Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer sw 2.4

Startet av sk0yern, mandag 05. september 2022, klokken 12:09

« forrige - neste »

atrus

Jeg fikk time fordi jeg tok kontakt ang. at bilen var låst i offline modus. Møller satte meg da opp på en dag for oppdatering av sw i den hensikt at det kunne løse problemet. Det gjorde det ikke, og løsningen ble igjen å nappe ut sikring nr. 19. Uansett, fikk jeg fremskyndet oppdateringen p.g.a. dette. Var jeg deg, ville jeg ta kontakt. Hva som skal «trykkes på» for å få sw 3, aner jeg ikke.

sk0yern

That is why we grant you as ID. Drivers Club members exclusive early-access to the update. We will start with about 1.000 cars in the first European wave and add more waves if applicable. As always, we are looking forward to receiving your feedback regarding the overall update experience.

Oppdatering fra VW:

To participate, simply send us an e-mail with the subject "I want OTA 3.0" to id@volkswagen.de until Sunday, 16th of October 2022.
Please make sure you send the "I want OTA 3.0" request from the e-mail address connected to your Volkswagen ID. account. Please remember that ID. software 3.0 is only available for cars that already have ID. software 2.4 installed. In order to receive the update your vehicle needs to be in online-mode.

hELgenen

Sitat fra: sk0yern på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 10:43
That is why we grant you as ID. Drivers Club members exclusive early-access to the update. We will start with about 1.000 cars in the first European wave and add more waves if applicable. As always, we are looking forward to receiving your feedback regarding the overall update experience.

Oppdatering fra VW:

To participate, simply send us an e-mail with the subject "I want OTA 3.0" to id@volkswagen.de until Sunday, 16th of October 2022.
Please make sure you send the "I want OTA 3.0" request from the e-mail address connected to your Volkswagen ID. account. Please remember that ID. software 3.0 is only available for cars that already have ID. software 2.4 installed. In order to receive the update your vehicle needs to be in online-mode.

Merkelig - det var jo slik kundene kunne gå raskere fra 2.1 til 2.3 så vidt jeg husker...
Det ble sagt av VW at de IKKE skulle gjøre det slik ved 2.4 til 3.0

Har ikke fått noen melding om 3.0 ennå  - har hatt 2.4 ganske  lenge nå og verkstedet mente den skulle oppdatere seg til 3.0 senest uke 38, men selv om i vi skriver 41 nå har det ikke skjedd noe.

Ikke det at jeg MÅ ha 3.0 - kanskje jeg rent av skulle avvente og ikke være en testdummy for VW.
Bilen fungerer helt ok med 2.4 og hva det er med 3.0 som er så viktig vet jeg ikke..

elektro

Står jo litt ymse om hva som er nytt i 3.0 her:
https://www.volkswagen.no/no/oppdateringer-og-systemer/programvareoppdatering/3-0.html

De skal ha for at de prøver å informere, men dette er en samleside for ID. bilene, så f.eks. ladehastighet er vel ikke relevant for ID.4? Og det er vel en rekke bugfixes og mindre forbedringer i 3.0..

Forstår heller ikke hva som er forskjellen på OTA og fabrikkinstallert 3.0 software. Er det siste da 3.1?

Se også f.eks. denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=oydyy7PQCJc og denne om software 3.1: https://www.youtube.com/watch?v=V0l1D0W39OA&t=389s samt denne https://www.youtube.com/watch?v=2YKAmjzZnCM&t=272s

EDIT: Siste nytt er at utrullingen er forsinket. https://youtu.be/05ZLE-VSRPA
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

atrus

Ladet hos Ionity i Vik (mellom Oslo og Hønefoss) i går. Ankom med 15% batteri. Plugget inn og ladet jevnt og trutt frem til ca 60%. Så kuttet plutselig økten. Koblet meg til en annen stolpe og fortsatte ladingen. Nå kuttet den plutselig på 79%. (Har satt max 80% i bilen). Om dette har noe med sw 2.4, vet jeg ikke. Men jeg har hatt bilen i et år, og har aldri tidligere hatt problemer med lynlading. Noen andre som har erfart lignende?

andre1980

Har selv ID.3 1st MAX og fikk 2.4 etter henvendelse til Møller for ca 1 måned siden.

Begrenset erfaringer ang. forbruk til nå, men merker meg at forventet kjørelengde er lengre, og jeg har til nå ikke hatt noe ekstremforbruk pga oppvarming av batteri slik jeg hadde tidligere.

En irriterende ting er dog at det virker som om bilen ikke lenger vil lagre nedsenket  posisjon til høyre speil ved revers. Jeg må til stadighet stille inn posisjon på speilet på nytt.

igniztion

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 12:23
Merkelig - det var jo slik kundene kunne gå raskere fra 2.1 til 2.3 så vidt jeg husker...

Da de startet utrullingen av 3.0 i Tyskland, var det flere som opplevde at oppdateringen feilet og de måtte inn på verksted for å flashe moduler med riktig software. Derfor er alt forsinket, da de måtte gjøre forbedringer på selve oppdateringslogikken.

Dette med å sende e-post med "I want OTA 3.0" er for at de skal få en kontrollert gruppe med så variert modell/utstyr som mulig de kan teste disse endringene på oppdateringslogikken på før de slipper oppdateringen til resten av bilene.

Selv om ting ofte tar fryktelig lang tid, synes jeg de begynner å vise tegn til bedring på kommunikasjonsflyt og slikt nå. Største issuet er at man må være medlem av Volkswagen ID. Drivers Club på Facebook...
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

hELgenen

Sitat fra: igniztion på mandag 17. oktober 2022, klokken 15:24

Da de startet utrullingen av 3.0 i Tyskland, var det flere som opplevde at oppdateringen feilet og de måtte inn på verksted for å flashe moduler med riktig software. Derfor er alt forsinket, da de måtte gjøre forbedringer på selve oppdateringslogikken.

Dette med å sende e-post med "I want OTA 3.0" er for at de skal få en kontrollert gruppe med så variert modell/utstyr som mulig de kan teste disse endringene på oppdateringslogikken på før de slipper oppdateringen til resten av bilene.

Selv om ting ofte tar fryktelig lang tid, synes jeg de begynner å vise tegn til bedring på kommunikasjonsflyt og slikt nå. Største issuet er at man må være medlem av Volkswagen ID. Drivers Club på Facebook...

Huffda..er ikke på face og alle bedrifter o.l. som krever at man er på face boikotter jeg..
Vurderer seriøst å selge min ID.4 nå...

Kjell Salvigsen

Sitat fra: hELgenen på mandag 17. oktober 2022, klokken 17:08
Sitat fra: igniztion på mandag 17. oktober 2022, klokken 15:24

Huffda..er ikke på face og alle bedrifter o.l. som krever at man er på face boikotter jeg..
Vurderer seriøst å selge min ID.4 nå...

Jeg er helt enig i at VW ikke burde bruke en Facebook gruppe som eneste kanal til å gi viktig informasjon til kundene/brukerne sine. VW burde definitivt brukt e-mail også til viktig informasjon. Men samtidig er det i dagens samfunn vanskelig å boikotte bedrifter og organisajoner som benytter Facebook som informasjonskanal. Både skoler, idrettslag og mange andre har dessverre lagt seg på dette og det er omtrent umulig å boikotte/droppe Facebook helt for en familie i dag, selv om jeg gjerne skulle ha gjort det :-) Å selge bilen grunnet dette er også uaktuelt, totalpakken er fremdeles for god til å kvitte meg med den. (selv om VWs OTa/3.0 håndtering kunne vært utført mye bedre)
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

sk0yern

Jeg synes også det er klønete med en facebook gruppe for sånt.
Men, man er jo heldigvis ikke avhengig av denne gruppen for å få oppdateringer.
Hvem som helst kan sende "i want ota" meldingen.

sk0yern

Sitat fra: hELgenen på mandag 05. september 2022, klokken 15:32
Ja - opplever dette med gardinen som deg - en må liksom plassere fingrene litt annerledes for å få noen
god respons på den. Antar som deg at det har noe med software oppgraderingen å gjøre.
Virker som om man kan få den til å rulle helt ned bare man er NØYE med hvor man setter fingrene og beveger den. Men ikke bra løsning dette - var bedre før...

Kanskje like greit å sende en melding til VW om dette?

Ellers merker jeg ingenting...

Fant ut av det.
Rull gardin helt igjen, men hold fingeren på touch-pad i 5 sekunder etter at gardinen har lukket seg helt.
Rull gardin helt tilbake igjen, og igjen hold fingeren på touch-pad i 5 sekunder etter at den har åpnet seg helt.
voilà

Kjell Salvigsen

Jeg lurer også på om de prioriterer de av oss som har hatt bil og 2.4 lengst eller om de bare prioriterer ut fra utstyrs kombinasjoner på bilene eller annet ? Jeg vet selvsagt ikke om jeg er blant de 1000 som har ventet lengst på 3.0 etter å ha fått både bil og 2.4 forholdsvis tidlig, men de bør etter min mening prioritere de som har hatt bil lengst og deretter 2.4 lengst. (fordelt på id3 og id4 eiere)
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

igniztion

Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 10:03
Jeg lurer også på om de prioriterer de av oss som har hatt bil og 2.4 lengst eller om de bare prioriterer ut fra utstyrs kombinasjoner på bilene eller annet ? Jeg vet selvsagt ikke om jeg er blant de 1000 som har ventet lengst på 3.0 etter å ha fått både bil og 2.4 forholdsvis tidlig, men de bør etter min mening prioritere de som har hatt bil lengst og deretter 2.4 lengst. (fordelt på id3 og id4 eiere)

De sier ingenting om dette, kun at de skal plukke ut et utvalg som dekker alle variasjoner av modeller og utstyr, samtidig som de validerer at bilen er klar for oppdateringen.

Kynisk sett vil de da velge en enkelt Id.3 1st Max, en enkelt ID.3 1st, samme for ID.4. Og så er det en haug med andre kombinasjoner for de som konfigurerte bilen selv, etter at det var mulig.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

atrus

Sitat fra: El-inor på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 21:08

Jeg synes de skulle prioritert dem som er mest lojale mot VW/Møller, men det har de nok ikke gjort for da hadde jo du hatt 3.1 for lenge siden, Salvigsen. Nå risikerer vi dessverre at jeg får 3.0 før deg - og det er jo ikke rettferdig.

La oss holde en saklig og hyggelig tone her i forumet. Ellers blir innholdet uinteressant for de fleste av oss.

Raggen63

Etter at jeg fikk oppgradeert til 2.4 så virker ikke LIM, den fungerer, men klarer ikke å regulere seg i forhold til skiltregjennskjenningen så den står bare på den hastigheten som var når jeg skrudde den på.
id4 pro

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA