Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer sw 2.4

Startet av sk0yern, mandag 05. september 2022, klokken 12:09

« forrige - neste »

Dieselgubben

Salvigsen vinner på ord og innhold over de fleste her. Ingen anonym profil og i tillegg aktiv på FB på id4 siden. Bidrar til å opplyse og ikke hausse, skrike eller krisemaksimere med clickbait.

ELvin2022

Meget glad for at Salvigsen er her inne på forumet. Skriver godt, mange gode tester, saklig i måten han fremlegger ting på, og merker at han er en som vet hva han snakker om 😉 tommel opp!

Otkristo

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 23. oktober 2022, klokken 08:56
Til og med Teslabjørn har sluttet å klage over VW software, så noe er gjort riktig  :laugh:
Du vet hva som skjer om du er kritisk til VW?
Da er du ikke lenger velkommen som influenser.

Robert Nilsen

Lite erfaringer nå , men mye krangling/skittkasting!!!

Dieselgubben

Sitat fra: Otkristo på mandag 24. oktober 2022, klokken 11:18
Sitat fra: Dieselgubben på søndag 23. oktober 2022, klokken 08:56
Til og med Teslabjørn har sluttet å klage over VW software, så noe er gjort riktig  :laugh:
Du vet hva som skjer om du er kritisk til VW?
Da er du ikke lenger velkommen som influenser.

Stemmer det? Teslabjørn har slaktet software til flere VAG biler de siste årene, men det virker som han har god tilgang på biler fra Møller likevel.


unik42

Min erfaring er at jeg ikke ser noen endringer i 2.4. Noe annet er vel ikke å forvente heller. Hadde jo håpet at installering av 2.4 ville gjort at jeg fikk nyeste navigasjonsdata, men den gang ei.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Kjell Salvigsen

#81
Sitat fra: unik42 på mandag 24. oktober 2022, klokken 13:47
Min erfaring er at jeg ikke ser noen endringer i 2.4. Noe annet er vel ikke å forvente heller. Hadde jo håpet at installering av 2.4 ville gjort at jeg fikk nyeste navigasjonsdata, men den gang ei.

På de norske sidene står det følgende om hva 2.4 skal inneholde, ikke lange listen- bare 2 punkt:
1)Forbedret temperaturstyring av høyvoltsbatteriet: ID. Software2.4 inneholder blant annet forbedret temperaturstyring av høyvoltsbatteriet. Dette gir redusert forbruk på korte turer på dager med lave temperaturer.
2)Forbedret ytelse på kamera foran og bak: For modeller i ID.-familien utstyrt med ryggekamera og omgivelsesvisningen Area View, gir den nye oppdateringen fobedret ytelse til kameraene på bilen. Det blir nå enda enklere å forutse fortauskanter, hindringer og andre objekter for komfortabel navigering.

Jeg har ikke sjekket om det faktisk er forbedret ytelse på kamera eller ikke, jeg ser en her som melder om det (forbedring). Jeg og noen andre her melder om mulig forbedret temperatur styring av høyvoltsbatteri og dermed redusert forbruk på korte turer med lave temperaturer, andre her melder at de ikke legger merke til forbedring. Jeg har systematisk tatt bilder av forbruk de siste 1-2 ukene på mine morgenturer fra Ski til Nordstrand i Oslo, en tur på ca 2 mil inkl både motorvei og landevei, samt noen få kilometer med saktegående kø. Tror høydemetre start og stopp er omtrent likt. Temperaturer har variert fra -2 til 6 grader og forbruk har variert fra 16,8-19,6 kwh/100 km. Har vært en del regn noen av dagene, bil står parkert ute. Etter 10 km ligger forbruket som regel på omtrent på 20-21 kwh/100 km. Jeg mener ganske sikkert at dette er lavere enn i fjor høst, en del eiere rapporterte jo om uvanlig høyt forbruk på småturer da, noe som ble forklart med overivrig batterivarming. ( https://elbilforum.no/index.php?topic=58784.0 der bl.annet SveinJ (med OBD) skriver "Jeg har sjekket litt på min egen ID.4 og batterivarmer starter omtrent med en gang man setter bilen i gear. Oppvarmet væske strømmer inn i batteriet og oppnår en temperatur på opptil 35 grader etter ca 15 minutter. Når batteriet har kommet opp i ca 12 til 15 grader, avsluttes oppvarmingen av batteriet og etter ca 25 til 30 minutter har denne væsken en avkjølende effekt, slik at batteriet holder ca 12-15 grader. Systemet benytter bare batterienergi til oppvarming av tempereringsvæsken. Varmepumpa varmer «bare» opp luft til kupe... Det går med en del energi fra HV-batteriet for å varme opp kupe og 500kg batteri. Systemet bruker ca 20 minutter til å få temperaturen på batteriet opp på ca 12 til 15 grader, som er «normal» driftstemperatur."

Jeg vil jo anta at forbruket ville vært høyere den morgenen da det var minusgrader og bilen sto ute dersom min bil fremdeles skulle varme opp batteriet, nå som jeg har 2.4. Energiforbruket på slik batterivarming under nullpunktet hadde vel blitt mer tydelig enn det jeg har observert ?Blir spennende å se når vinteren kommer!

Er ellers enig i at de med fordel kunne benyttet anledingen til å oppdatere kartdata og annet viktig når først bilene var inne. 

Hvis noen her bor i nærheten av meg på Ski/Ås og fremdeles venter på 2.4, så hadde det vært interessant om dere har tid en kald helgemorgen å bli med på en uhøytidelig test der vi starter med kalde biler og kjører sammen. Vi kan avlese forbruk f.eks etter 5, 10 og 15/20 km kilometer og sammenligne bil med 2.3 og bil med 2.4. Da får man antakelig avklart om VW har ordnet dette eller ikke. Ta evt kontakt her eller på sms 45025447 / ksalvig@gmail.com. Kan evt prøve å låne bil fra Møller også dersom de ikke har oppdatert hele bilparken sin :-)

https://www.volkswagen.no/no/oppdateringer-og-systemer/programvareoppdatering/2-4.html
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

magfred

#82
Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 24. oktober 2022, klokken 14:32

2)Forbedret ytelse på kamera foran og bak: For modeller i ID.-familien utstyrt med ryggekamera og omgivelsesvisningen Area View, gir den nye oppdateringen fobedret ytelse til kameraene på bilen. Det blir nå enda enklere å forutse fortauskanter, hindringer og andre objekter for komfortabel navigering.

Jeg har ikke sjekket om det faktisk er forbedret ytelse på kamera eller ikke, jeg ser en her som melder om det (forbedring).

Jeg merker en endring i kamerat, spesielt er eksponering og kontrast justert. Fungerer bedre i mørke omgivelser enn tidligere, men om det blir enklere å "forutse fortauskanter og hindringer" som Volkswagen skriver er vel å strekke det litt langt. En bug jeg har merket er at kameraene blinker av og på hvis man velger fullt "area view/helikopterperspektiv".

En annen 2.4 "feature" er at lagrede ladesteder slettes, skal visstnok bli fikset i 3.0. Har ikke merket noe voldsomt fra eller til på forbruket i kaldt vær, men virker i hvert fall ikke som at forvarming av batteriet ved bruk av avreisetid når man er koblet til AC-/hjemmelader er fikset enda. Ellers ingen andre endringer som merkes.
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

gte-bjørn

Det eneste jeg har merket er at ikonene på skjemern skiftet fra grønt til blått. Husker ikke om det var jeg som i sin tid valgte å endre farge. Når det gjelder ending i batterivarming ved korte turer i kaldt vær, så har jeg overhodet ikke merket meg forbruk tidligere, så kan dessverre ikke sammenligne.  ::)

daktari

Jeg merker forskjellen på kameraene. Virker som det er høyere oppløsning nå enn før både foran og bak. (Jeg har store skjermen). Virker også vesentlig lysere enn tidligere, spesielt når det er mørkt. Forsinkelsen er fortsatt synlig (brems inntil vegg og sjekk om lysene vises etter at man trykket pedalen).

Har ikke kjørt nok til å se forskjell på forbruk.

PS merk at nye 12V batteriet ser ut til å ta mindre plass enn før.

PS2 solskjerming funket ikke, men tok @sk0yerns "hold inne fem sekunder"-triks og da funket det helt som før.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Olemann


Hadde min GTX inne til bytte av batteri og ny SW i dag.  Stusser på at i systeminfo står det versjon 2.3.0   
Men, ikke alt man skal skjønne, så er det da 2.4 jeg nå har fått, som bilen kaller 2.3.0?

Kjell Salvigsen

#86
Sitat fra: Olemann på torsdag 27. oktober 2022, klokken 18:09

Hadde min GTX inne til bytte av batteri og ny SW i dag.  Stusser på at i systeminfo står det versjon 2.3.0   
Men, ikke alt man skal skjønne, så er det da 2.4 jeg nå har fått, som bilen kaller 2.3.0?
Ja, det er en feil. Står 2.3.0 i min også etter oppdatering. Alt skal være i orden :-) Mange som melder om dette på Facebook også.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Kjell Salvigsen

#87
Sitat fra: hELgenen på fredag 21. oktober 2022, klokken 07:16
Sitat fra: xzornixz på torsdag 20. oktober 2022, klokken 15:26
Sitat fra: atrus på søndag 16. oktober 2022, klokken 09:30
Ladet hos Ionity i Vik (mellom Oslo og Hønefoss) i går. Ankom med 15% batteri. Plugget inn og ladet jevnt og trutt frem til ca 60%. Så kuttet plutselig økten. Koblet meg til en annen stolpe og fortsatte ladingen. Nå kuttet den plutselig på 79%. (Har satt max 80% i bilen). Om dette har noe med sw 2.4, vet jeg ikke. Men jeg har hatt bilen i et år, og har aldri tidligere hatt problemer med lynlading. Noen andre som har erfart lignende?

Jeg trodde at det bare var bilen min, men jeg har hatt akkurat samme problem på hurtiglading. Forsøkte å hurtiglade i Røldal, og måtte restarte ladingen 4 ganger. Samme skjedde med meg i går, hvor ladingen kuttet to ganger underveis på hurtiglader... Begge gangene etter at jeg oppgraderte til 2.4, har aldri opplevd det på mine 65.000 kilometer tidligere..

Jeg har også opplevd dette en gang - byttet da ladeplass og alt var ok igjen.
Oppfattet det som tilfeldig, men kanskje det hadde noe med 2.4 å gjøre?

Ellers vet jeg at noen ladere sliter med kommunikasjonen fra tid til annen og antok i mitt tilfele
at det var det som var problemet her - altså ikke 2.4.

Ellers har jeg nå hatt 2.4 siden August og kan ikke se at det har gjort noe fra eller til mhp. forbruk med kjølig start. Nå har vi hatt flere dager med minus her og jeg ligger på rundt 28-30 kwh/100 km de første 10-15 minuttene etter oppstart slik jeg mener det var i fjor vinter også. Nå er mine første 10-15 minutter daglige kjøring preget av en del stigning - så jeg har aldri vært under 20 kwh/100 km under perfekte forhold uansett.
Ellers har jeg høyere forbruk på min pendlervei nå enn jeg hadde med sommerdekk, men antar at det skyldes temperaturen. Men uansett hvordan jeg ser på det så finner jeg ingen merkbar forskjell på 2.4 og 2.3 mhp. forbruk.
Jeg opplevde for første gang på over et år at lading hos ionity stanset i dag. Stanset på 66 %. Det sto "kommunikasjon feil" på laderen, en eldre type lader på ionity Kjerlingland /Lillesand. App varsler heldigvis om slikt, men irriterende å måtte ut i regnvær. Det er uhyre sjeldent at jeg har opplevd avbrudd på mine ca 100 ionity økter , kan være en bug i 2.4 eller rett og slett bare lader /bil uavhengig av software? Er på langtur og skal lade på ionity i helga så jeg får testet mer. Får håpe det ikke er noe knyttet til 2.4. Resten av økta gikk bra.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Olemann

Sitat fra: Kjell Salvigsen på torsdag 27. oktober 2022, klokken 21:05
Sitat fra: Olemann på torsdag 27. oktober 2022, klokken 18:09

Hadde min GTX inne til bytte av batteri og ny SW i dag.  Stusser på at i systeminfo står det versjon 2.3.0   
Men, ikke alt man skal skjønne, så er det da 2.4 jeg nå har fått, som bilen kaller 2.3.0?
Ja, det er en feil. Står 2.3.0 i min også etter oppdatering. Alt skal være i orden :-) Mange som melder om dette på Facebook også.

Takk!
Må innrømme at jeg ikke er på Facebook på så mange grupper lenger, min entusiasme for debattene der har avtatt betraktelig med årene.....så takk til dere som fortsatt henger med der og informerer her.

sk0yern

Har hatt et par lengre turer etter 2.4 i litt kjøligere vær nå, og har lagt merke til en ting jeg mener jeg ikke hadde før.
Det virker som klimaanlegget lever litt sitt eget liv til tider nå.
Kjøremodus comfort, AC på, auto innstillinger på 21C.
5-10C ute.
Klimanlegget veksler nå mellom å blåse ganske varmt, for så å plutselig bytte til luft som er betraktelig kaldere.
Slik veksler det med jevne mellomrom fram og tilbake.

Flere som har merket noe til dette?
Kan det være noe kalibrering de ikke har gjort etter software-update (ala soltaket)?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA