesielt om det også er sol.

Ta en titt inn i pluggene på kabelen din. Så lenge du ser rent metall der (og ikke hvitt/grønt irr) er mest sannsynlig ting i orden.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Rosstopher

Høres helt vanlig ut. Hvis det f.eks. går 11 kW gjennom den kabelen så er jo det mer strøm enn fem 2000 watts varmeovner, så det blir litt varmetap i overføringen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

TB

Av egen erfaring med 7 kW lading kan det også gi litt varme i kabel og kontakter både hjemme og på offentlig type 2 ladestasjon.

Forskjellen er hjemme kobles ofte bilen av lading på morgen, da har varmen kjølt seg ned. En står gjerne ikke like lenge ved en offentlig ladestasjon. En legger dermed ikke merke til eventuell varme.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

enol

Takk for svar 😀

Høres jo betryggende ut  ;)

Så da kan en vanlig slik ledning som jeg bruker hjemme fint brukes sammen med en slik stolpe? Ga nok mer strøm enn hjemme ja, for følte den ladet raskere.

Rosstopher

Ja, bare bruk kabelen overalt hvor den passer inn. Bilen og kabelen har begge innebygde sikkerhetsfunksjoner som gjør at du ikke vil få for mye strøm.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

RJK

Så lenge det bare er lunk, og man fremdeles kan ta i kabelen uten at det blir ubehagelig, så er der null fare. dette skal både kabelen og resten av opplegget tåle greit.

Er først når det blir så varmt at man ikke kan holde hånden der over lengre tid, at det er litt "spookey", og noe ikke er som det skal være!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

enol

Takk for svar folkens, greit å vite at det er normalt  :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA